OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23580 archived items

Recent Submissions

Item
Classical education today? Essence and genesis, structure and method, goal
(Instytut Badań Edukacyjnych, 2022) Dłubacz, Włodzimierz F.; John Paul II Catholic University of Lublin
In the article, the author addresses the issue of understanding classical education and its need in con temporary culture. Its essence and genesis, structure and method as well as its purpose are presented. Dłubacz defines classical education as a program and process of teaching and educating a student in reference to tradition, the aim of which is the full development of human nature. The author ends his considerations with a reflection on the role of philosophy in the process of education.
Item
Edukacja klasyczna dziś? Istota i geneza, struktura i metoda, cel
(Instytut Badań Edukacyjnych, 2022) Dłubacz, Włodzimierz F.; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
W artykule autor podejmuje zagadnienie pojmowania edukacji klasycznej i jej potrzeby we współczesnej kulturze. Przedstawia jej istotę i genezę, strukturę i metodę oraz cel. Określa edukację klasyczną jako program i proces nauczania oraz wychowania ucznia, nawiązujący do tradycji i mający na celu pełny rozwój ludzkiej natury. Autor kończy swe rozważania refleksją nad rolą filozofii w procesie edukacji.
Item
Preface. From Introduction to the 2nd Congress of Classical Education
(Instytut Badań Edukacyjnych, 2022) Górecki, Artur
Item
Słowo wstępne. Z wprowadzenia do II Kongresu Edukacji Klasycznej
(Instytut Badań Edukacyjnych, 2022) Górecki, Artur
Item
Retoryka w szkole wobec edukacji klasycznej
(Instytut Badań Edukacyjnych, 2024) Mamcarz-Plisiecki, Artur; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Autor artykułu usiłuje zdefiniować edukację klasyczną z perspektywy historycznej i współczesnej oraz zaproponować formę obecności retoryki klasycznej w dzisiejszej szkole. Miejsca retoryki nie dostrzega on w tym, aby stała się ona kolejnym przedmiotem konsumującym czas uczniów i nauczycieli. Chodzi raczej o to, by polska szkoła stopniowo wznosiła się na wyższy poziom kultury żywego słowa.