OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23068 archived items

Recent Submissions

Item
Ewolucja samorządu terytorialnego w państwach członkowskich Unii Europejskiej
(Wydawnictwo Adam Marszałek, 2012) Helnarska, Karolina Julia; Akademia Obrony Narodowej
Poznanie tradycji samorządów państw Europy Zachodniej, ich doświadczeń oraz struktury pod względem podstaw prawnych i możliwości samodzielności działań umożliwi zapoznanie się z funkcjonowaniem samorządu terytorialnego w wybranych państwach Unii Europejskiej. Historyczne doświadczenia omówionych w tej pracy państw ukazu‑ je, jak w szczególności samorząd terytorialny jest w stanie wykonywać nałożone na niego zadania o różnorodnym charakterze, mające na celu zaspokajanie potrzeb społeczności lokalnych oraz regionalnych. Społeczności te mogą samorządnie, czyli we własnym imieniu oraz na własną odpowiedzialność, wykonywać powierzone im zadania, samodzielnie muszą niejednokrotnie rozwiązywać problemy związanie ze swoim funkcjonowaniem albo odwoływać się do państwa o wsparcie. Samorząd terytorialny nie jest strukturą niezmienną, statyczną. Samorząd terytorialny jest istotnym elementem porządku ustrojowego państwa. Samorząd regionów, gmin, prowincji czy departamentów jest bardzo ważnym czynnikiem postępu cywilizacyjnego, kulturowego oraz gospodarczego państwa. W pracy przyjęto pewne założenia opisu i interpretacji zagadnień dotyczących samorządu terytorialnego państw Unii Europejskiej. Ukazano różnorodność problematyki samorządowej poprzez przedstawienie zarysu systemu administracji terenowej, rysu historycznego, pozwalającego na wskazanie etapów kształtowania się samorządu terytorialnego. Przed‑ stawiono podstawy prawne funkcjonowania samorządu terytorialnego, głównych organów, ich zadań, sposobu ich wyboru. Zaprezentowano finanse samorządowe oraz rozwiązania, które zostały przyjęte w celu nadzoru nad samorządem terytorialnym w danym państwie. Przedstawiono także – tam, gdzie było to możliwe – ustrój dużych miast, wskazując na podstawy prawne ich funkcjonowania, główne organy, zadania oraz sposób ich wyboru. Praca składa się z sześciu rozdziałów. Prezentują one samorząd terytorialny w jego obecnym kształcie oraz zachodzące w nim zmiany w państwach Europy Zachodniej w następującej kolejności: Belgia, Francja, Hiszpania, Wielka Brytania, Niemcy, Królestwo Niderlandów. W załączniku zostały przedstawione podstawy prawne, poziomy/ szczeble samorządu terytorialnego, główne organy, ich zadania wszystkich 27 państw członkowskich Unii Europejskiej.
Item
Działania Unii Europejskiej na rzecz rozwoju turystyki z uwzględnieniem Traktatu z Lizbony
(Wydawnictwo Adam Marszałek, 2012) Helnarska, Karolina Julia; Akademia Obrony Narodowej
Przedmiotem rozważań zawartych w książce jest polityka Unii Europejskiej w dziedzinie turystyki z uwzględnieniem obowiązującego Traktatu z Lizbony. Turystyka międzynarodowa odgrywa ważną rolę społeczno-ekonomiczną w państwach członkowskich Wspólnoty. Analizując aspekty gospodarczo-społeczne, warto zwrócić uwagę, że europejski sektor turystyczny osiągnął znaczny potencjał rozwojowy i przyczynia się w wielu krajach do stymulowania wzrostu gospodarczego i wzrostu zatrudnienia. Sektor turystyczny w Unii Europejskiej obejmuje około 1,8 mln przedsiębiorców (z których większość stanowią małe i średnie przedsiębiorstwa) zatrudniających około 5,2% całkowitej siły roboczej, co przekłada się na około 9,7 mln miejsc pracy. Sektor ten wytwarza ponad 5% PKB UE i wskaźnik ten systematycznie wrasta. W końcu obecnej dekady turystyka stanowi trzeci pod względem znaczenia obszar działalności społeczno-gospodarczej UE po handlu i dystrybucji oraz budownictwu. Sektory powiązane ściśle z branżą turystyczną (dystrybucja, budownictwo, transport, kultura) wytwarzają według szacunkowych danych ponad 10% PKB UE i obejmują około 12% wszystkich miejsc pracy.
Item
National Visions of EU Defence Policy-Common Denominators and Misunderstandings
(Centre for European Policy Studies (CEPS), Brussels, 2013-12) Dobrowolska-Polak, Joanna; Faleg, Giovanni; Marrone, Alessandro; Muniz, Manuel; Price, Megan; Santopinto, Federico; Wurzer, Christian; Santopinto, Federico; Price, Megan; Instytut Zachodni / Institute for Western Affairs; Centre for European Policy Studies; Istituto Affari Internazionali; University of Oxford; Clingendael; Groupe de recherche et d’information sur la paix et la sécurité; Vienna University
The premise of this study is simple: before discussing what defence strategy the EU should adopt at Brussels-level, member states should clarify what they expect individually from the EU Common Security and Defence Policy (CSDP). Inspired by the confusion about EU defence policy in most European capitals, this authoritative study inverts the usual analytical approach applied to the debate on European strategy. Rather than initiating the enquiry from the perspective of common interests guiding CSDP, it analyses how seven prominent member states see CSDP as a tool to pursue their strictly national interests. Five researchers immersed themselves in the foreign policy worlds of Paris, London, Berlin, Rome, Warsaw, Stockholm and Madrid, looking at CSDP through national lenses and away from the potentially distorting influence of ‘Brussels’ rhetoric. This book does not set out to analyse European defence policy as an end in itself or as a collective project, but rather as a vector of individual – indeed self-interested – visions for the member states studied. By adopting this rather more pragmatic approach, the study aims to identify the common denominators, misunderstandings and deadlocks in the strategic debate around CSDP, with a view to enriching it.
Item
Koniec strasburskiego mechanizmu skargi międzypaństwowej?
(Centrum Europejskie UW, 2013) Ploszka, Adam; Uniwersytet Warszawski
Item
Koordynacja udziału Polski w postępowaniach przed organami sądowniczymi Unii Europejskiej
(Wydawnictwo UMCS, 2012) Tabaszewski, Robert K.; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Terminowemu i skutecznemu wykonywaniu ekstraordynaryjnych zadań służą specjalne procedury koordynacyjne. W razie podniesienia zarzutu nieważności aktu unijnego sąd, przed którym toczy się postępowanie, ma prawo zwrócić się bezpośrednio do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej o wykładnię przepisu. Natomiast w przypadku postępowania w sporze o naruszenie prawa unijnego, ze względu na poważne skutki ewentualnego wyroku wywołującego niekorzystne skutki w sferze interesów państwa członkowskiego, konieczna staje się koordynacja takiego postępowania, zapewniona przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Dotychczasowa praktyka w tym zakresie, w tym zwłaszcza nagłośnienie medialne spraw, pozostawia jednak sporo do życzenia. Z polskiej perspektywy każde orzeczenie może posiadać bowiem istotne znaczenie, a jego właściwa wykładania wpływa na należytą i terminową transpozycję norm prawa do polskiego porządku wewnętrznego.