OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

22936 archived items

Recent Submissions

Item
Wykorzystanie reklamy w pracy bibliotek
(Ateneum - Szkoła Wyższa, 2007) Wojciechowska, Maja; Ateneum - Szkoła Wyższa
Item
Czytelnik czy konsument wiedzy? Nowe podejście do użytkowników bibliotek
(Firma Księgarska Wiesława Juszczaka, 2008) Wojciechowska, Maja; Ateneum - Szkoła Wyższa
W artykule zostało przedstawione znaczenie terminów czytelnik, użytkownik, konsument i klient. Zaprezentowane zostały zmiany w nazewnictwie, które pojawiają się w stosunku do użytkowników bibliotek oraz zanalizowane przyczyny tych zmian i ich ewentualne skutki. Analizie poddana została również kwestia, czy zmiany nazewnictwa związane są ze zmianami wizerunku bibliotek oraz ich funkcji społecznych.
Item
Marketing biblioteczny: rozważania, dyskusje, konteksty
(Wydawnictwo Ateneum - Szkoły Wyższej, 2007) Wojciechowska, Maja; Ateneum - Szkoła Wyższa
Reklama jest formą działalności człowieka, która towarzyszyła mu prawie od najdawniejszych czasów. Kojarzona nieodmiennie z funkcjonowaniem organizacji komercyjnych, w szczególności zaś produkujących towary, nie jest wyłącznie ich domeną. Coraz więcej instytucji kultury i nauki korzysta z różnych jej form i metod. Również bibliotekarze zaczynają dostrzegać potrzebę wykorzystywania reklamy w swojej codziennej pracy. Reklama czytelnictwa i bibliotek w chwili obecnej przestaje być „dobrem luksusowym”, na które mogą pozwolić sobie biblioteki o większych funduszach i dużej liczbie zatrudnionego personelu, któremu po wykonaniu podstawowych obowiązków pozostaje czas na planowanie kampanii reklamowych. Reklama staje się niezbędnym działaniem, na które biblioteki muszą przeznaczyć czas i pieniądze, jeżeli chcą dalej funkcjonować w otoczeniu o nowych potrzebach informacyjnych.
Item
Możliwości wykorzystania badań marketingowych w bibliotekach
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, 2008) Wojciechowska, Maja; Ateneum - Szkoła Wyższa
W referacie przedstawiono istotę badań marketingowych, w tym etapy ich prowadzenia, definicję, funkcje, typy, rodzaje źródeł i najważniejsze cechy informacji marketingowych. Omówiono także rodzaje badań marketingowych, które mogą być wykorzystywane w toku działalności biblioteki oraz ogólnie przyjęte kryteria ich podziału.
Item
Wpływ otoczenia na zmiany w bibliotece
(Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2006) Wojciechowska, Maja; Uniwersytet Śląski
Każda instytucja, wytwarzająca usługi lub produkty, funkcjonuje w określonym otoczeniu, którego wpływom ulega. Współpraca biblioteki z otoczeniem polega na ciągłej wymianie informacji, usług, dóbr materialnych oraz środków finansowych. Zmiany zachodzące wewnątrz biblioteki, w jej organizacji, strukturze i sposobach działania, pozwalają jej przystosowywać się do swojego otoczenia. Dlatego warto szerzej przyjrzeć się interakcjom, jakie zachodzą pomiędzy biblioteką, a jej otoczeniem.