OPEN Repository
Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.
Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.
23824 archived items
Institutional Communities
- Loading...Wydawnictwo Naukowe PTG [368]
- Loading...Wydział Polonistyki UW [339]
- Loading...Instytut Chemii Fizycznej PAN [244]
- Loading...Instytut Badań Literackich PAN [187]
- Loading...Instytut Chemii Organicznej PAN [172]
- Loading...Uczelnia Łazarskiego [137]
- Loading...OBM UW [132]
- Loading...Katedra Arabistyki i Islamistyki WO UW [131]
- Loading...ICM UW [101]
- Loading...Police Academy in Szczytno [100]
- Loading...Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu [92]
- Loading...Wydział Lingwistyki Stosowanej UW [48]
- Loading...Jerzy Haber Institute of Catalysis and Surface Chemistry PAS [25]
- Loading...Katedra Języków i Kultur Afryki WO UW [21]
- Loading...The Institute of Environmental Protection – National Research Institute [10]
- Loading...Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN [4]
- Loading...Instytut Paleobiologii PAN [3]
Recent Submissions
Item
Sanktuaria Kościoła rzymskokatolickiego w przestrzeni sakralnej Polski
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2016-10-25) Mróz, Franciszek; Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
W Polsce funkcjonuje obecnie ponad 820 ośrodków pielgrzymkowych związanych przede wszystkim z Kościołem rzymskokatolickim. Wśród nich zdecydowanie dominują sanktuaria maryjne (ponad 550 ośrodków – około 66% ogółu), z których w ponad 220 znajdują się koronowane na prawie papieskim wizerunki Matki Bożej. Pozostałe sanktuaria są związane z kultem Jezusa Chrystusa i Trójcy Świętej (sanktuaria Pańskie – 100 ośrodków) oraz kultem świętych lub błogosławionych (ponad 170 sanktuariów). Sieć pielgrzymkowa w Polsce ulega stałemu powiększeniu – tylko bowiem w latach 2001–2015, zgodnie z przepisem kan. 1230 Kodeksu Prawa Kanonicznego, erygowano w Polsce (dekretem ordynariuszy miejsca) ponad 230 nowych sanktuariów. W opracowaniu dokonano klasyfikacji i prezentacji wszystkich ośrodków pielgrzymkowych w Polsce uwzględniając zasięg przestrzenny oddziaływania sanktuariów oraz przedmiot kultu w danym ośrodku. Shrines Roman Catholic Church in the sacred space in Poland Currently, there are more than 820 pilgrimage centres in Poland and they are mainly connected with the Roman Catholic Church. The definite majority of them are Marian shrines (more than 550 centres – 66%) with more than 220 possessing images of the Mother of God crowned according to papal law. Other shrines are related to the cult of Jesus Christ and the Holy Trinity (Lord's shrines – 105 centres) and the cult of saints or blessed figures (more than 170 shrines). The pilgrimage network in Poland is constantly increasing. More than 230 new shrines were founded in the years 2001–2015, in accordance with Cann. 1230 of the Code of Canon Law (by the decree of the site ordinary). The paper introduces the classification and presentation of all pilgrimage centres Roman Catholic Church in Poland, considering the spatial range of the impact of shrines and the object of cult in a given centre.
Item
Pielgrzymowanie polskimi odcinkami Drogi św. Jakuba na początku XXI wieku
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, 2016-10-01) Mróz, Franciszek; Instytut Geografii, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Wśród wielu trendów zachodzących w pielgrzymowaniu i turystyce religijnej w Polsce na początku XXI wieku, na czołowe miejsce wysuwa się renesans pątnictwa średniowiecznymi szlakami pielgrzymkowymi – przede wszystkim Drogą św. Jakuba, a także rosnąca popularność pielgrzymek nowymi szlakami związanymi z kultem świętych i błogosławionych (głównie św. Jakuba Apostoła Starszego, św. Jana Pawła II, św. Faustyny Kowalskiej i bł. ks. Jerzego Popiełuszki) . W ciągu ostatniego dziesięciolecia w Polsce oznakowano 31 odcin-ków Drogi św. Jakuba o długości niemal 6 tys. km (5 996,5 km). W dniu 1 maja 2016 r. polska sieć Camino de Santiago liczyła 5800 km. Szlak Jakubowy jest naj-dłuższym szlakiem pielgrzymkowym, kulturowym i tematycznym w Polsce. Jest to szlak, który łączy obecnie granice Polski z: Rosją (Obwód Kaliningradzki), Litwą, Ukrainą, Słowacją, Czechami i z Niemcami. Na podstawie przeprowadzonych badań można ostrożnie oszacować, że polskimi odcinkami Drogi św. Jakuba w Polsce pielgrzymuje w ciągu roku około 1 tysiąca osób. W ostatnich trzech latach obserwuje się niewielki spadek indywidulanego pielgrzymowania. Z drugiej strony obserwuje się rosnącą popularność grupowych wędrówek – pielgrzymek, szczególnie w ramach inicjatyw pod nazwą „Niedzielnego Pielgrzymowania Drogą św. Jakuba”, oraz „weekendu na Drodze św. Jakuba”. Przeprowadzona analiza ruchu pielgrzymkowego i turystycznego po polskich odcinkach Drogi św. Jakuba w ostatnim piętnastoleciu pozwala na wysunięcie szeregu wniosków związanych z dalszym rozwojem tego ruchu, jak i rozwojem szlaku w Polsce. Należy przypuszczać, że popularność wędrówek polskimi odcinkami Drogi św. Jakuba w Polsce – obecnie najdłuższego szlaku pielgrzymkowego w kraju – w kolejnych latach będzie wyraźnie wzrastać. Będzie to następstwem m.in. stale rosnącego na terenie Hiszpanii ruchu pielgrzymkowego Polaków do grobu św. Jakuba w Composteli, dalszego rozwoju kultu św. Jakuba w wielu polskich parafiach, promocji Camino de Santiago w środkach masowego przekazu oraz rosnącej liczby inicjatyw związanych z pielgrzymowaniem szlakiem Jakubowym. Bezsprzecznie atrakcyjność turystyczna i pielgrzymkowa polskich odcinków Drogi św. Jakuba nie odbiega (za wyjątkiem infrastruktury turystycznej) od atrakcyjności szlaków Jakubowych w Hiszpanii, Francji i Portugalii. Bardzo ważną kwestią jest więc stałe podtrzymywanie i rozwijanie idei pielgrzymowania Szlakami Jakubowymi w Polsce. Kluczowe jest jednak, aby polskie odcinki Camino de Santiago pozostały szlakiem wiary, rekolekcji w drodze i przemiany życia. Ważne jest, aby były szlakiem otwartych świątyń i miejscem rozmodlenia pielgrzymów . Już dzisiaj widać, że w tej kluczowej kwestii, polskie odcinki Drogi św. Jakuba będą znaczącą przeciwwagą dla niestety coraz bardziej skomercjalizowanego Camino de Santiago w Hiszpanii, promowanego przez setki touroperatorów na świecie wyłącznie jako produktu turystyczny
Item
Możliwości współpracy transgranicznej w zakresie pielgrzymowania i turystyki religijnej na przykładzie Drogi św. Jakuba Via Regia na Pograniczu Polsko-Ukraińskim
(Wydawnictwo „Czuwajmy" Kraków, 2016-09-11) Bordun, Oresta; Mróz, Franciszek; Uniwersytet im. Iwana Franki Lwów; Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
An official ceremony of connecting the first Ukrainian Lviv section of Camino de Santiago – the Lviv Way of St. James Via Regia with the Polish section of the Way of St. James – Subcarpathian Way of St. James Via Regia took place on 10-11 October in Szeginie and Medyka near the border between Poland and Ukraine. The marking of the first section of Camino de Santiago from Lviv to Mościska was the result of several years of cooperation of Camino enthusiasts from Ukraine (especially staff of the Department of Tourism at the Ivan Franko National University of Lviv) with fans of the Way of St. James and worshippers of the Way of St. James in Poland. The opening of the Lviv Way of St. James Via Regia incorporated Ukraine into the European network of pilgrimage routes leading to Santiago de Compostela and expanded the pilgrimage space for Camino fans. Currently, there are works in progress on the extension of the Way of St. James Via Regia from Lviv to Kiev. The opening of the first Ukrainian section of the most beautiful road in the world also creates new opportunities for the development of religious tourism and pilgrimages to pilgrimage centres lying right near the route and in the vicinity of the way in the borderland between Poland and Ukraine.
Item
Pielgrzymowanie Do Sanktuarium Niepokalanej Matki Dobrej Nadziei w Tuligłowach – przeszłość i teraźniejszość
(Związek Gmin Turystycznych Pogórza Dynowskiego, 2016-06-01) Mróz, Franciszek; Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Pilgrimages to the Shrine of Immaculate Mother of Good Hope in Tuligłowy – Past and Present The Shrine of Immaculate Mother of Good Hope in Tuligłowy is one of more than 550 Marian shrines currently functioning in Poland. It belongs to the oldest and most important Marian pilgrimage centres in the Przemyśl Archdiocese. The veneration of the miraculous image of God's Mother of Tuligłowy dates back to the early 14th century. In 1744 the Bishop of Przemyśl, Wacław Hieronim Sierakowski, declared the image as gracious. On 8 September 1909, with the consent of the Vatican Chapter, the gracious image of the Tuligłowy Lady was decorated with papal crowns by Rev. Bishop Józef Sebastian Pelczar. The re-crowning of the miraculous image by Archbishop Józek Michalik was the most important event in the history of the shrine. It took place on 6 September 2009, on the hundredth anniversary of the crowning. At present, the shrine in Tuligłowy is visited not only by pilgrims from the Przemyśl Archdiocese but also by pilgrims from distant parts of Poland. The greatest numbers of pilgrims are noted in the shrine on the occasion of three church fairs on the following feasts: the Feast of the Visitation (2 July), the Feast of the Assumption (15 August), the Feast of the Nativity of Mary (8 September), and on Marian Evenings in Tuligłowy, organised on the first Sundays of the month, from May to October. Hundreds of individual pilgrims and families visit the gracious image of Immaculate Mother of Good Hope every year to confide their problems and difficulties in Mary. The deep faith of pilgrims and the entrusting of all problems to Mary are conducive to the constant development of this holy site.
Item
Znaczenie europejskich szlaków pielgrzymkowych w budowaniu tożsamości Europy – przeszłość i teraźniejszość
(wydawnictwo unum, 2016-08-25) Mróz, Franciszek; Instytut Geografii, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
The Importance of European Pilgrimage Routes for the Development of the Identity of Europe – Past and Present This study is an attempt at presenting selected European pilgrimage routes and determining the importance of these routes for the development of the European identity. Three main pilgrimage routes considered by the Council of Europe to be European Cultural Routes are taken into account: Camino de Santiago – the Way of St. St. James, the Way of St. Olav and Via Francigena. The return to the pilgrimage tradition is one of the elements that build the Christian identity of Europe. As an act of faith, pilgrimages are also important practices of communication and social interaction, and significant factors of closeness between people. During the recent years, thanks to the efforts of lay and church authorities, the work of members of various religious associations and brotherhoods, and volunteers, medieval pilgrimage routes have been recreated. Centuries ago, thousands of believers travelled along these routes. At present, the most popular and the longest marked pilgrimage route is the one composed of thousands of sections going to Santiago de Compostela. The Christian importance of the route to Compostela, its historical, cultural and sightseeing values as well as the geographical range of its spatial impact are decisive for the Way of St. James being called in literature and by thousands of Camino enthusiasts “the most beautiful way of the world”, “the way of life”, “the way of faith”, “the way of conversion and humility” and “the major route in Europe.” Via Francigena, in turn, was a network of roads in northern and western Europe covered by pilgrims wandering to Rome. These routes belonged to the longest pilgrimage routes running to tombs of St. Apostles Peter and Paul in Rome. At present, the route is each year travelled by approximately 10 thousand people from various regions of the world. Works on the recreation of the pilgrimage route known since the Middle Ages – the Way of St. Olav – began in 1990. The Way saw thousands of pilgrims wandering for almost four centuries to the tomb of St. Olav in the Nidaros Cathedral (today's Trondheim). People of various races and religions, speakers of different languages meet every day on European pilgrimage routes. They leave their everyday chores to contemplate and pray in silence and to ponder on the balance of their lives. The time spent together when covering subsequent stages of the difficult road, a helpful hand, respect and kindness all join pilgrimage participants in one unity so that they finally become friends. Pilgrimage routes facilitate dialogue between cultures, religions and generations. However, the ultimate task related to the further functioning of these routes is care for their Christian dimension.
Browse by
Selected filters: