OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23824 archived items

Recent Submissions

Item
Pielgrzymowanie i turystyka religijna do ośrodków pielgrzymkowych i kultu religijnego wpisanych na listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Naturalnego UNESCO
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania, 2008-12-15) Mróz, Franciszek; Hodorowicz, Iwona; Podhalańska Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Targu
W obrębie polskich wpisów znajdujących się na Liście Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Naturalnego UNESCO funkcjonuje obecnie ponad 60 ośrodków kultu religijnego, z których ponad 25 pełni rangę ośrodków pielgrzymkowych. Są one celem licznych pielgrzymek oraz miejscem często odwiedzanym przez wiele grup turystycznych i turystów indywidualnych. Przedmiotem rozważań jest pielgrzymowanie i turystyka religijna do ośrodków pielgrzymkowych wchodzących w skład zespołów obiektów wpisanych na listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Naturalnego UNESCO. Szczególną uwagę zwrócono na sanktuarium Męki Pańskiej i Matki Bożej Kalwaryjskiej w Kalwarii Zebrzydowskiej – ośrodek o randze międzynarodowej. Przeprowadzona analiza pozwoliła stwierdzić, że obok bezcennych walorów historycznych, kulturowych, architektonicznych na rozwój ruchu turystycznego i pielgrzymkowego do analizowanych ośrodków istotny wpływ mają również następujące czynniki: tradycje pątnicze, program duszpasterski realizowany w sanktuariach, położenie w regionie turystycznym, położenie przy szlakach turystycznych i pielgrzymkowych, dostępność komunikacyjna, infrastruktura turystyczna, jak również działalność władz kościelnych, miejskich i wojewódzkich promująca obiekty UNESCO.
Item
Pielgrzymowanie do sanktuariów Pańskich w Karpatach Polskich
(Wydawnictwo AVALON, 2009-12-15) Mróz, Franciszek; Podhalańska Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Targu
W rozmieszczeniu przestrzennym polskich ośrodków pielgrzymkowych wyraźnie zaznacza się region Karpat. Obecnie funkcjonuje tam ponad 120 katolickich sanktuariów (tj. około 15% ogółu polskich ośrodków pielgrzymkowych). Zdecydowana większość – 90 ośrodków (75% ogółu) związana jest z kultem maryjnym. W grupie 14 sanktuariów Pańskich, jakie obecnie funkcjonują w Karpatach Polskich, główną rolę odgrywają sanktuaria pasyjno-maryjne w Kalwarii Zebrzydowskiej (sanktuarium o randze międzynarodowej) i Kalwarii Pacławskiej (sanktuarium o randze ponaddiecezjalnej) Pierwsze sanktuaria Pańskie związane z kultem cudownych wizerunków Chrystusa powstały w Karpatach Polskich w XVI w. W XVII w. powstają tu sanktuaria kalwaryjskie związane z kultem Męki Pańskiej (Kalwaria Zebrzydowska i Kalwaria Pacławska). W sumie do końca XVIII w. w granicach dzisiejszych Karpat Polskich powstało 10 Pańskich ośrodków pielgrzymkowych. W odróżnieniu od pozostałych regionów pielgrzymkowych Polski, wszystkie sanktuaria Pańskie w Karpatach Polskich powstały przed 1945 r. Analizując przestrzenne rozmieszczenie analizowanych ośrodków pielgrzymkowych, widoczna jest ich lokalizacja wzdłuż dolin głównych rzek karpackich: Soły, Dunajca, Białej, Ropy i Wisłoka. Współczesna sieć sanktuariów Pańskich w Karpatach Polskich jest dziedzictwem wielowiekowej tradycji. Tworzą ją sanktuaria, w których czczone są cudowne wizerunki Dzieciątka Jezus, Przemienienia Pańskiego, Chrystusa Cierpiącego i Ukrzyżowanego, a także kalwarie i sanktuarium eucharystyczne. Pomimo iż analizowane sanktuaria stanowią tylko 12% ogółu karpackich ośrodków pielgrzymkowych, to od początku XVII w. zaznaczyły trwałą obecność w sieci sanktuariów w tym regionie Polski. Z przeprowadzonych badań wynika, że ruch pielgrzymkowy do analizowanych ośrodków pielgrzymkowych wykazuje z każdym rokiem tendencję wzrostową, a głównymi czynnikami, które mają na to wpływ są tradycje pątnicze, walory krajobrazowe regionu, walory historyczne i architektoniczne kościołów sanktuaryjnych, troska o rozwój kultu i praca duszpasterska opiekujących się sanktuarium księży lub zgromadzeń zakonnych oraz rozwój komunikacji.
Item
Pielgrzymowanie do sanktuarium Męki Pańskiej i Matki Bożej Kalwaryjskiej w Kalwarii Pacławskiej
(2009-09-17) Mróz, Franciszek; Podhalańska Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Targu
Sanktuarium w Kalwarii Pacławskiej należy do najbardziej znanych ośrodków pielgrzymkowych w Karpatach Polskich. Jest też najważniejszym sanktuarium w archidiecezji przemyskiej. Według danych szacunkowych, w ostatnich latach Kalwarię Pacławską odwiedza w ciągu roku około 250 tys. osób. Ze względu na rozwijany w nim kult Męki Pańskiej, sanktuarium to nazywane jest często Jerozolimą Wschodu lub Podkarpacia, zaś ze względu na kult cudownego obrazu Matki Bożej Kalwaryjskiej – Jasną Górą Podkarpacia. W opracowaniu przedstawiono formy i wielkość ruchu pielgrzymkowego do sanktuarium w Kalwarii Pacławskiej. Dokonano także analizy zasięgu przestrzennego oddziaływania sanktuarium oraz rozkładu ruchu pielgrzymkowego w ciągu roku.
Item
Pielgrzymowanie i turystyka religijna na przykładzie ośrodków pielgrzymkowych w diecezji krakowskiej
(Ivan Franko National University of L'viv, 2009-12-15) Mróz, Franciszek; Hodorowicz, Iwona; Podhalańska Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Targu
Even though we live in a more and more secularized world, in which a sense of emotional lostness and emptiness is deepening, a steady increase in the number of travels characterized by religious and religious-cognitive motives has been observed for many years. In recent years, over twelve million people annually have taken part in pilgrimages to main pilgrimage sites in Poland (both of international and domestic eminence). Also, a surge in pilgrimages to sanctuaries of at least diocesian (regional) importance is noticed every year. Religious tourism is winning more and more devotees, too. At present, there are around 800 pilgrimage sites in Poland, predominantly connected with the Roman Caholic Church. Among them, there definitely prevail Marian pilgrimage sites (around 550 sanctuaries – 70 per cent of the total number), over 220 of which possess images of Virgin Mary, crowned in compliance with papal law. As for sanctuaries of Jesus Christ, in the Polish professional literature called sanctuaries of Our Lord, there are 93 of them, which constitutes 12 percent of the total number. The remaining 150 pilgrimage sites are connected with the special worship of saints or blessed. Against the background of the spatial location of Polish pilgrimage sites, the territory of the Archdiocese of Kraków is particularly distinctive. At present, within its boundaries there function over 70 shrines (i.e. around 10 percent of the total number of Polish pilgrimage shrines). These are sites mostly connected with the Catholic Church, predominantly Marian ones. The shrines of international eminence are the Sanctuary of Christ’s Passion and Our La-dy of Kalwaria in Kalwaria Zebrzydowska, the Sanctuary of Divine Mercy in Kraków-Łagiewniki, and Wadowice, where the worship of Servant of God John Paul II is flourishing. In recent years, these three pilgrimage sites put together have been visited by over four million of people annually. Within the boundaries of the Archdiocese of Kraków there also functions the largest and the most widely known Polish sanctuary of Our Lady of Fatima, located in Zakopane-Krzeptówki. Included in the number of sanctuaries of supraregional (supradiocesian) eminence are the Sanctuary of the Holy Cross in Kraków-Mogiła – the most important place of worship of Our Crucified Lord – and the Sanctuary of Christ Suffering in Alwernia. Of immense importance, not only to the inhabitants of Podhale, are Marian shrines in Ludźmierz, Zakopane-Olcza, Bachledówka and on Wiktorówki (Rusinowa Polana). An exceptional place in the Archdiocese belongs to the capital of the metropoly – to Kraków with its over 35 registered pilgrimage sites. In most cases, these are sanctuaries of saints and blessed, and also Marian shrines with crowned images of Virgin Mary. What is significant, foreigners account for 20 per cent of the pilgrims visiting Kraków sanctuaries (mainly the Sanctuary of Divine Mercy). The study outlines forms and scale of the pilgrimage movement related to pilgrimage sites in the Archdiocese of Kraków in the last decade. The spatial range of a sanctuary’s influ-ence and intensification of the pilgrimage movement in the space of the year have also been analysed in relation to selected pilgrimage sites.
Item
Małopolska Droga św. Jakuba (odcinek Sandomierz – Pałecznica – Więcławice Stare – Kraków)
(Wydawnictwo „Czuwajmy”, 2008-09-15) Mróz, Franciszek; Hodorowicz, Iwona; Podhalańska Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Targu
W opracowaniu przedstawiono założenia, historię powstania i przebieg Małopolskiej Drogi św. Jakuba na odcinku z Sandomierza do Krakowa. Prace nad wytyczeniem Drogi św. Jakuba w Małopolsce na odcinku z Sandomierza do Krakowa rozpoczęto w czerwcu 2007 r. W wytyczeniu drogi kierowano się przebiegiem śre-dniowiecznego traktu prowadzącego skrajem doliny Wisły od Sandomierza do Krakowa. Trakt ten stanowił jedną z odnóg tak zwanego ruskiego szlaku, wiodącego z Polesia i Rusi do stolicy Korony, a następnie na Śląsk. Najważniejsze znaczenie w wytyczeniu głównych punk-tów Małopolskiej Drogi św. Jakuba miało rozmieszczenie kościołów pod wezwaniem św. Ja-kuba Apostoła Starszego. Niewielkie odległości pomiędzy miejscowościami z kościołami pa-rafialnymi pod wezwaniem św. Jakuba, położonymi na wyraźnej linii ciągłej od Sandomierza przez Kotuszów, Szczaworyż, Probołowice, Pałecznicę, Niegardów, Więcławice Stare, Kazi-mierz, Sankę, Palczowice do Bestwiny, według historyków przemawiają za istnieniem w śre-dniowieczu w Małopolsce szlaku pątniczego do grobu św. Jakuba Apostoła w Santiago de Compostela. Do lipca 2008 r. oznakowano odcinek Drogi z Probołowic do Krakowa. Z okazji uro-czystości odpustowych św. Jakuba Apostoła Starszego otwarto Drogę z Pałecznicy do Wię-cławic Starych. Po wstępnych konsultacjach pozostała część Małopolskiej Drogi św. Jakuba z Sandomierza do Probołowic została ostatecznie wytyczona i zostanie oznakowana do poło-wy września 2008 roku. Długość Małopolskiej Drogi św. Jakuba z Sandomierza do Rynku Starego Miasta w Krakowie wynosi 192 km.