OPEN Repository
Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.
Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.
23962 archived items
Institutional Communities
- Loading...Wydawnictwo Naukowe PTG [370]
- Loading...Wydział Polonistyki UW [342]
- Loading...Instytut Chemii Fizycznej PAN [246]
- Loading...Instytut Badań Literackich PAN [187]
- Loading...Instytut Chemii Organicznej PAN [174]
- Loading...Uczelnia Łazarskiego [139]
- Loading...OBM UW [132]
- Loading...Katedra Arabistyki i Islamistyki WO UW [131]
- Loading...ICM UW [101]
- Loading...Police Academy in Szczytno [100]
- Loading...Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu [92]
- Loading...Wydział Lingwistyki Stosowanej UW [48]
- Loading...Jerzy Haber Institute of Catalysis and Surface Chemistry PAS [25]
- Loading...Katedra Języków i Kultur Afryki WO UW [21]
- Loading...The Institute of Environmental Protection – National Research Institute [10]
- Loading...Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN [4]
- Loading...Instytut Paleobiologii PAN [3]
Recent Submissions
Item
Edukacja klasyczna dziś? Istota i geneza, struktura i metoda, cel
(Instytut Badań Edukacyjnych, 2022) Dłubacz, Włodzimierz F.; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
W artykule autor podejmuje zagadnienie pojmowania edukacji klasycznej i jej potrzeby we współczesnej kulturze. Przedstawia jej istotę i genezę, strukturę i metodę oraz cel. Określa edukację klasyczną jako program i proces nauczania oraz wychowania ucznia, nawiązujący do tradycji i mający na celu pełny rozwój ludzkiej natury. Autor kończy swe rozważania refleksją nad rolą filozofii w procesie edukacji.
Item
Retoryka w szkole wobec edukacji klasycznej
(Instytut Badań Edukacyjnych, 2024) Mamcarz-Plisiecki, Artur; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Autor artykułu usiłuje zdefiniować edukację klasyczną z perspektywy historycznej i współczesnej oraz zaproponować formę obecności retoryki klasycznej w dzisiejszej szkole. Miejsca retoryki nie dostrzega on w tym, aby stała się ona kolejnym przedmiotem konsumującym czas uczniów i nauczycieli. Chodzi raczej o to, by polska szkoła stopniowo wznosiła się na wyższy poziom kultury żywego słowa.
Item
O potrzebie nauczania argumentacji retorycznej na poziomie edukacji szkolnej
(Instytut Badań Edukacyjnych, 2024) Gondek, Paweł; Kiereś-Łach, Joanna; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Niniejszy artykuł dotyczy zdolności argumentowania jako jednej z podstawowych kompetencji interpersonalnych potrzebnych w rozmaitych obszarach ludzkiej aktywności. Argumentacja rozpatrywana jest w kontekście roli, jaką pełni w komunikacji retorycznej, oraz zapotrzebowania dostrzegalnego w dyskursie społecznym. Główną część artykułu stanowi analiza odpowiedzi udzielonych przez reprezentantów różnych szczebli i form edukacji w zakresie retoryki i argumentacji: studentów i absolwentów kierunku retoryka stosowana, organizatorów turniejów szkolnych i akademickich debat oksfordzkich w Polsce, nauczycieli szkolnych, wykładowców uczelni wyższych oraz badaczy szeroko rozumianej komunikacji retorycznej. Na podstawie ich odpowiedzi wyprowadzono konkretne wnioski zmierzające do sformułowania diagnozy współczesnego systemu edukacji pod kątem obecności elementów kształcenia umiejętności argumentacji. Ostatnim etapem jest analiza sposobów rozumienia argumentacji obecnych w podstawach programowych i podręcznikach, a także ocena możliwości ich wykorzystania w edukacji szkolnej. Założeniem artykułu jest przekonanie, zgodnie z którym nie ma obecnie potrzeby wprowadzania do edukacji szkolnej nowego przedmiotu z omawianego zakresu. Ważne jest jednak, aby elementy tej wiedzy i kształtowanie umiejętności praktycznych były w edukacji obecne.
Item
Słowo wstępne
(Instytut Badań Edukacyjnych, 2024) Magier, Piotr; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Wartości uznawane są za kluczowy element kultury, oś życia społecznego, rdzeń edukacji. Odwołuje się do nich religia, sztuka i nauka. Ich obecność w wielu różnorodnych płaszczyznach indywidualnego i wspólnotowego funkcjonowania człowieka świadczy dobitnie o konstytutywnym – poznawczym, interpretacyjnym, emocjonalnym, ewaluacyjnym oraz formacyjnym – znaczeniu wartości. Bardzo często pełnią one rolę kryterium, poprzez które dokonuje się ocena kluczowych aspektów współczesnej cywilizacji. Wydaje się wręcz, że niemożliwe jest refleksyjne i twórcze funkcjonowanie człowieka bez odniesienia się do wartości, a one same stanowią trwały fundament cywilizacyjnego dorobku kultury Zachodu. Powszechnie przyjmuje się, że systemy aksjologiczne są niezastąpione dla określania podstawowych elementów każdego modelu edukacyjnego, zwłaszcza dla formułowania celów i zasad wychowania (fragment).
Item
Młodzież wobec wartości
(Instytut Badań Edukacyjnych, 2024) Magier, Piotr; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Wartości uznawane są za kluczowy element kultury, oś życia społecznego, rdzeń edukacji. Odwołuje się do nich religia, sztuka i nauka. Ich obecność w wielu różnorodnych płaszczyznach indywidualnego i wspólnotowego funkcjonowania człowieka świadczy dobitnie o konstytutywnym – poznawczym, interpretacyjnym, emocjonalnym, ewaluacyjnym oraz formacyjnym – znaczeniu wartości. Bardzo często pełnią one rolę kryterium, poprzez które dokonuje się ocena kluczowych aspektów współczesnej cywilizacji. Wydaje się wręcz, że niemożliwe jest refleksyjne i twórcze funkcjonowanie człowieka bez odniesienia się do wartości, a one same stanowią trwały fundament cywilizacyjnego dorobku kultury Zachodu. Powszechnie przyjmuje się, że systemy aksjologiczne są niezastąpione dla określania podstawowych elementów każdego modelu edukacyjnego, zwłaszcza dla formułowania celów i zasad wychowania (ze słowa wstępnego).
Browse by
Selected filters: