OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

24000 archived items

Recent Submissions

Item
Wpływ rozwoju technologii AI na zaangażowanie w proces edukacyjny studentów Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej
(Wydział Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej, 2024) Nieścior, Jakub; Radziszewska, Klaudia; Wróbel, Dominik; Szydło, Joanna; Politechnika Białostocka, Wydział Elektryczny; Politechnika Białostocka, Wydział Inżynierii Zarządzania
Sztuczna inteligencja (AI) stanowi jeden z najszybciej rozwijających się obszarów nowych technologii. Celem artykułu jest zdiagnozowanie wykorzystywania narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w procesie nauki przez studentów Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej (WIZ PB) oraz identyfikacja ich wpływu na zaangażowanie w proces edukacyjny. Niniejszy cel zrealizowano poprzez badanie ilościowe z wykorzystaniem techniki CAWI. Uzyskane rezultaty zostały odniesione do szerszych badań z uczelni polskich i zagranicznych z tego obszaru. Wykazano, że AI, takie jak ChatGPT, może znacząco poprawić efektywność nauki, oszczędzając czas i zwiększając wygodę, jednakże, istnieje ryzyko zmniejszenia zaangażowania studentów w proces uczenia się oraz ich zdolności do samodzielnego myślenia i rozwiązywania problemów.
Item
Education towards the requirements of the labour market
(Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu, 2024) Myjak, Teresa; Univeristy of Applied Sciences in Nowy Sącz
The publication presents the problems of contemporary education against the background of the requirements of the external labor market. Essential aspects of education and the labor market were presented, using the results of secondary research cited from various reports. As a research method, literature analysis and a research tool in the form of a survey questionnaire were used. The theoretical part was developed on the basis of selected literature on the subject and analysis of reports. The empirical part contains the results of primary research carried out on a purposefully selected sample of respondents. In the presentation of the obtained research results, a description of the basic research results was used.
Item
Edukacja i poradnictwo ku nadziei w erze antropocenu
(Wydawnictwo Naukowe EDUsfera, 2024) Drabik-Podgórna, Violetta; Uniwersytet Wrocławski, Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych, Instytut Pedagogiki
Cel. Celem artykułu jest analiza kategorii nadziei, nieobecnej we współczesnym dyskursie pedagogicznym, a kluczowej i istotnej we współczesnym świecie, szczególnie jeśli weźmie się pod uwagę kontekst antropocenu – epoki, w której działalność człowieka wywiera dominujący wpływ na środowisko, klimat i inne systemy ziemi. Globalna katastrofa klimatyczna, wzrost nierówności społecznych, turbulencje świata i nieprzewidywalność przyszłości mają bezpośredni wpływ na zdrowie psychiczne i emocjonalne ludzi, co przyczynia się do poszukiwania przez nich wsparcia u doradców, terapeutów i edukatorów. Ważnym zadaniem specjalistów od pomagania staje się coraz częściej nie tylko rozwiązywanie potencjalnych problemów, lecz także budowanie świadomości ekologicznej i społecznej poprzez kultywowanie nadziei, która jest motorem napędowym jednostek i społeczności, ponieważ wspiera radzenie sobie z trudnościami i odbudowywanie sił do działania. Metody i materiały. Artykuł ma charakter metaanalizy i jest przeglądem wybranych podejść teoretycznych na podstawie literatury polskiej i światowej. Wyniki i wnioski. Nadzieja w poradnictwie i edukacji może odgrywać kluczową rolę zarówno w procesie wsparcia, jak i w samej dynamice relacji między doradcą a osobą szukającą pomocy, pomiędzy edukatorem a uczącym się, między dzieckiem a rodzicem, między wychowawcą a wychowankiem. Jest to jeden z najważniejszych zasobów, który pomaga przejść przez trudne momenty, dostrzec nowe możliwości i zmotywować się do pozytywnych zmian w życiu. Nadzieja nie jest zatem tylko abstrakcyjną ideą, ale praktycznym narzędziem, które pozwala na budowanie konstruktywnych celów i strategii poprzez motywowanie do działania, budowanie poczucia sensu, rozszerzanie perspektywy zmiany i wzmacnianie rezyliencji.
Item
The importance for a child of emotional intelligence in achieving educational success
(Wydawnictwo Naukowe EDUsfera, 2024) Grzesiak, Emilia; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Studiów Edukacyjnych
Aim. The article aims to introduce the concept of emotional intelligence and present an alternative view of educational success, emphasizing the role of parents and then the school environment in supporting students from an early age on their way to acquiring knowledge and achieving positive results in the educational process, as well as in adult life. Methods and materials. The article discusses the concept of emotional intelligence and its role in children achieving educational success. This article presents a synthetic approach to the topic by reviewing and analyzing the content contained in available, selected examples of scientific literature. This publication defining emotions and emotional intelligence, explaining their importance in the individual and collective contexts, and focusing on childhood and education (especially taking into account the roles of, among others, emotions, self-regulation, and self-esteem in the process of acquiring knowledge and functioning in the school space). It mainly focuses on childhood, an essential period in a child’s development, to stimulate their social skills, teach them how to deal with emotions, and develop emotional intelligence. Results and conclusion. Next to general intelligence, emotional intelligence is one of the essential contemporary factors influencing a child’s broadly understood success (school and professional). It is a factor that optimizes the educational process and helps the individual cope with many everyday personal, educational, and, in the future, professional situations. In this context, EI plays the role of a catalyst influencing the positive functioning of students in the school space, after completing education, and in the subsequent years of their functioning in the professional space.
Item
Sztuki plastyczne w dialogu z matematyką. Wzajemne inspiracje edukacyjne
(Wydawnictwo Naukowe EDUsfera, 2024) Zawada, Ernest; Uniwersytet Bielsko-Bialski, Wydział Humanistyczno-Społeczny, Instytut Pedagogiki
Cel. Celem niniejszego artykułu jest ukazanie – z perspektywy artysty plastyka i zarazem pedagoga – możliwości integrowania wiedzy matematycznej ze sztukami plastycznymi, a przede wszystkim z architekturą, rzeźbą i malarstwem w odniesieniu do wybranych dzieł. Przedmiotem analizy są wzajemne relacje nauki i sztuki, czyli rzecz o wpływie matematyki na sztuki wizualne. Metody i materiały. Zastosowano metodę analizy dokumentów, wskazano na przykłady analizy dzieł plastycznych i obiektów architektonicznych w ujęciu historycznym pod kątem matematyzacji ich struktury, kompozycji itd. Mogą one stanowić inspirację do poszukiwania przez nauczycieli własnych rozwiązań w zakresie łączenia sztuki z matematyką na różnych etapach edukacyjnych. Integracja matematyki z analizą sztuki rozwija także zdolności poznawcze i twórcze uczniów. Wyniki i wnioski. Zrozumienie, jak pojęcia matematyczne wpływają na tworzenie i odbiór dzieł sztuki, rozwija umiejętności analityczne i problemowe, a także stymuluje kreatywność. Uczniowie uczą się nie tylko stosować zasady matematyczne, ale także rozumieć ich praktyczne znaczenie i wpływ na otaczający ich świat. Połączenie matematyki i sztuki doprowadziło do powstania wielu dzieł o wyjątkowej głębi i pięknie, które nie tylko zachwycają estetyką, ale również pobudzają intelektualną ciekawość. Matematyka i sztuka to dwa obszary działalności ludzkiej, które pozostają ze sobą w harmonii, tworząc nowe możliwości wyrażania artystycznego, ale także podnoszenia kompetencji matematycznych, rozwijania umiejętności obserwacji, analizy, syntezy i krytycznego myślenia. Integracja interdyscyplinarnego podejścia w nauczaniu matematyki może prowadzić do głębokiej transformacji w sposobie, w jaki uczniowie postrzegają ten przedmiot i angażują się w jego naukę.