OPEN Repository
Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.
Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.
23900 archived items
Institutional Communities
- Loading...Wydawnictwo Naukowe PTG [368]
- Loading...Wydział Polonistyki UW [342]
- Loading...Instytut Chemii Fizycznej PAN [244]
- Loading...Instytut Badań Literackich PAN [187]
- Loading...Instytut Chemii Organicznej PAN [172]
- Loading...Uczelnia Łazarskiego [138]
- Loading...OBM UW [132]
- Loading...Katedra Arabistyki i Islamistyki WO UW [131]
- Loading...ICM UW [101]
- Loading...Police Academy in Szczytno [100]
- Loading...Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu [92]
- Loading...Wydział Lingwistyki Stosowanej UW [48]
- Loading...Jerzy Haber Institute of Catalysis and Surface Chemistry PAS [25]
- Loading...Katedra Języków i Kultur Afryki WO UW [21]
- Loading...The Institute of Environmental Protection – National Research Institute [10]
- Loading...Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN [4]
- Loading...Instytut Paleobiologii PAN [3]
Recent Submissions
Item
Zarządzanie ochroną środowiska w Unii Europejskiej – przegląd działań w zakresie polityki środowiskowej
(Wydział Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej, 2024) Baran, Agnieszka; Politechnika Białostocka, Wydział Inżynierii Zarządzania
UE odgrywa kluczową rolę w międzynarodowych wysiłkach na rzecz promowania zrównoważonego wzrostu na poziomie globalnym. Unia Europejska jest liderem w tworzeniu restrykcyjnych zobowiązań środowiskowych. Zarządzanie ochroną środowiska opiera się na dokumentach prawnych, programach strategicznych oraz różnego rodzaju planach i inicjatywach. Organizację i zarys polityki środowiskowej określono w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). Polityka ochrony środowiska UE opiera się na zasadach ostrożności, prewencji, które mają zapewnić zachowanie jakości środowiska, ochrony zdrowia ludzkiego oraz zapewnić racjonalne wykorzystanie zasobów naturalnych. Otoczenie instytucjonalne polityki ochrony środowiska stanowią Komisja Europejska, Parlament Europejski, Rada Unii Europejskiej, Rada Europejska, Trybunał Sprawiedliwości UE, państwa członkowskie, organizacje polityczne oraz różne grupy nacisku. W artykule dokonano przeglądu najważniejszych działań w zakresie zarządzania ochroną środowiska w Unii Europejskiej poprzez przegląd europejskiej polityki środowiskowej, programów i ram regulacyjnych oraz zidentyfikowano zagadnienia problematyczne w tym zakresie.
Item
Prawo i polityka energetyczna Unii Europejskiej
(Wydawnictwo Naukowe ArchaeGraph Diana Łukomiak, 2023-09-30) Kosiński, Eryk; Gronowski, Marcin; Plewa, Emil; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Prawo energetyczne i polityka energetyczna stanowią współistniejące, współzależne i dopełniające się zbiory. Polityka energetyczna może być bowiem rozumiana dwojako – po pierwsze jako dokument strategiczny określający cele i działania państwa wydany na podstawie i w ramach prawa energetycznego. Po drugie zaś jako zespół działań i czynników politycznych wpływających oraz kreujących prawo energetyczne. Wzajemna relacja stanowi natomiast kluczową, podstawową kwestię dla skutecznego funkcjonowania sektora energetycznego oraz urzeczywistniania realizacji bezpieczeństwa energetycznego. Obecnie zarówno świat,jak i Unia Europejska oraz wszystkie jej państwa członkowskie stoją przed wielorakimi wyzwaniami wymuszającymi podjęcie zdecydowanych, a zarazem odpowiedzialnych działań. Wyzwanie stanowią przede wszystkim aspekty związane z ochroną środowiska naturalnego, dekarbonizacja gospodarek, osiągnięcie zeroemisyjności, wprowadzenie w życie – z zapewnieniem sprawiedliwej i zrównoważonej transformacji energetycznej – ambitnych założeń pakietu Fit for 55, w tym celów pośrednich do 2030 r., redukcja oraz odejście od dostaw przejściowych źródeł energii jak gaz z państw autorytarnych i napastniczych przy zachowaniu ciągłości inwestycji w odnawialne źródła energii, nowe technologie oraz stabilności na rynkach. Istotnym problemem z punktu widzenia Polski mogą być cele pośrednie w osiągnięciu efektywności energetycznej, którą posłużyć się można jako swego rodzaju mikroskalą problemową dla całego sektora energetycznego, czy całej gospodarki, nie wspominając o konieczności zastępowania energetyki węglowej innym stabilizatorem – energetyką jądrową. Powyższe zagadnienia, jak również wiele innych współczesnych spraw tutaj nie wymienionych, wystarczająco uzasadniają wybór oraz aktualność tytułu niniejszej pozycji oddawanej do rąk Czytelnika, która stanowi płaszczyznę wymiany myśli studentów, doktorantów oraz praktyków reprezentujących różne ośrodki akademicki. Wspomniane tematy znalazły swoje rozwinięcie w poszczególnych rozdziałach dotyczących tak pakietu Fit for 55, reagowania Unii Europejskiej na kryzysy wywołane pandemią COVID-19 oraz wojną w Ukrainie, prawodawstwa w zakresie odnawialnych źródeł energii, obowiązku osiągnięcia celu zmniejszenia zużycia energii elektrycznej przez wybrane jednostki sektora finansów publicznych, czy alternatywnych kierunków importu paliw kopalnych do Unii Europejskiej w dobie kryzysu i wojny. Monografia niniejsza „Prawo i polityka energetyczna Unii Europejskiej” powstała z inicjatywy Koła Naukowego Prawa Gospodarczego „Liberalizacja-Prywatyzacja-Deregulacja” działającego na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu pod redakcją Opiekuna Naukowego i członków zarządu Koła, a w odpowiedzi na potrzeby dyskusji młodych badaczy poruszających zasygnalizowane aspekty problemowe w Unii Europejskiej. Redakcja oraz Autorzy pokładają nadzieję, że Czytelnik odnajdzie w dalszej części odpowiedzi na nurtującego go pytania, bądź zainspiruje i zainteresuje się podjętym dyskursem w dziedzinie prawa energetycznego oraz polityki energetycznej.
Item
Odnawialne źródła energii w prawodawstwie Unii Europejskiej
(Wydawnictwo Naukowe ArchaeGraph Diana Łukomiak, 2023-09-30) Zapolski-Downar, Jan; Uniwersytet Warszawski
Odnawialne źródła energii stanowią alternatywę dla paliw kopalnych, jednocześnie przyczyniając się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, zróżnicowania dostaw energii i zmniejszania zależności od ropy i gazu. Źródła energii oprócz funkcji czysto gospodarczych mają również wymiar polityczny oraz bezpieczeństwa wewnętrznego państw, które są szczególnie widoczne w związku z zeszłoroczną inwazją Rosji na Ukrainę. W związku z powyższymi zagadnieniami ekologiczno-gospodarczo-politycznymi ustawodawstwo Unii Europejskiej dotyczące promowania odnawialnych źródeł energii uległo znacznej ewolucji w ciągu ostatnich 15 lat. Polityka energetyczna Unii Europejskiej cechuje się bardzo szerokim podejściem i łączeniem kwestii bezpieczeństwa energetycznego, polityki społecznej, konkurencyjności gospodarki oraz ochrony środowiska i klimatu. W artykule autor opisuje ewolucje prawodawstwa unijnego dot. OZE wskazując na poszczególne aspekty i najbardziej widoczne zmiany między kolejnymi aktami prawa unijnego. Ewolucje prawodawstwa energetycznego uzupełnia również orzecznictwem TSUE. W swoim wywodzie wyróżnia ponadto aktów prawnych tworzących podstawy obecnej polityki energetycznej Unii Europejskiej. Drugą część poświęca na przeanalizowanie obecnych perspektyw dalszego rozwoju działalności prawodawczej UE w tym zakresie, w związku z tzw. pakietem ,,Fit for 55" oraz wojną na terytorium Ukrainy. Wskazuje również na korelację polityki energetycznej z polityką bezpieczeństwa. Ostatecznie, autor stara podsumować się ponad 30 lat działalności UE w temacie odnawialnych źródeł energii starając się wyjaśnić długofalowy charakter prawodawstwa oraz jego częste zmiany i rewizje.
Item
Globalisation in the Gavel: Unveiling the Transformation of Poland's Judiciary and the Lawyers' Perspective in the Age of Interconnectedness
(Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, 2024-06-27) Lipiec, Stanisław; Uniwersytet Jagielloński
The study presents a comprehensive, scientific and research-orientated analysis of the impact of globalisation on the Polish judiciary, with a specific focus on the experiences and adaptations of Polish lawyers. It delves into the integration and challenges of applying international legal norms, particularly European Union law, within the Polish legal framework. The research methodology includes qualitative interviews and a thorough review of legislative developments, providing a methodological approach to understand the phenomenon. The report identifies the adaptation of Polish legal professionals to globalisation of law as a significant scientific problem, justifying the need for a deeper exploration of this issue. It posits the main thesis that the Polish judiciary is undergoing a transformative phase, influenced significantly by international legal principles, but faces challenges in the complete assimilation of these norms. The purpose of this research is to shed light on the nuanced process of legal globalisation within a national context, focusing on the role of legal professionals in this transition. The originality of the research lies in its detailed examination of Polish lawyers’ perspectives, a relatively underexplored aspect in the existing literature. The scope of the research is both national and European Union focused, with implications for international legal studies. Its cognitive value extends beyond academic discourse, offering practical insights for legal practitioners and policymakers in Poland and similar jurisdictions undergoing legal globalisation. The findings contribute significantly to the understanding of the socio-legal dynamics at play in the context of global legal integration.
Item
Geneza, działalność, sukcesy i porażki oraz perspektywy renesansu Trójkąta Weimarskiego po agresji Rosji na Ukrainę
(Uczelnia Łazarskiego, 2023) Fiszer, Józef M.; Uczelnia Łazarskiego
Artykuł poświęcony jest Trójkątowi Weimarskiemu. Ukazuje jego genezę, cele, działalność, sukcesy i porażki oraz perspektywy renesansu, o czym mówiono m.in. 12 maja 2023 r. na spotkaniu ministrów ds. europejskich państw Trójkąta Weimarskiego z wicepremier Ukrainy. Trójkąt Weimarski powstał w trudnym momencie dla Polski i Europy (po zjednoczeniu Niemiec 3 października 1990 r.), ale jeszcze przed rozpadem Związku Radzieckiego w grudniu 1991 r., który miał negatywny stosunek do transformacji ustrojowej w Polsce (rozpoczętej w czerwcu 1989 r.) i jej euroatlantyckich aspiracji. Podobny negatywny stosunek do euroatlantyckich aspiracji Ukrainy ma Federacja Rosyjska pod rządami Władimira Putina. Trójkąt Weimarski zdaje się być jednym z największych sukcesów polityki zagranicznej Polski po 1989 r., której głównym celem była akcesja do struktur euroatlantyckich, aby w ten sposób zapewnić jej suwerenność i umocnić bezpieczeństwo. W tym aspekcie należy stwierdzić, że Trójkąt Weimarski spełnił swoją funkcję. Ma na swoim koncie wiele sukcesów, ale również porażek i niewykorzystanych szans. Odegrał też pozytywną rolę w procesie „powrotu” Polski do Europy po 1989 r. Tezą główną niniejszego artykułu jest konstatacja, że bez Trójkąta Weimarskiego integracja postkomunistycznej Europy, szczególnie w latach 1991–2009, nie byłaby tak dynamiczna i efektywna, jak to miało wówczas miejsce, a droga Polski do struktur euroatlantyckich byłaby znacznie trudniejsza. Ponadto stwierdzam, że biorąc pod uwagę coraz bardziej komplikującą się dziś sytuację międzynarodową, Trójkąt Weimarski powinien nadal odgrywać istotną rolę w polityce zagranicznej Polski, Niemiec i Francji oraz Unii Europejskiej. Mógłby odegrać też istotną rolę w zakończeniu wojny rosyjsko-ukraińskiej oraz akcesji Ukrainy do Unii Europejskiej i NATO. Dlatego też powinien on jak najszybciej wznowić działalność.
Browse by
Selected filters: