OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23297 archived items

Recent Submissions

Item
Le virtù nell’educazione morale. Secondo il pensiero di J. Woroniecki
(Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie, 2006) Torończak, Edward; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
In realtà sviluppare l’identità del soggetto, secondo J. Woroniecki, è possibile tramite l’autoeducazione della persona. Questo significa che ogni persona dovrebbe scoprire la sua competenza morale, cioè diventare capace di prendere decisioni consapevoli, libere e responsabili. Assumere un dovere dell’autoeducazione apre un orizzonte di un’etica della responsabilità. In tale prospettiva la persona è vista nel suo costruirsi come soggetto morale, e nel suo realizzarsi come soggetto morale, solo nella relazione all’altro, al mondo e soprattutto a Dio. L’educazione dell’uomo, centrata sulla coscienza come luogo originario dell’esperienza morale e del suo maturare, offre infatti un modello di riferimento, in cui i valori e le norme sono proposti oggettivamente. L’uomo ha bisogno di aiuto e di maturazione nella verità, nella obiettività che porta al mondo, in relazione al Bene Assoluto.
Item
Wychowanie seksualne w rodzinie. Studium pastoralne
(Poligrafia WSD w Rzeszowie, 2006) Goleń, Jacek; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Wychowanie seksualne jest częścią wychowania osoby do życia w zgodzie z płcią, a jednocześnie wychowania osoby do miłości. Właściwym środowiskiem tego wychowania jest rodzina oparta na trwałym małżeństwie mężczyzny i kobiety. Działające w rodzinie czynniki wychowawcze jak: klimat miłości, obecność i akceptacja rodziców, autorytet i przykład, nauczanie w dziedzinie seksualności oraz klimat wiary i modlitwy, w wychowaniu seksualnym osoby mają charakter niezastępowalny. Rodzice potrzebują duszpasterskiego wsparcia ze strony Kościoła w wychowaniu seksualnym.
Item
Powoływanie, struktura i zadania Parafialnej Rady do spraw Ekonomicznych
(WSD Franciszkanów w Krakowie, 2006) Fiałkowski, Marek; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Przekształcanie parafii w autentyczną wspólnotę ułatwia dobre funkcjonowanie Parafialnej Rady do spraw Ekonomicznych. Chociaż jest to z prawa powszechnego struktura obligatoryjna, w wielu polskich parafiach nie funkcjonują Parafialne Rady do spraw Ekonomicznych lub nie w pełni spełniają swoją rolę. Ponadto parafianie często nie wiedzą o jej istnieniu i nie znają zakresu działania tej parafialnej mikrostruktury. Artykuł ukazuje podstawy prawne Parafialnej Rady do spraw Ekonomicznych, omawia zasady jej powoływania i strukturę. Ponadto opisuje najważniejsze zadania, jakie Parafialnej Rady do spraw Ekonomicznych pełni w parafii oraz trudności, na jakie napotyka jej funkcjonowanie. Jako ciało doradcze służy ona proboszczowi pomocą w wypełnianiu obowiązków zarządcy dóbr parafialnych. Jest ponadto formą uczestnictwa świeckich w życiu parafii oraz płaszczyznę współpracy i współodpowiedzialności duchownych i świeckich.
Item
Bernardyńska pomoc bezdomnym i ubogim w Radomiu
(Wydawnictwo KUL, 2006) Majewska, Agnieszka; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Item
W sieci niebezpieczeństw. Kilka uwag na temat Internetu
(Wydawnictwo KUL, 2006-10) Wyrostkiewicz, Michał; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Korzystanie z Internetu w dzisiejszym świecie niejednokrotnie okazuje się być przydatne dla osoby ludzkiej i korzystne dla jej integralnego rozwoju. Jednak, nie jest tak zawsze. Trudno nie uznać za prawdziwe twierdzenia, że człowiek logując się do Internetu umiejscawia się w sieci zagrożeń. Te zagrożenia, mimo, iż nierzadko bywają dość poważne, to nie są nie do przezwyciężenia. Aby im nie ulec, potrzebna jest jednak odpowiednia wiedza na ich temat. Błędne jest więc takie myślenie, że wskazywanie różnych „sieciowych niebezpieczeństw” stanowi atak na Internet, albo próbę ukazania go jako czegoś złego. Wypunktowanie tych zagrożeń stanowi bowiem jedynie element rzetelnej informacji o efektach, jakie mogą być rezultatem korzystania ze światowej sieci komputerowej. Ponadto, informacje na temat zagrożeń mogą stać się pomocą w ich uniknięciu i przeciwdziałaniu im.