OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

24000 archived items

Recent Submissions

Item
Content marketing jako narzędzie budowania relacji z młodymi konsumentami w mediach społecznościowych
(Wydział Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej, 2025) Wróblewski, Filip; Glińska, Ewa; Politechnika Białostocka, Wydział Inżynierii Zarządzania
Artykuł analizuje rolę content marketingu w komunikacji marek w mediach społecznościowych, ze szczególnym uwzględnieniem jego wpływu na budowanie trwałych relacji z młodymi konsumentami oraz identyfikację elementów treści skutecznie angażujących tę grupę stanowiąc tym samym cel pracy. Badanie przeprowadzono metodą ilościową z wykorzystaniem techniki CAWI. Kwestionariusz ankiety, przygotowany w formularzu Google Forms, umożliwił łatwą dystrybucję oraz zbieranie danych w czasie rzeczywistym. W badaniu udział wzięło 158 studentów. Wyniki wskazały, że media społecznościowe umożliwiają markom bezpośrednią interakcję z młodymi konsumentami, przyczyniając się do pogłębiania relacji poprzez angażujące treści. Instagram okazał się kluczowym kanałem komunikacji, a autentyczność przekazu i wartościowe treści znacząco zwiększają skłonność do rekomendacji marki. Jednocześnie zidentyfikowano ryzyko spadku zainteresowania odbiorców w przypadku nadmiernej promocji produktów i zbyt częstego publikowania treści reklamowych. Na podstawie przeprowadzonych badań sformułowano wnioski dotyczące konieczności precyzyjnego określenia grupy docelowej oraz dostosowania strategii komunikacji do specyficznych potrzeb i oczekiwań młodych konsumentów, co może przyczynić się do budowania trwałych relacji i zwiększenia efektywności content marketingu w mediach społecznościowych.
Item
Budowanie marki klubu piłkarskiego w mediach społecznościowych: analiza studium przypadku Jagiellonia Białystok S.S.A.
(Wydział Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej, 2024) Michalska, Monika; Krystosiak, Dominik; Tomaszewska, Ewelina; Politechnika Białostocka, Wydział Inżynierii Zarządzania
Współczesna piłka nożna stanowi nie tylko pasję wielu osób na całym świecie, lecz także istotny element globalnego przemysłu rozrywkowego. Popularność tego sportu niezmiennie rośnie, przyciągając rzesze oddanych kibiców na stadiony oraz generując ogromne zainteresowanie w mediach społecznościowych. Platformy te, dzięki swojej globalnej dostępności i natychmiastowemu zasięgowi, stały się nieodzownym narzędziem w promocji klubów piłkarskich oraz budowaniu ich marki. Jednym z przykładów, gdzie skuteczne wykorzystanie mediów społecznościowych odgrywa kluczową rolę, jest Klub Piłkarski Jagiellonia Białystok Sportowa Spółka Akcyjna (Jagiellonia Białystok S.S.A.). Analiza strategii marketingowej klubu pokazuje, że umiejętne prowadzenie komunikacji w mediach społecznościowych może znacząco wpłynąć na kreowanie i utrwalanie pozytywnego wizerunku marki. Celem artykułu jest przedstawienie, jak działalność klubu na platformach społecznościowych przyczynia się do kształtowania pozytywnego wizerunku i zwiększenia zaangażowania fanów. Do realizacji celów badawczych wykorzystano standaryzowany kwestionariusz ankiety i zastosowano technikę CAWI. Przeprowadzona analiza aktywności klubu w mediach społecznościowych oraz wnioski z badań empirycznych dowodzą, że regularne aktualizacje, interaktywne treści oraz transparentna komunikacja pomagają Jagiellonii Białystok utrzymać bliski kontakt z kibicami oraz budować solidne fundamenty pod względem reputacji i lojalności społecznościowej.
Item
Influencer marketing a zachowania zakupowe studentów
(Wydział Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej, 2024) Krakowska, Wiktoria; Kulmacz, Katarzyna; Gorzoch, Wiktoria; Tomaszewska, Ewelina; Politechnika Białostocka, Wydział Inżynierii Zarządzania
Popularność mediów społecznościowych sprawiła, że liderzy opinii znani jako (cyfrowi) influencerzy, utrzymują silne więzi ze swoimi odbiorcami i odgrywają znaczącą rolę w kształtowaniu ich zachowań. Współpraca marki z influencerami zyskała na znaczeniu, a widoczny wpływ rekomendacji influencera na decyzje zakupowe współczesnych konsumentów, stanowi istotny argument podejmowania takiej współpracy. Influencer marketing to strategia marketingowa, w której przedsiębiorstwa współpracują z wpływowymi osobami w celu promocji marki lub produktu. Wykorzystanie influencer marketingu umożliwia dotarcie do grupy odbiorców w sposób bardziej autentyczny i przekonujący, bazując na reputacji i zaufaniu odbiorcy do influencera. Działalność influencera obejmuje tworzenie treści promocyjnych, rekomendacje produktów i usług oraz budowanie więzi i angażowanie obserwatorów poprzez komunikację w mediach społecznościowych. Celem artykułu jest ukazanie istoty influencer marketingu oraz określenie wpływu rekomendacji influencerów na decyzje zakupowe studentów. W artykule przedstawiono analizę piśmiennictwa oraz wyniki badań empirycznych. Badania zostały przeprowadzone metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki CAWI. Wyniki badania jednoznacznie potwierdzają, że influencerzy wpływają na decyzje zakupowe ludzi młodych. Zaufanie do influencerów, postrzeganych jako autorytety w swoich dziedzinach, sprawia, że studenci często kierują się ich rekomendacjami. W świetle badań platformą, na której znajduje się najwięcej postów sponsorowanych jest Instagram. Wnioski z tego badania mogą być cenne dla marketerów współpracujących z influencerami, a zawarte w artykule implikacje praktyczne zostały przedstawione w formie rekomendacji.
Item
Real-Time Marketing jako narzędzie budowania wizerunku przedsiębiorstwa w mediach społecznościowych
(Wydział Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej, 2024) Chodorowska, Paulina; Brańko, Martyna; Tomaszewska, Ewelina; Politechnika Białostocka, Wydział Inżynierii Zarządzania
Postęp technologiczny oraz rozwój Internetu, zwłaszcza mediów społecznościowych, odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu wizerunku marki. W erze cyfrowej rośnie zaś znaczenie dwukierunkowej komunikacji marki z odbiorcami. Real Time Marketing to strategia polegająca na tworzeniu i wdrażaniu działań promocyjnych w czasie rzeczywistym, dostosowanych do aktualnych wydarzeń i zainteresowań odbiorców w mediach społecznościowych. Liczne korzyści, w tym budowanie angażujących relacji z odbiorcami i pozytywnego wizerunku marki, stanowią istotny argument przemawiający za strategicznym stosowaniem marketingu w czasie rzeczywistym w komunikacji przedsiębiorstwa z odbiorcami. Celem artykułu jest przedstawienie koncepcji Real Time Marketingu jako narzędzia budowania wizerunku przedsiębiorstwa w mediach społecznościowych oraz omówienie przykładów marek, które skutecznie wykorzystują go w komunikacji z odbiorcami. W artykule zaprezentowano przegląd piśmiennictwa obejmujący zarówno teoretyczne podstawy marketingu w czasie rzeczywistym, jak i praktyczne przykłady jego zastosowania przez przedsiębiorstwa, wraz z analizą studiów przypadków wybranych marek.
Item
Wpływ mediów społecznościowych na relacje międzyludzkie
(Wydział Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej, 2024) Hańczuk, Maja; Rybołowicz, Gabriela; Szwed, Julia; Wilczyńska, Julia; Olszewska, Anna M.; Politechnika Białostocka, Wydział Inżynierii Zarządzania
Obecnie znaczenie mediów społecznościowych, określanych jako czwarta władza stale wzrasta. Już teraz wielu ludzi nie potrafi wyobrazić sobie dnia bez komunikatorów, z których korzystają w każdej wolnej chwili, poświęcając na nie coraz więcej czasu. Niemniej media społecznościowe nie służą jedynie do komunikacji, ale również są narzędziem rozrywki, edukacji, poszukiwania informacji i motywacyjnych treści. W efekcie wiele osób spędza coraz więcej czasu online, zaniedbując inne aspekty życia. W artykule omówiono wyniki badania ankietowego przeprowadzonego techniką CAWI, dotyczącego wpływu mediów społecznościowych na relacje międzyludzkie, komunikację i samoocenę. Zagadnienia, które zostały poddane analizie dotyczyły tego, w jaki sposób media społecznościowe wpływają na nawiązywanie, utrzymywanie i zakończenie znajomości, czy treści publikowane w sieci wpływają na ich poczucie wartości i samoocenę. Znalazły się tam również zagadnienia związane z koniecznością świadomego kontrolowania czasu spędzanego w sferze online, w celu utrzymywania równowagi między światem wirtualnym a rzeczywistym. Celem pracy była analiza znaczenia mediów społecznościowych w kształtowaniu relacji międzyludzkich, komunikacji i samooceny. Podczas analiz wykorzystano następujące metody statystyczne: tabele krzyżowe, test niezależności chi-kwadrat, test U-Manna-Withneya. Przeprowadzone badanie wskazuje na pozytywną ocenę technologii wykorzystywanej w kontekście utrzymywania kontaktu i dobrych relacji z innymi ludźmi, chociaż opinia kobiet i mężczyzn w tym zakresie jest odmienna. Dodatkowo media społecznościowe, mimo że wspierają użytkowników w utrzymaniu kontaktów z bliskimi, to także mogą doprowadzić do poważnych problemów ze zdrowiem psychicznym powiązanych w szczególności z niższą samooceną.