OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

22936 archived items

Recent Submissions

Item
Niemieckie przedsiębiorstwa i marki w sektorze motoryzacyjnym w Polsce
(Polskie Towarzystwo Geograficzne, 2023) Dyba, Wojciech; Stryjakiewicz, Tadeusz; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej
Polska na przełomie XX i XXI wieku stała się miejscem lokalizacji wielu bezpośrednich inwestycji zagranicznych w przemyśle, ze znaczącym udziałem firm produkujących części motoryzacyjne. Duże zmiany nastąpiły również na krajowym rynku samochodowym – auta upowszechniły się jako środek komunikacji indywidualnej. Istotną rolę w tych przemianach odegrały podmioty niemieckie. Celem artykułu jest analiza ich oddziaływania na polski sektor motoryzacyjny (ze szczególnym uwzględnieniem jego przestrzennego zróżnicowania), z dwojakiego punktu widzenia: a) skali i rozmieszczenia inwestycji produkcyjnych w tym sektorze, b) popularności niemieckich marek na polskim rynku samochodowym. Punktem wyjścia analizy, obok studiów literaturowych, było przygotowanie baz danych o zlokalizowanych w Polsce zakładach oraz zarejestrowanych samochodach. Ze względu na geograficzny charakter badań, podstawowymi metodami prezentacji danych oraz ich pogłębionej analizy i interpretacji były metody kartograficzne (mapa rozmieszczenia, kartogram). Badanie pozwoliło wykazać, że niemieckie firmy stanowią około 1/3 ogólnej liczby wszystkich przedsiębiorstw sektora motoryzacyjnego w Polsce, a samochody niemieckich marek około 1/3 wszystkich krajowych rejestracji samochodów. Analiza rozmieszczenia przestrzennego niemieckich inwestycji wskazuje, że znajdują się one głównie w Polsce południowo-zachodniej i zachodniej (województwa śląskie, dolnośląskie, wielkopolskie, lubuskie i zachodniopomorskie), co wynika z bliskości granicy z Niemcami, dostępności transportowej oraz siły roboczej (w tym wykwalifikowanej w przemyśle). Rejestracje niemieckich marek dominują w Polsce zachodniej i północnej, co silnie uwarunkowane jest importem samochodów używanych z Niemiec na tych obszarach.