OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

22799 archived items

Recent Submissions

Item
Zdalna edukacja kryzysowa w APS w okresie pandemii COVID-19. Edukacja hybrydowa.
(2022-05-11) Romaniuk, Miłosz Wawrzyniec; Łukasiewicz-Wieleba, Joanna Teresa; Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
Raport dotyczy doświadczeń nauczycieli akademickich zatrudnionych w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej oraz doświadczeń studentów, związanych z edukacją hybrydową u schyłku pandemii koronawirusa SARS-CoV-2. Celem badania było poznanie perspektywy wykładowców oraz studentów na edukację hybrydową w Akademii Pedagogiki Specjalnej oraz próba porównania jej z edukacją tradycyjną i edukacją zdalną. Przedmiotem badań były, między innymi, gotowość do realizacji nauczania hybrydowego, wsparcie uczelni w zakresie prowadzenia nauczania hybrydowego oraz różnorodność doświadczeń nauczycieli akademickich, a także gotowość do uczestnictwa w nauce hybrydowej, jej jakość oraz inne doświadczenia studentów z nią związane. Podjęto próbę porównania edukacji tradycyjnej, zdalnej i hybrydowej, biorąc pod uwagę zdanie wykładowców akademickich oraz studentów. W badaniach sformułowano problemy badawcze o treści: jakie są opinie wykładowców i studentów APS o edukacji hybrydowej? Jakie widzą podobieństwa i różnice pomiędzy edukacją tradycyjną, zdalną i hybrydową? W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego. Analizę wypowiedzi respondentów oraz ich kategoryzację przeprowadzało dwóch sędziów kompetentnych. Uzyskane wyniki pozwoliły na opracowanie rekomendacji, dotyczących działań uczelni, skierowanych na usprawnienie procesu nauczania zdalnego.
Item
Challenges of administering university examinations remotely during the COVID-19 pandemic
(Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, 2021-07-09) Romaniuk, Miłosz Wawrzyniec; Łukasiewicz-Wieleba, Joanna Teresa; Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
The article presents the results of a research questionnaire conducted among students and lecturers after the first, and repeated after the second, exam session during the pandemic crisis as this was the first time the examinations were conducted by distance education at The Maria Grzegorzewska University (Warsaw, Poland). Lecturers see the advantages of remote examination in the technological possibilities of conducting examinations (automation in checking and assessing the tests and archiving the results), time savings (immediate availability of results, flexibility of examination dates), and organizational improvements. Students indicate the comfort of writing the exam in a friendly environment, which reduces stress, and appreciate the possibility of obtaining results quickly and the need to spend less time on the exam itself. In the case of disadvantages of remote exams, lecturers indicate a lack of control over the independence and integrity of students, and students complain about the stringent time constraints, distractors and stress, as well as the level of the exam (both higher and lower compared to the level of traditional exams) and the adequacy of the grades obtained. Both groups consider technical problems that arise during the exam to be severe. Twenty percent of students admit to using unauthorized assistance during tests and exams. Academic teachers try to reduce the dependence of students by choosing an appropriate form of the exam (problem tasks, oral exams, open-ended questions, test variants), using special strategies (comparing students’ work, control questions, looking for parts of final papers on the Internet), and using technical solutions (requirement of turning on the camera, checking the metadata of files, the need to document work). The search for an effective and appropriate method of verification of learning outcomes is ongoing.
Item
Zdalna edukacja kryzysowa w APS w okresie pandemii COVID-19. Z perspektywy rocznych doświadczeń.
(Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, 2021-03-31) Romaniuk, Miłosz Wawrzyniec; Łukasiewicz-Wieleba, Joanna Teresa; Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
Przeprowadzone badanie dotyczyło doświadczeń nauczycieli akademickich zatrudnionych w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, związanych z prowadzeniem kryzysowej edukacji zdalnej oraz doświadczeń studentów, związanych z uczestnictwem w kryzysowej edukacji zdalnej w trakcie pandemii koronawirusa SARS-CoV-2. Celem badania była aktualizacja obrazu zdalnej edukacji kryzysowej, prowadzonej w Akademii Pedagogiki Specjalnej, postrzeganej z perspektywy rocznych doświadczeń. Przedmiotem badań były, między innymi, zmiany poziomu kompetencji informatycznych i posiadanych możliwości technicznych. Respondenci zostali poproszeni o ponowną ocenę jakości edukacji zdalnej, oferowanej przez uczelnię, a także ponowną ocenę własnego zaangażowania w nauczanie/uczenie się zdalne, dzięki czemu można było określić zmiany w ich zakresie. Ponadto, analizie poddano wskazania respondentów dotyczące najważniejszych zalet, wad oraz trudności zdalnej edukacji kryzysowej. W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego. Analizę wypowiedzi respondentów oraz ich kategoryzację przeprowadzało dwóch sędziów kompetentnych. Uzyskane wyniki pozwoliły na opracowanie rekomendacji, dotyczących działań uczelni, skierowanych na usprawnienie procesu nauczania zdalnego.
Item
MDB as an Effective Platform of Communication between Students and Teachers A Study of the Virtual University of Pakistan
(Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2018) Saleem, Nadia; Din, Aisha M; Sadiq, Saba; Ahmed, Masroor; Virtual University of Pakistan
The integration of distance learning and Information Communication technology has brought a lot of convenience for the students who were earlier facing problems in education due to time and geographical limitations. Since the concept of e-learning is comparatively new and different, the discourse on teaching methodologies and the student–teacher relationship in an e-learning environment has brought many new dimensions under discussion. In a virtual system, the communication bonding between a student and a teacher is not so strong. Students are dependent on one-way communication in the form of recorded lectures, published announcements, and information given on a website. Bridging the communication gap between a student and a teacher through MDB (Moderate Discussion Board) is an effective step taken by the Virtual University of Pakistan in online education to address students. The presented research was aimed at investigating the effectiveness of MDB as an interaction platform between students and course instructors at the Virtual University of Pakistan. The effectiveness of MDBs was measured through analysing the number of MDBs posted in a certain course and the nature of questions asked in MDBs by students. It was a quantitative study in which two Mass Communication subjects were selected through purposive sampling. The collected data were analysed in percentages, and a statistical test Correlation was applied to find out if there was some relation between the strength of students and questions asked through MDB. The study found that although the number of MDBs is quite lower than that of enrolled students, it is an effective platform of communication between students and a teacher, as students can ask questions related to subject, exams, semester activities, and general concerns.
Item
From Socratic Behaviourism to Digital Constructivism
(Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2018) dos Reis, António Manuel Diogo; Yakovleva, Olga; Smyrnova-Trybulska, Eugenia; Morze, Nataliia; Universidad de Extremadura, Spain; Herzen State Pedagogical University of Russia; Uniwersytet Śląski w Katowicach; Borys Grinchenko Kyiv University
The paper presents a synopsis of the evolution of methods and techniques up to the digital age and characterises the main aspects of behaviourist and constructivist models in order to study the development of new advanced pedagogical tools and methods in education science in constructivist environment. For the purpose of the study, an analysis of the technological evolution during the last decades and its impact on education science was made, with a special focus on virtual teaching and learning. The practical outcome of the study was a series of online seminars and workshops, prepared by the international team of the IRNet project. The keynotes and workshops were held during DLCC2017 Conference (Theoretical and Practical Aspects of Distance Learning, subtitle: Effective Development of Teachers’ Skills in the Area of ICT and E-learning) at the University of Silesia in Katowice, Poland. Video presentations and an automatic translation are available at: https://areis-en-constructivism.blogspot.pt.