OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23824 archived items

Recent Submissions

Item
Camino de Santiago – Droga św. Jakuba w Polsce
(Wydawnictwo „Bernardinum”, 2013-12-15) Mróz, Franciszek; Mróz, Łukasz; Instytut Geografii, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie; Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej, Uniwersytet Jagielloński
W ostatnim dwudziestoleciu Droga św. Jakuba przeżywa imponujący rozwój. Obecnie Camino de Santiago jest nie tylko jednym z najważniejszych, chrześcijańskich szlaków pielgrzymkowych i pierwszym Europejskim Szlakiem Kulturowym, ale także najdłuższym oznakowanym szlakiem pątniczym na świecie. Droga św. Jakuba to szlak pod każdym względem wyjątkowy, określany mianem „najpiękniejszej drogi świata”, „głównego traktu Europy”, „drogi życia”, „drogi wiary” oraz „drogi nawrócenia i pokory”. Od niemal dziesięciu lat, również w Polsce obserwuje się stale rosnące zainteresowanie Szlakiem Jakubowym do Composteli. Obecnie Droga św. Jakuba jest najdłuższym, oznakowanym szlakiem pielgrzymkowym, a zarazem najdłuższym szlakiem tematycznym i kulturowym w Polsce (ryc. 1). Od momentu wytyczenia i oznakowania pierwszego odcinka Drogi św. Jakuba w Polsce (Dolnośląska Droga św. Jakuba – otwarta 24 lipca 2005 r.) do chwili obecnej oznakowano 4725 km polskich odcinków Camino de Santiago. Wynik ten robi imponujące wrażenie na wszystkich, którzy w jakikolwiek sposób zetknęli się z Drogą św. Jakuba. Polska sieć Camino de Santiago łączy przejścia graniczne Polski: z Litwą (Droga Polska), z Ukrainą (Droga św. Jakuba Via Regia), z Niemcami (Dolnośląska Droga św. Jakuba, Droga św. Jakuba Via Regia, Lubuska Droga św. Jakuba i Pomorska Droga św. Jakuba), z Czechami (Żytawska Droga św. Jakuba i Beskidzka Droga św. Jakuba) oraz z Rosją – Obwodem Kaliningradzkim (Pomorska Droga św. Jakuba).
Item
Pielgrzymowanie polskimi odcinkami Drogi św. Jakuba na początku XXI wieku
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, 2016-10-01) Mróz, Franciszek; Instytut Geografii, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Wśród wielu trendów zachodzących w pielgrzymowaniu i turystyce religijnej w Polsce na początku XXI wieku, na czołowe miejsce wysuwa się renesans pątnictwa średniowiecznymi szlakami pielgrzymkowymi – przede wszystkim Drogą św. Jakuba, a także rosnąca popularność pielgrzymek nowymi szlakami związanymi z kultem świętych i błogosławionych (głównie św. Jakuba Apostoła Starszego, św. Jana Pawła II, św. Faustyny Kowalskiej i bł. ks. Jerzego Popiełuszki) . W ciągu ostatniego dziesięciolecia w Polsce oznakowano 31 odcin-ków Drogi św. Jakuba o długości niemal 6 tys. km (5 996,5 km). W dniu 1 maja 2016 r. polska sieć Camino de Santiago liczyła 5800 km. Szlak Jakubowy jest naj-dłuższym szlakiem pielgrzymkowym, kulturowym i tematycznym w Polsce. Jest to szlak, który łączy obecnie granice Polski z: Rosją (Obwód Kaliningradzki), Litwą, Ukrainą, Słowacją, Czechami i z Niemcami. Na podstawie przeprowadzonych badań można ostrożnie oszacować, że polskimi odcinkami Drogi św. Jakuba w Polsce pielgrzymuje w ciągu roku około 1 tysiąca osób. W ostatnich trzech latach obserwuje się niewielki spadek indywidulanego pielgrzymowania. Z drugiej strony obserwuje się rosnącą popularność grupowych wędrówek – pielgrzymek, szczególnie w ramach inicjatyw pod nazwą „Niedzielnego Pielgrzymowania Drogą św. Jakuba”, oraz „weekendu na Drodze św. Jakuba”. Przeprowadzona analiza ruchu pielgrzymkowego i turystycznego po polskich odcinkach Drogi św. Jakuba w ostatnim piętnastoleciu pozwala na wysunięcie szeregu wniosków związanych z dalszym rozwojem tego ruchu, jak i rozwojem szlaku w Polsce. Należy przypuszczać, że popularność wędrówek polskimi odcinkami Drogi św. Jakuba w Polsce – obecnie najdłuższego szlaku pielgrzymkowego w kraju – w kolejnych latach będzie wyraźnie wzrastać. Będzie to następstwem m.in. stale rosnącego na terenie Hiszpanii ruchu pielgrzymkowego Polaków do grobu św. Jakuba w Composteli, dalszego rozwoju kultu św. Jakuba w wielu polskich parafiach, promocji Camino de Santiago w środkach masowego przekazu oraz rosnącej liczby inicjatyw związanych z pielgrzymowaniem szlakiem Jakubowym. Bezsprzecznie atrakcyjność turystyczna i pielgrzymkowa polskich odcinków Drogi św. Jakuba nie odbiega (za wyjątkiem infrastruktury turystycznej) od atrakcyjności szlaków Jakubowych w Hiszpanii, Francji i Portugalii. Bardzo ważną kwestią jest więc stałe podtrzymywanie i rozwijanie idei pielgrzymowania Szlakami Jakubowymi w Polsce. Kluczowe jest jednak, aby polskie odcinki Camino de Santiago pozostały szlakiem wiary, rekolekcji w drodze i przemiany życia. Ważne jest, aby były szlakiem otwartych świątyń i miejscem rozmodlenia pielgrzymów . Już dzisiaj widać, że w tej kluczowej kwestii, polskie odcinki Drogi św. Jakuba będą znaczącą przeciwwagą dla niestety coraz bardziej skomercjalizowanego Camino de Santiago w Hiszpanii, promowanego przez setki touroperatorów na świecie wyłącznie jako produktu turystyczny
Item
Możliwości współpracy transgranicznej w zakresie pielgrzymowania i turystyki religijnej na przykładzie Drogi św. Jakuba Via Regia na Pograniczu Polsko-Ukraińskim
(Wydawnictwo „Czuwajmy" Kraków, 2016-09-11) Bordun, Oresta; Mróz, Franciszek; Uniwersytet im. Iwana Franki Lwów; Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
An official ceremony of connecting the first Ukrainian Lviv section of Camino de Santiago – the Lviv Way of St. James Via Regia with the Polish section of the Way of St. James – Subcarpathian Way of St. James Via Regia took place on 10-11 October in Szeginie and Medyka near the border between Poland and Ukraine. The marking of the first section of Camino de Santiago from Lviv to Mościska was the result of several years of cooperation of Camino enthusiasts from Ukraine (especially staff of the Department of Tourism at the Ivan Franko National University of Lviv) with fans of the Way of St. James and worshippers of the Way of St. James in Poland. The opening of the Lviv Way of St. James Via Regia incorporated Ukraine into the European network of pilgrimage routes leading to Santiago de Compostela and expanded the pilgrimage space for Camino fans. Currently, there are works in progress on the extension of the Way of St. James Via Regia from Lviv to Kiev. The opening of the first Ukrainian section of the most beautiful road in the world also creates new opportunities for the development of religious tourism and pilgrimages to pilgrimage centres lying right near the route and in the vicinity of the way in the borderland between Poland and Ukraine.
Item
Droga św. Jakuba w Polsce. Kalendarium wydarzeń: sierpień 2015 r. – lipiec 2016 r.
(Wydawnictwo „Czuwajmy”, 2016-09-11) Mróz, Franciszek; Instytut Geografii, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
This almanac comprises all the signifi cant events connected with the cult of St. James the Apostle in Poland and Polish sections of the Camino de Santiago that took place between August 2015 and late July 2016 and which were connected with the cult of St. James the Apostle in Poland, and with the Polish sections of the Camino de Santiago.
Item
Youth pilgrimages along pilgrimage routes in Europe
(Wydawnictwo Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie,, 2016-07-01) Mróz, Franciszek; Instytut Geografii, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
The conducted research leads to the conclusions that the beginning of the twenty‑first century is a period of the renaissance of pilgrimage and hiking trails in Europe. On the trails, young people constitute a significant group. The increasing growth of the secularization processes in the world does not affect the popularity of religious travelling. Is the phenomenon of youth pilgrimage going to survive in the coming decades full of demographic, cultural and socio‑economic challenges? However, the current demographic situation in developed countries, particularly the increasing proportion of older people living in society, as well as the rapidly growing number of young people departing from faith and a lack of stable geopolitical situation will be important factors contributing to a decline of pilgrimages among the young. A distortion of their meaning and treating them exclusively as routes of active tourism and culture is also a threat. It must be emphasized that pilgrimage routes will attract a new crowd of young pilgrims only if they remain the ways of faith, prayer, conversion and Christian love.