OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

22936 archived items

Recent Submissions

Item
Coaching i mentoring. Metody przekazywania specjalistycznej wiedzy zawodowej w sektorze usług informacyjnych
(Polskie Towarzystwo Informacji Naukowej, 2008) Wojciechowska, Maja; Ateneum - Szkoła Wyższa
Artykuł przedstawia dwie metody zarządzania wiedzą w organizacji: coaching i mentoring. Ilustruje genezę ich powstania, główne cele stosowania, zasady funkcjonowania, etapy wdrażania obu metod oraz możliwości i walory ich stosowania w sektorze usług informacyjnych. Podkreśla również rolę, jaką w pozyskiwaniu i przekazywaniu wiedzy pracowniczej pełni osoba mentora oraz motywacja pracownika do samokształcenia i rozwoju.
Item
Coaching i mentoring. Metody przekazywania specjalistycznej wiedzy zawodowej w sektorze usług informacyjnych
(Polskie Towarzystwo Informacji Naukowej, 2008) Wojciechowska, Maja; Ateneum - Szkoła Wyższa
Artykuł przedstawia dwie metody zarządzania wiedzą w organizacji: coaching i mentoring. Ilustruje genezę ich powstania, główne cele stosowania, zasady funkcjonowania, etapy wdrażania obu metod oraz możliwości i walory ich stosowania w sektorze usług informacyjnych. Podkreśla również rolę, jaką w pozyskiwaniu i przekazywaniu wiedzy pracowniczej pełni osoba mentora oraz motywacja pracownika do samokształcenia i rozwoju.
Item
Kształtowanie wizerunku bibliotekarza i jego ocena w oczach studentów bibliotekoznawstwa
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Białymstoku, 2007) Wojciechowska, Maja; Uniwersytet Gdański
Budowanie wizerunku jest działalnością znaną i praktykowaną już od czasów starożytnych. Kreowali go zarówno władcy państw, używając w tym celu olbrzymich nakładów finansowych, aby przekonać poddanych i wrogów o swojej wielkości, sile militarnej, a nawet boskości, jak również żebracy, aby przekonać potencjalnych darczyńców o swej biedzie i nieszczęściu. Sztuka budowania wizerunku była obecna w rozmaitych kastach społecznych, kulturach, stosowały ją tak osoby prywatne, jak i instytucje. Obecnie w praktyce zarządzania zdolność tworzenia pożądanego wizerunku stała się niezwykle istotną umiejętnością. Powstają specjalistyczne firmy szkoleniowe, które pomagają osiągnąć organizacji pożądany image, przeprowadzane są w tym kierunku liczne szkolenia i kursy. Firmy zatrudniają stylistów i doradców z tego zakresu, a także opłacają reklamy warte miliony dolarów, byleby tylko zaistnieć na rynku w pożądany przez siebie sposób. W związku z tymi działaniami powstał nowy dział wiedzy określany jako public relations, czyli „zarządzanie komunikowaniem się pomiędzy organizacją a jej publicznością” [Giedrojć 2004, s. 14]. Jednym ze sposobów komunikacji jest właśnie tworzenie wizerunku, który ma na celu przekazanie naszemu otoczeniu pewnych sygnałów na temat naszej działalności, sposobów działania, czy kultury organizacyjnej.
Item
Zespoły zadaniowe i heurystyczne metody rozwiązywania problemów
(2006) Wojciechowska, Maja; Ateneum - Szkoła Wyższa
W artykule przedstawiono metodę zespołowej organizacji pracy w bibliotekach, tj. historię powstania tej formy zarządzania, metodykę tworzenia zespołów zadaniowych, zasady pracy bibliotekarzy w zespołach zadaniowych, typy i formy zespołów, bariery i problemy w ich organizacji oraz korzyści wynikające z ich stosowania. Omówiono również heurystyczne metody rozwiązywania problemów, wykorzystywane w pracy zespołowej, tj. np. burza mózgów, Phillips 66, Phillips 635, burza mózgów typu stop and go, odwrócona burza mózgów, mieszana burza mózgów itp.
Item
Samoocena pracowników biblioteki metodą podnoszenia jakości współpracy z otoczeniem
(Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2006) Wojciechowska, Maja; Ateneum - Szkoła Wyższa
Według potocznie stosowanej definicji samoocena to „system ustosunkowań do samego siebie, szczególnie do własnych możliwości, a także do innych elementów własnego charakteru”. Natomiast samoocena w pracy ma za zadanie uświadomić pracownikom, jaką funkcję pełnią w organizacji, jakie posiadają kompetencje i umiejętności oraz jak wypełniają powierzone obowiązki. Na wielu bibliotekarzy może ona zadziałać stymulująco i motywująco oraz prowadzić do ich samodiagnozy, samorozwoju i samorealizacji.