OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

22936 archived items

Recent Submissions

Item
Niemieckie przedsiębiorstwa i marki w sektorze motoryzacyjnym w Polsce
(Polskie Towarzystwo Geograficzne, 2023) Dyba, Wojciech; Stryjakiewicz, Tadeusz; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej
Polska na przełomie XX i XXI wieku stała się miejscem lokalizacji wielu bezpośrednich inwestycji zagranicznych w przemyśle, ze znaczącym udziałem firm produkujących części motoryzacyjne. Duże zmiany nastąpiły również na krajowym rynku samochodowym – auta upowszechniły się jako środek komunikacji indywidualnej. Istotną rolę w tych przemianach odegrały podmioty niemieckie. Celem artykułu jest analiza ich oddziaływania na polski sektor motoryzacyjny (ze szczególnym uwzględnieniem jego przestrzennego zróżnicowania), z dwojakiego punktu widzenia: a) skali i rozmieszczenia inwestycji produkcyjnych w tym sektorze, b) popularności niemieckich marek na polskim rynku samochodowym. Punktem wyjścia analizy, obok studiów literaturowych, było przygotowanie baz danych o zlokalizowanych w Polsce zakładach oraz zarejestrowanych samochodach. Ze względu na geograficzny charakter badań, podstawowymi metodami prezentacji danych oraz ich pogłębionej analizy i interpretacji były metody kartograficzne (mapa rozmieszczenia, kartogram). Badanie pozwoliło wykazać, że niemieckie firmy stanowią około 1/3 ogólnej liczby wszystkich przedsiębiorstw sektora motoryzacyjnego w Polsce, a samochody niemieckich marek około 1/3 wszystkich krajowych rejestracji samochodów. Analiza rozmieszczenia przestrzennego niemieckich inwestycji wskazuje, że znajdują się one głównie w Polsce południowo-zachodniej i zachodniej (województwa śląskie, dolnośląskie, wielkopolskie, lubuskie i zachodniopomorskie), co wynika z bliskości granicy z Niemcami, dostępności transportowej oraz siły roboczej (w tym wykwalifikowanej w przemyśle). Rejestracje niemieckich marek dominują w Polsce zachodniej i północnej, co silnie uwarunkowane jest importem samochodów używanych z Niemiec na tych obszarach.
Item
Wybrane czynniki kształtujące natężenie dojazdów do różnych typów szkół ponadpodstawowych w Poznaniu
(Polskie Towarzystwo Geograficzne, 2023) Bajerski, Artur; Kisiała, Wojciech; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej; Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Katedra Ekonometrii
Celem przedstawianych w artykule badań było zweryfikowanie wpływu wybranych czynników o charakterze społeczno-ekonomicznym i przestrzennym na natężenie dojazdów do różnych typów szkół ponadpodstawowych Poznania (tj. liceów ogólnokształcących, techników i szkół branżowych I stopnia). Na podstawie szczegółowych danych o dojazdach do szkół skonstruowano trzy modele ekonometryczne, w których zmienną wyjaśnianą był udział uczniów z danej gminy uczęszczających do wybranego typu szkoły w Poznaniu (w zależności od modelu – do szkoły branżowej, technikum lub liceum ogólnokształcącego). Zestaw zmiennych objaśniających był wspólny dla wszystkich modeli i tworzyły go: 1) udział osób z wykształceniem wyższym w gminie, 2) odległość gminy do Poznania oraz 3) wskaźnik dostępności lokalnej edukacji w gminie (wskaźnik stworzony na potrzeby tego artykułu). Skonstruowane modele wyjaśniały od 64% do 81% zmienności natężenia dojazdów do szkół z różnych gmin do Poznania (najmniej w przypadku dojazdów do szkół branżowych, a najwięcej w przypadku dojazdów do liceów). Badania wykazały zróżnicowany wpływ wykorzystanych zmiennych na natężenie dojazdów do Poznania dla różnych rodzajów szkół. Poziom wykształcenia w gminie ucznia odgrywał najważniejszą rolę w wyjaśnianiu dojazdów do liceów ogólnokształcących (w porównaniu z innymi typami szkół), podczas gdy odległość do Poznania oraz dostępność lokalnej edukacji w największym stopniu wpływały na dojazdy do szkół branżowych.
Item
Festiwale muzyki popularnej w Polsce i ich oddziaływanie jako problem badawczy geografii społeczno-ekonomicznej
(Polskie Towarzystwo Geograficzne, 2022) Matykowski, Roman; Zmudzińska, Kamila; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej
Wzrost liczby festiwali w latach 60. i 70. XX w. wzbudził zainteresowanie przedstawicieli różnych nauk społecznych i humanistycznych tą problematyką, w tym również geografii. Pierwszym celem niniejszego opracowania jest omówienie sytuacji problemowej i konceptualizacja studiów nad festiwalami z perspektywy geografii społeczno-ekonomicznej. Drugim celem związanym z badaniami empirycznymi w Polsce jest charakterystyka oddziaływania i uczestników następujących festiwali: Muzycznego Campingu w Brodnicy w latach 1985 i 1988, Festiwalu Rockowego w Jarocinie w 1988 r. i Jarocin Festiwal w 2018 r. oraz Enea Spring Break Showcase Festival & Conference w 2018 r. Przedmiotem tej dalszej analizy były festiwale, na których autorzy prowadzili badania terenowe (wykorzystanie rejestrów meldunkowych, badania ankietowe, wywiady i obserwacja uczestnicząca) w latach 1985–1988 i w 2018 r. Dokonując porównania cech społeczno-demograficznych festiwalowiczów z imprez w latach 80. i końca drugiej dekady XXI w., można stwierdzić wzrost przeciętnego wieku uczestników oraz zmianę struktury według płci (od wyraźnej dominacji mężczyzn do struktury mniej więcej zrównoważonej). W przypadku festiwalu w Jarocinie zmieniła się również siła jego oddziaływania przestrzennego, a impreza ta przekształciła się z wydarzenia o zasięgu ogólnokrajowym w wydarzenie o zasięgu akroregionalnym. Regionalnym zasięgiem cechował się najmniejszy z badanych festiwali – Enea Spring Break.