OPEN Repository
Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.
Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.
24000 archived items
Institutional Communities
- Loading...Wydawnictwo Naukowe PTG [373]
- Loading...Wydział Polonistyki UW [342]
- Loading...Instytut Chemii Fizycznej PAN [246]
- Loading...Instytut Badań Literackich PAN [187]
- Loading...Instytut Chemii Organicznej PAN [174]
- Loading...Uczelnia Łazarskiego [149]
- Loading...OBM UW [132]
- Loading...Katedra Arabistyki i Islamistyki WO UW [131]
- Loading...ICM UW [102]
- Loading...Police Academy in Szczytno [100]
- Loading...Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu [92]
- Loading...Wydział Lingwistyki Stosowanej UW [48]
- Loading...Jerzy Haber Institute of Catalysis and Surface Chemistry PAS [25]
- Loading...Katedra Języków i Kultur Afryki WO UW [21]
- Loading...The Institute of Environmental Protection – National Research Institute [10]
- Loading...Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN [4]
- Loading...Instytut Paleobiologii PAN [3]
Recent Submissions
Item
Informacje niejawne we współczesnym państwie
(Editions Spotkania, 2017) Zalewski, Sławomir; Wyższa szkoła Policji w Szczytnie
Przedmiotem opracowania jest scharakteryzowanie zasobów informacyjnych chronionych ze względu na interes państwa, wyjaśnienie procesów ich ochrony oraz specyfiki wykorzystania we współczesnych warunkach bezpieczeństwa. Celem monografii jest wyjaśnienie roli informacji niejawnych we współczesnym państwie poprzez pryzmat zasadniczego dylematu ochrony tego zasobu informacyjnego, który wyraża się zderzeniem opartych na przepisach prawa procedur ochronnych z zasobami chronionymi, które coraz częściej są relatywizowane, a więc w istocie względne w aspekcie ich wartości. Praktyczny wymiar tego zderzenia materializuje się nie tylko w procederze nieuprawnionego ujawniania, co bywa przedmiotem odpowiedzialności karnej czy dyscyplinarnej, ale też intencjonalnego, uprawnionego w sensie prawnym wykorzystywania w publicznym obiegu informacji do walki politycznej. Tego rodzaju przypadki relatywizują jednak rolę informacji chronionych ze względu na bezpieczeństwo państwa jako czynnika porządkującego relacje informacyjne w systemie bezpieczeństwa. Mimo wypracowania i wdrożenia do porządku prawnego norm i standardów, które porządkują proces przetwarzania informacji, do których dostęp jest ograniczony, te wykorzystanie zasobów chronionych obarczone jest często doraźnym interesem politycznym. Zmienia to sposób, w jaki patrzymy na współczesne państwo jako gwaranta ochrony własnych tajemnic.
Item
Polskojęzyczna bibliografia dotycząca wolności religijnej (wybór)
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, 2023) Szuppe, Paweł; Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
Item
A Jagellók és Magyarország 1541-ben
(2017) Brzeziński, Szymon
Although Polish historiography does not usually regard 1541 as an important date, contemporary reactions in the country show that the fighting around Hungarian capital, Buda, and the subsequent Ottoman occupation of the city received much more active attention than the Battle of Mohács or even the siege of Vienna in 1529. Here, we attempt to outline the policy and objectives of the Polish court in 1540 and 1541, using diplomatic reports and manuscript documents. Some degree of ambivalence may be detected in court policy. Although King Sigismund was attempting to maintain good relations with both the Habsburgs and the Ottoman Empire, he was also trying to secure the future of his daughter and grandson. At first, the Polish emissaries tried to persuade the parties to observe the terms of the Peace of Várad, but when Sigismund saw the escalation of events and the resistance of the Hungarian elite in 1541, he increasingly adopted the view that he should let his daughter decide whether to stay in Hungary and try to secure the throne for her son. It should also be pointed out that there was no coherent ‘Hungarian policy’. For one thing, the antiHabsburg, pro-Szapolyai groups in Polish elite circles made their intentions clear, and for another, the uncertainty of news from Hungary caused serious difficulties for Polish diplomats in making rapid and resolute decisions at crucial moments.
Item
Propedeutyka ochrony ludności w Polsce. Problemy. Możliwości. Perspektywy
(Akademia Sztuki Wojennej, 2020) Trocha, Jerzy; Wysza Szkoła Kryminologii i Penitencjarystyki w Warszawie
Item
Młodzież w epoce kryzysów
(Academicon, 2024-05-20) Długosz, Piotr; Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Maturzyści zdający maturę w tym roku są wyjątkową generacją. Mają za sobą przebytą pandemię, wojnę na Ukrainie i wynikającą z niej niepewność oraz zagrożenie. Będą oni wchodzić w dorosłość w bardzo niestabilnych i niebezpiecznych czasach. Prowadzone badania miały dać odpowiedź na temat ich kondycji psychofizycznej. Dane były zbierane za pomocą innowacyjnej metody łączącej techniki ankiety audytoryjnej z ankietą online. Próba była dobierana w sposób kwotowy. Do analizy zakwalifikowano 3819 ankiet. Wyniki wskazują, iż uczniowie mają wysokie aspiracje edukacyjne. ¾ zamierza dalej się edukować po skończeniu szkoły średniej. Spośród nich połowa zamierza uzyskać wykształcenie magisterskie, a 1/3 chce skończyć studia licencjackie. Uczniowie uzyskują wsparcie od swoich rówieśników oraz rodziców, nie uzyskują go od nauczycieli. O kryzysie szkoły świadczy nie tylko brak wsparcia uczniów przez szkołę, ale też masowo brane przez uczniów korepetycje. Aż ¾ z nich bierze korepetycje. Robi to ze względu na złe funkcjonowanie szkoły oraz złą pracę nauczycieli. Młodzież dąży do założenia rodziny, kariery i osiągnięcia wysokiego stanowiska zapewniającego odpowiedni poziom życia. Badani w większości obawiają się egzaminu maturalnego oraz jego konsekwencji tj. niedostania się na wybrane studia. Innym poważnym lękiem jest lęk przed samotnością. Kondycja psychiczna badanych maturzystów nie jest dobra. Mimo, że ¾ jest zadowolona ze swojego życia, to zaburzenia depresyjne mierzone skalą WHO-5 ma 78%, depresję mierzoną skalą CES-D od 34%-do 54%. Średni i wysoki poziom stresu (odpowiednio 81% i 13%). Tylko 44% uznało, iż ma prawidłową masę ciała, a 16% jest aktywna fizycznie według standardów skali VPE. Młodzież spędza przeciętnie w dni nauki około 6 godz. w internecie, a w dni wolne 7,5 godz. ¾ uczniów miało średni poziom uzależnienia od internetu na skali TPUI 22. Zaś 17% miało wysoki poziom uzależnienia. Największą sympatią maturzyści darzą Włochów i Amerykanów. Największy dystans przejawiają wobec Rosjan, Białorusinów oraz Ukraińców. Ponad połowa respondentów ma negatywny stosunek do uchodźców wojennych z Ukrainy. Co piąty maturzysta byłby skłonny wstąpić do wojska i walczyć w obranie ojczyzny z wrogim najeźdźcom.
Browse by
Selected filters: