OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23110 archived items

Recent Submissions

Item
Niemieckie przedsiębiorstwa i marki w sektorze motoryzacyjnym w Polsce
(Polskie Towarzystwo Geograficzne, 2023) Dyba, Wojciech; Stryjakiewicz, Tadeusz; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej
Polska na przełomie XX i XXI wieku stała się miejscem lokalizacji wielu bezpośrednich inwestycji zagranicznych w przemyśle, ze znaczącym udziałem firm produkujących części motoryzacyjne. Duże zmiany nastąpiły również na krajowym rynku samochodowym – auta upowszechniły się jako środek komunikacji indywidualnej. Istotną rolę w tych przemianach odegrały podmioty niemieckie. Celem artykułu jest analiza ich oddziaływania na polski sektor motoryzacyjny (ze szczególnym uwzględnieniem jego przestrzennego zróżnicowania), z dwojakiego punktu widzenia: a) skali i rozmieszczenia inwestycji produkcyjnych w tym sektorze, b) popularności niemieckich marek na polskim rynku samochodowym. Punktem wyjścia analizy, obok studiów literaturowych, było przygotowanie baz danych o zlokalizowanych w Polsce zakładach oraz zarejestrowanych samochodach. Ze względu na geograficzny charakter badań, podstawowymi metodami prezentacji danych oraz ich pogłębionej analizy i interpretacji były metody kartograficzne (mapa rozmieszczenia, kartogram). Badanie pozwoliło wykazać, że niemieckie firmy stanowią około 1/3 ogólnej liczby wszystkich przedsiębiorstw sektora motoryzacyjnego w Polsce, a samochody niemieckich marek około 1/3 wszystkich krajowych rejestracji samochodów. Analiza rozmieszczenia przestrzennego niemieckich inwestycji wskazuje, że znajdują się one głównie w Polsce południowo-zachodniej i zachodniej (województwa śląskie, dolnośląskie, wielkopolskie, lubuskie i zachodniopomorskie), co wynika z bliskości granicy z Niemcami, dostępności transportowej oraz siły roboczej (w tym wykwalifikowanej w przemyśle). Rejestracje niemieckich marek dominują w Polsce zachodniej i północnej, co silnie uwarunkowane jest importem samochodów używanych z Niemiec na tych obszarach.
Item
Transition from entrepreneurship education to entrepreneurial intention: a cross-cultural effect
(Polskie Towarzystwo Geograficzne, 2023) Amofah, Kwaku; Dziwornu, Michael Gameli; Rachwał, Tomasz; Saladrigues, Ramon; Agyarko-Fosu, Fred; Sunyani Technical University, Sunyani, Ghana; The Institute for Scientific and Technological Information (INSTI) of the Council for Scientific and Industrial Research (CSIR), Accra, Ghana,MGD; Krakow University of Economics, Department of International Trade and Centre for Strategic and International Entrepreneurship, Krakow, Poland; University of Lleida, Department of Law and Business Administration, Lleida, Spain
Through a cross-cultural examination, this study aims to analyse a move from the field of entrepreneurship education (EE) to entrepreneurial intention (EI). Specifically, we carried out mediation (perceived behavioural control (PBC) and attitude towards entrepreneurship (ATE)) and moderation (gender and country) analysis. The study surveyed 546 Polish and Spanish university students and used a multi-group analysis to test the model across groups. The results reveal that attitude and PBC partially mediate the effect of EE on EI. Moreover, the results show that the model is consistent in both countries. The study contributes to the comparative international entrepreneurship literature on how the theory of planned behaviour (TPB) applies in different contexts and implications it has for this field of study.
Item
Wybrane czynniki kształtujące natężenie dojazdów do różnych typów szkół ponadpodstawowych w Poznaniu
(Polskie Towarzystwo Geograficzne, 2023) Bajerski, Artur; Kisiała, Wojciech; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej; Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Katedra Ekonometrii
Celem przedstawianych w artykule badań było zweryfikowanie wpływu wybranych czynników o charakterze społeczno-ekonomicznym i przestrzennym na natężenie dojazdów do różnych typów szkół ponadpodstawowych Poznania (tj. liceów ogólnokształcących, techników i szkół branżowych I stopnia). Na podstawie szczegółowych danych o dojazdach do szkół skonstruowano trzy modele ekonometryczne, w których zmienną wyjaśnianą był udział uczniów z danej gminy uczęszczających do wybranego typu szkoły w Poznaniu (w zależności od modelu – do szkoły branżowej, technikum lub liceum ogólnokształcącego). Zestaw zmiennych objaśniających był wspólny dla wszystkich modeli i tworzyły go: 1) udział osób z wykształceniem wyższym w gminie, 2) odległość gminy do Poznania oraz 3) wskaźnik dostępności lokalnej edukacji w gminie (wskaźnik stworzony na potrzeby tego artykułu). Skonstruowane modele wyjaśniały od 64% do 81% zmienności natężenia dojazdów do szkół z różnych gmin do Poznania (najmniej w przypadku dojazdów do szkół branżowych, a najwięcej w przypadku dojazdów do liceów). Badania wykazały zróżnicowany wpływ wykorzystanych zmiennych na natężenie dojazdów do Poznania dla różnych rodzajów szkół. Poziom wykształcenia w gminie ucznia odgrywał najważniejszą rolę w wyjaśnianiu dojazdów do liceów ogólnokształcących (w porównaniu z innymi typami szkół), podczas gdy odległość do Poznania oraz dostępność lokalnej edukacji w największym stopniu wpływały na dojazdy do szkół branżowych.
Item
Wizerunek energetyki wiatrowej i jej oddziaływania na społeczeństwo w świetle doniesień mediów regionalnych i lokalnych w Polsce
(Polskie Towarzystwo Geograficzne, 2023) Bednarek-Szczepańska, Maria; Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN
Rozwojowi lądowej energetyki wiatrowej w Polsce towarzyszyły kontrowersje związane z lokalizacją konkretnych elektrowni. Zagadnienie to stało się częstym tematem w mediach lokalnych/regionalnych. Celem artykułu jest ustalenie, jak energetyka wiatrowa była przedstawiana w tych mediach, a przede wszystkim, jakie oddziaływania na społeczeństwo i środowisko stanowiły przedmiot doniesień medialnych. Ramą porządkującą badanie była koncepcja social impact assessment – SIA (Vanclay, 1999, 2002). Analiza objęła okres 2010–2022. Artykuły do analizy pozyskano z internetowych wydań prasy lokalnej/regionalnej z 7 województw północnej i środkowej Polski, charakteryzujących się najwyższym poziomem rozwoju energetyki wiatrowej w 2020 r. Łącznie uzyskano 321 artykułów z 19 tytułów mediów regionalnych i lokalnych. Badania pokazały, że energetyka wiatrowa była przedstawiana najczęściej jako źródło konfliktu wokół lokalizacji inwestycji, a oddziaływania ekonomiczne były najczęściej opisywaną grupą oddziaływań. W mediach tych ścierały się dwa zasadnicze elementy wizerunku energetyki wiatrowej: źródło korzyści ekonomicznych dla lokalnych społeczności z jednej strony, źródło hałasu i problemów zdrowotnych z drugiej strony. Debata na temat energetyki wiatrowej była zróżnicowana w czasie. W okresie największej aktywności ruchu antywiatrakowego w Polsce najsilniej akcentowane w mediach były negatywne oddziaływania, zaś po przyjęciu ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych debata na temat energetyki wiatrowej w lokalnych i regionalnych mediach niemal ucichła i wzrósł udział artykułów prezentujących jej pozytywny wizerunek.
Item
Znaczenie rekonstrukcji granic reliktowych na przykładzie granicy pomiędzy monarchią austro-węgierską a Imperium Rosyjskim
(Polskie Towarzystwo Geograficzne, 2023) Więckowski, Marek; Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN
W ostatnim czasie rozwinął się proces celowego „odtwarzania” granic reliktowych z myślą o pełnieniu przez nie funkcji turystycznych, dziedzictwa i pamięci. Procesy te są dobrze widoczne w wielu miejscach w Europie. W niniejszym artykule zwrócono uwagę na rekonstrukcje granic i sposób, w jaki działają one na rzecz celów związanych z turystyką i dziedzictwem, które obecnie postrzegane są jako reprezentujące nową funkcję pełnioną przez dawne granice. Autor ilustruje tu procesy, odwołując się do granicy oddzielającej niegdyś monarchię austro-węgierską i Imperium Rosyjskie jako jednej z tych związanych z wymazywaniem Polski z mapy Europy na ponad wiek. Badania empiryczne na odcinku tej starej granicy, biegnącym od Wisły do obecnej granicy polsko-ukraińskiej, wskazują co najmniej 15 różnych miejsc związanych z granicą pełniących obecnie funkcję dziedzictwa i atrakcji turystycznych. Studium 20 tablic informacyjnych dotyczących tych miejsc jest w stanie wskazać na wagę i treść prezentowanych informacji, z których trzy wiodące tematy to: utrata niepodległości w wyniku zaborów; odzyskanie przez Polskę tej niepodległości (w 1918 r.) i upamiętnienie odpowiedzialnych za to bohaterów; informacje dotyczące lokalnych uwarunkowań operacji i kontroli granicznych, także w szerszym kontekście ich znaczenia w życiu codziennym, a co za tym idzie – możliwości przekraczania granicy.