OPEN Repository
Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.
Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.
22946 archived items
Institutional Communities
- Loading...Police Academy in Szczytno [75]
- Loading...Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN [0]
- Loading...ICM UW [101]
- Loading...Instytut Badań Literackich PAN [186]
- Loading...Instytut Chemii Fizycznej PAN [181]
- Loading...Instytut Chemii Organicznej PAN [132]
- Loading...Jerzy Haber Institute of Catalysis and Surface Chemistry PAS [21]
- Loading...Instytut Paleobiologii PAN [2]
- Loading...Katedra Arabistyki i Islamistyki WO UW [131]
- Loading...Katedra Języków i Kultur Afryki WO UW [21]
- Loading...OBM UW [131]
- Loading...Uczelnia Łazarskiego [126]
- Loading...Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu [92]
- Loading...Wydawnictwo Naukowe PTG [291]
- Loading...Wydział Lingwistyki Stosowanej UW [48]
- Loading...Wydział Polonistyki UW [339]
Recent Submissions
Item
Obciach jako kategoria popkultury
(Towarzystwo Doktorantów UJ, 2011) Łobocki, Jakub; Uniwersytet Jagielloński
A contemporary culture scholar is, out of necessity, a researcher in the field of popular cul-ture. Hence, if its essence is to be revealed, the attention needs to be paid to concepts that have become pivotal in the field. Over the last several years, obciach has become one of such key-concepts. This word, hard to translate into English, is a slang equivalent for infamy or dis-grace and sometimes blunder. It has turned out to be an incredibly broad, flexible and at the sa-me time catching category that functions in everyday life. It also accompanies the fashion as its rearguard, being simultaneously something more than just its negative image, that is non-fashion. Obciach, linked to the political incorrectness, seems closer to the anthropological concept of taboo. It aims at playing the role of an avoiding-pursuit compass pointing to the source of contamination (impurity) that one needs to evade in order to prevent his or her social death. Negatively, it also indicates things worth knowing, supporting and engaging in. The aim of this article is to present briefly the birth of the notion of obciach. One needs to explore where the concept comes from, what has defined its popularity and the reason for it being used, i.e. why it has been needed. It is also worth examining who declares a particular thing, behaviour or aspiration to be comprised in the category and what is exactly meant by it. Furthermore, we will investigate the cause of our fear of obciach, the manner in which it con-trols us and the way to avoid it. Finally, we will conduct an analysis of popular instances of ob-ciach and of the attempts to familiarise it, as manifested in the paradox of fashion for obciach.
Item
Ułomność (z) natury. Kobieta w dyskursie naukowym XIX wieku
(Towarzystwo Doktorantów UJ, 2012) Dora, Marta; Uniwersytet Jagielloński
Parafrazując tytuł jednej z książek kanonu myśli feministycznej, można powiedzieć, że jesteśmy ubrani w płeć. Płeć jest modna, a kobiecość modna jest jeszcze bardziej. Z samych okładek magazynów dla pań i wszechobecnych reklam mogę dowiedzieć się, jak wspaniale jest być kobietą, jak należy kobiecość praktykować oraz celebrować. Oczywiście, że bycie kobietą jest tu tożsame z byciem konsumentką, a boom na kobiecość to nic innego jak produkt marketingu mający pokazać mi, że aby być sobą w pełni, potrzebuję jeszcze kilku niezbędnych rzeczy, których na pewno nie mam i przez to moja kobiecość jest tłumiona. Odpowiedni cień do powiek przyda mi zalotnego spojrzenia, ładnie ubrane i szczęśliwe dziecko będzie przepustką do elitarnego grona afirmujących matek, a produkt sanitarny odpowiedniej firmy pozwoli menstruować z uśmiechem.
Item
Wojna – instynkt czy wynalazek? Przegląd koncepcji dotyczących genezy wojny
(Towarzystwo Doktorantów UJ, 2011) Olzacka, Elżbieta; Uniwersytet Jagielloński
Pytanie o to, czy wojna ma swoje korzenie w biologicznym „spadku” człowieka, czy raczej w wytwarzanej przez niego kulturze i stosunkach społecznych, od dawna nurtuje badaczy, reprezentujących rozmaite dyscypliny i podejścia badawcze. Czy ludzie uciekają się do przemocy, bo taka jest ich natura, a skłonność do walki odziedziczyliśmy po przodkach ze świata zwierzęcego? Czy wojna jest sprawą zakodowanego w naszych genach instynktu? Czy też agresywne zachowania są jedynie „wynaturzeniem”, aberracją pokojowej natury człowieka, który przychodzi na świat z naturalną potrzebą współpracy? Czy wojna jest zachowaniem wpajanym jednostkom przez kulturę, swoistą kulturową strategią, umożliwiającą zdobycie pożądanych w społeczeństwie celów? Czy jest zachowaniem warunkowanym przez okoliczności społecznego bytowania, czy raczej wynikiem przebywania w określonym środowisku naturalnym? W niniejszym artykule przyjrzymy się odpowiadającym na powyższe pytania, najbardziej charakterystycznym koncepcjom, wypracowanym w ramach szeroko pojętych nauk społecznych. Zastanowimy się również, dlaczego dychotomia „biologia-kultura” tak silnie rządzi naszymi wyobrażeniami na temat źródeł agresji i wojen, mimo że jest kwestionowana przez coraz liczniejsze grono badaczy.
Browse by
Selected filters: