OPEN Repository
Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.
Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.
22962 archived items
Institutional Communities
- Loading...Police Academy in Szczytno [75]
- Loading...Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN [0]
- Loading...ICM UW [100]
- Loading...Instytut Badań Literackich PAN [186]
- Loading...Instytut Chemii Fizycznej PAN [181]
- Loading...Instytut Chemii Organicznej PAN [132]
- Loading...Jerzy Haber Institute of Catalysis and Surface Chemistry PAS [21]
- Loading...Instytut Paleobiologii PAN [2]
- Loading...Katedra Arabistyki i Islamistyki WO UW [131]
- Loading...Katedra Języków i Kultur Afryki WO UW [21]
- Loading...OBM UW [131]
- Loading...Uczelnia Łazarskiego [126]
- Loading...Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu [92]
- Loading...Wydawnictwo Naukowe PTG [291]
- Loading...Wydział Lingwistyki Stosowanej UW [48]
- Loading...Wydział Polonistyki UW [339]
Recent Submissions
Item
Kobiety w sferze publicznej: edukacja, gospodarka i polityka
(Ibidem, 2009) Górak-Sosnowska, Katarzyna; Department of Arabic and Islamic Studies, Faculty of Oriental Studies, University of Warsaw; Department of Economic Sociology, Warsaw School of Economics
Patrząc na Katar przez pryzmat zmian zachodzących w zakresie funkcjonowania kobiet w życiu społecznym, można powiedzieć, że jest to kraj wielu pozornych sprzeczności. Pod względem udziału kobiet w populacji studentów zajmuje trzecie miejsce na świecie, a pomimo tego jedynie co dziesiąta obywatelka Kataru podejmuje pracę zawodową. Mieszkanki Kataru jako pierwsze w Zatoce Perskiej uzyskały prawa wyborcze, jednak żadna kobieta nie zasiada w Radzie Konsultacyjnej. Katar jest monarchią dziedziczną, której fundamenty są oparte na znanej z Arabii Saudyjskiej doktrynie wahhabizmu. Pomimo tego emir od kilkunastu lat przeprowadza w Katarze szerokie reformy społeczne, a pomaga mu w tym jego małżonka. Celem artykułu jest przedstawienie udziału kobiet w trzech sferach życia społecznego – edukacji, gospodarce i polityce. Pierwsza sfera stanowi punkt wyjścia, ukazujący rosnący potencjał kobiet, zaś dwie kolejne wskazują na ich faktyczne zaangażowanie gospodarcze i polityczne. Udział kobiet w sferze publicznej jest splotem wielu czynników, a szczególnie: regulacji prawnych, opartych na religii i tradycji norm społecznych oraz stosunku do przemian samych kobiet. Ich konfiguracja ukaże, że przedstawione powyżej sprzeczności są tylko pozorne. Co więcej, w powstałych warunkach zdają się być przewidywalne i logiczne.
Item
Ku dywersyfikacji: polityka gospodarcza Kataru
(Ibidem, 2009) Górak-Sosnowska, Katarzyna; Department of Arabic and Islamic Studies, Faculty of Oriental Studies, University of Warsaw; Department of Economic Sociology, Warsaw School of Economics
Katar należy do najzamożniejszych krajów świata, z PKB per capita w wysokości 63 tys. USD (2006)2. Od kilku lat państwo to cechuje się wysokim wzrostem gospodarczym, który w 2006 r. osiągnął 8,8%3. Wraz z Arabią Saudyjską, Bahrajnem, Kuwejtem, Omanem i Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi należy do Rady Współpracy Państw Zatoki (GCC – Gulf Cooperation Council). Wyróżniają się one trzema cechami: należą do najbardziej zamożnych państw świata, swoje bogactwo zawdzięczają surowcom naturalnym (ropa naftowa i gaz ziemny), a przy tym są uważane za najbardziej konserwatywne w całym świecie islamu. Jednocześnie państwa Zatoki (a zwłaszcza emirat Dubaju) zwracają na siebie uwagę wyrafinowanymi inwestycjami i bogactwem. Uważa się jednak, że nie próbują one przeprowadzić skutecznej dywersyfikacji gospodarczej; na tyle skutecznej, aby pozwoliła na uniezależnienie się tych krajów od surowców energetycznych, które, co prawda w dalekiej przyszłości, ale zostaną wyczerpane. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie prób dywersyfikacji gospodarki Kataru, emiratu relatywnie mniej znanego, który dąży do pozycji lidera w regionie.
Item
Women on the Arab labour market. Option becoming reality
(Katedra Arabistyki i Islamistyki, Uniwersytet Warszawski, 2004) Górak-Sosnowska, Katarzyna; Department of Arabic and Islamic Studies, Faculty of Oriental Studies, University of Warsaw; Department of Economic Sociology, Warsaw School of Economics
The key potential of Arab economies, currently rather turning into their curse, is the human capital. According to the Arab Human Development Report 2002 there are approximately 6 million entrants yearly to the Arab labour market (UNDP 2002: 10) and the labour force is expected to grow in the next 10 years to 3,4% yearly―twice as much as in other developing regions (World Bank 2003: 3). The ‘demographic gift’―the growing number of labour force and decreasing dependency ratio, might lead to economic growth―if used properly. However, in case of most Arab countries, labour demand doesn’t meet the supply, which translates into huge unemployment rates, being among the highest in the world.
Item
Muslims in Europe: different communities, one discourse? Adding the Central and Eastern European perspective
(Faculty of Oriental Studies, University of Warsaw, 2011) Górak-Sosnowska, Katarzyna; Department of Arabic and Islamic Studies, Faculty of Oriental Studies, University of Warsaw; Department of Economic Sociology, Warsaw School of Economics
There is an old Polish saying, “każda pliszka swój ogonek chwali”1 meaning that everyone emphasizes their good points. Being a representative of a country of approximately 40 thousand Muslims (for around 38 million citizens) puts the author in a difficult position. The European academia may not be expected to pay equal attention to Muslims in Poland as in France, UK or Germany. Almost all countries of the old EU have either bigger Muslim populations or a larger proportion of Muslims in the society (usually both). On the other hand, Bosnia and Herzegovina or Albania have a far higher percentage of Muslims in the population, and they also seem to be on the periphery of the European discourse on Islam. This chapter aims to discuss why Central and Eastern Europe (CEE) is absent or represented marginally in the European debate about Islam and Muslims. It starts with a brief presentation of the ethnic structure of CEE countries and its impact on perception of Others, in particular Muslims. Then it explores possible linking points between different Muslim communities across Europe. Finally, it tackles the issue of research on Muslims in CEE – its limitation and challenges. The concept of CEE is used both in a narrow and wider sense. In the first case it refers primarily to the Vyšehrad Group countries (i.e. Czech Republic, Hungary, Poland and Slovakia). For a wider background it will also embrace the wider CEE, which includes Slavic and FinnoUgric countries of the former Soviet bloc.
Item
Muslims
in Poland
and Eastern Europe. Widening the European Discourse on Islam
(Faculty of Oriental Studies, University of Warsaw, 2011) Górak-Sosnowska, Katarzyna; Department of Arabic and Islamic Studies, Faculty of Oriental Studies, University of Warsaw; Department of Economic Sociology, Warsaw School of Economics
This book aims to fill this gap by describing Muslim communities and their experiences in Central and Eastern Europe, both in countries with marginal Muslim populations, often not exceeding 1% (e.g. Hungary and Lithuania), and in countries with significant Muslim minorities, sometimes proportionally larger than in France (e.g. Bulgaria). Some of these countries have a long history of Muslim presence, dating back to the 14th century in the case of the Tatars (e.g. Poland and Ukraine) and the 16th century in the case of the first Muslim arrivals in the Balkans (e.g. Romania, Slovenia) during the Ottoman era. In other countries (e.g. Slovakia), Muslims have arrived only recently. What all these countries have in common is a Communist past inside the former Eastern bloc. This consisted mainly in being excluded, to a large extent, from the outside world – i.e. the socalled First World (meaning the West) – in economic, political and cultural terms. Thus, Central and Eastern Europe attracted only few immigrants from outside its own regional borders, which still may be observed in the ethnic and national structure of the countries. Another important factor is that none of the Central and Eastern European countries ever had any colonies. In fact, some countries were partitioned by local superpowers, while others emerged only after the collapse of the Soviet bloc. On the other hand, most of these countries have an autochthonous Muslim population which became a vital part of local cultures and societies in their Central and Eastern European homelands.
Browse by
Selected filters: