OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

22936 archived items

Recent Submissions

Item
Producenci gier wideo w Polsce
(Polskie Towarzystwo Geograficzne, 2019) Miodońska, Paulina; Raczyk, Andrzej; Instytut Geografii i Rozwoju Regionalnego, Uniwersytet Wrocławski
Jakkolwiek wraz z dynamicznym rozwojem sektora gier wideo na świecie rośnie liczba i zakres prowadzonych badań naukowych, to jednak nadal obserwować można istnienie szeregu deficytów wiedzy w obrębie zjawisk rozwojowi temu towarzyszących. W szczególności dotyczy to podejść uwzględniających przestrzeń, w tym związki sektora gier wideo z kształtowaniem zróżnicowań przestrzennych poziomu rozwoju społeczno-ekonomicznego, a także rozwoju działalności o charakterze kreatywnym (twórczym). Celem pracy było określenie struktury rodzajowej oraz identyfikacja prawidłowości w przestrzennym rozmieszczeniu podmiotów gospodarczych produkujących gry wideo w Polsce, a także zbadanie zależności tego rozmieszczenia z lokalizacją wybranych działalności kreatywnych. Uwzględniono przy tym liczbę pracowników, rok rozpoczęcia działalności, kategorie oraz platformy produkowanych gier. Zakres przestrzenny pracy objął obszar Polski, w badaniu wzięto pod uwagę podmioty gospodarcze funkcjonujące według stanu na 12 grudnia 2017 r. Podstawą badania były bazy producentów gier wideo tworzone przez internetowe społeczności sieciowe zweryfikowane i uzupełnione z wykorzystaniem innych źródeł internetowych (w tym Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz Krajowego Rejestru Sądowego). Przeprowadzone badania pokazały, iż rynek producentów gier wideo znajduje się na wstępnym etapie rozwoju, liczba podmiotów gospodarczych z tego zakresu była stosunkowo nieliczna, niewielka była też skala zatrudnienia. W wymiarze przestrzennym zaobserwowano silną koncentrację producentów gier wideo, głównie w największych ośrodkach metropolitalnych kraju, ich rozmieszczenie nawiązywało przy tym do hierarchii sieci osadniczej. Stwierdzono również istnienie wyraźnego i statystycznie istotnego związku z rozmieszczeniem podmiotów gospodarczych wybranych działalności kreatywnych obejmujących działalność wydawniczą, tworzenie oprogramowania, produkcję, postprodukcję i dystrybucję filmów, nagrań wideo, programów telewizyjnych, nagrań dźwiękowych i muzycznych.