OPEN Repository
Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.
Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.
23034 archived items
Institutional Communities
- Loading...Police Academy in Szczytno [75]
- Loading...Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN [0]
- Loading...ICM UW [100]
- Loading...Instytut Badań Literackich PAN [186]
- Loading...Instytut Chemii Fizycznej PAN [181]
- Loading...Instytut Chemii Organicznej PAN [141]
- Loading...Jerzy Haber Institute of Catalysis and Surface Chemistry PAS [21]
- Loading...Instytut Paleobiologii PAN [3]
- Loading...Katedra Arabistyki i Islamistyki WO UW [131]
- Loading...Katedra Języków i Kultur Afryki WO UW [21]
- Loading...OBM UW [131]
- Loading...Uczelnia Łazarskiego [126]
- Loading...Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu [92]
- Loading...Wydawnictwo Naukowe PTG [295]
- Loading...Wydział Lingwistyki Stosowanej UW [48]
- Loading...Wydział Polonistyki UW [339]
Recent Submissions
Item
Family upbringing in communist Romania
(Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa w Jeleniej Górze, 2014) Dumanescu, Luminita; Romanian Academy, Rumunia
Rumuńscy przywódcy komunistyczni uważali, że po latach ciemnoty i wychowywania dzieci w tradycyjnych zwyczajach „wychowanie w rodzinie wymaga dodatkowego doradztwa”. Według Stearnsa „dzieci trzeba było stworzyć od nowa”, państwo udawało, że wie więcej o potrzebach dzieci niż ich rodzice. W żadnym innym okresie w historii państwo nie zastępowało rodziców w aż takim stopniu, poprzez szkołę, organizacje dziecięce, edukowanie rodziców z użyciem różnych poradników pisanych przez ideologów Partii, które były w pełni zgodne z komunistycznymi ideałami, ale mniej wspólnego miały z rodzicielstwem. Dzieci stały się obiektem wychowania państwowego, ponieważ „na rodzicach nie można było w pełni polegać przy wykonywaniu tego zadania i potrzebowali dodatkowego doradztwa”. Celem badań jest ukazanie masowego wtargnięcia państwa w życie rodzinne, przejmowania przez nie pewnych ról rodziców i dziadków – często poprzez socjalizację bardzo małych dzieci – i kontroli, którą sprawowano siłą, by spełnić wymagania Partii. Dzieci postrzegano raczej jako własność państwa niż rodziców, co przyniosło pół wieku rozdarcia pomiędzy stare zwyczaje, do których rodzice byli przyzwyczajeni, i nowe zasady wprowadzane siłą przez państwo. Kładziemy nacisk na wsparcie dla matek i dzieci i cechy wychowania w czasach komunizmu.
Item
Poziom rozwoju małych dzieci wychowywanych przez matki w warunkach izolacji więziennej w zależności od ich postaw rodzicielskich
(Wydawnictwo Naukowe WSG, 2021) Groszewska, Marlena; Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy
W artykule przedstawiono informacje dotyczące funkcjonowania Domu Matki i Dziecka przy Zakładzie Karnym nr 1 w Grudziądzu. Znajdują się w niej także treści odnoszące się do czynników kształtujących poziom rozwoju dzieci w wieku do lat trzech i kształtujących postawy rodzicielskie. W ostatnim rozdziale zamieszczone zostały wstępne wyniki badań, które miały na celu sprawdzenie, czy wystąpi związek między poziomem rozwoju małych dzieci wychowywanych w więzieniu, a postawami rodzicielskimi prezentowanymi przez ich matki. Niestety, badania nie mogły zostać ukończone ze względu na zagrożenie epidemiologiczne. Wyniki są więc niepełne i nie wykazują związku pomiędzy badanymi zmiennymi.
Item
Komitet Praw Dziecka ONZ. Rola i znaczenie. Komentarze
(Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2019) Stadniczeńko, Dawid; Akademia Ekonomiczno-Humanistyczna w Warszawie
Zasadniczym celem monografii jest przedstawienie i analiza przedmiotu (obiektu) badań, jakim jest działalność Komitetu Praw Dziecka, oraz opracowanie efektów rozpoznania w latach 2012–2019 – spełniające funkcję teoretyczno-praktyczną badań. W związku z tym głównym problemem badawczym jest odpowiedź na pytanie: czy działania Komitetu Praw Dziecka prowadzą do zamierzonego celu określonego w aktach prawnych? Szukano wyjaśnienia faktów, struktur lub zdarzeń, okoliczności – „przyszłych” i obecnych – którym owe fakty lub zdarzenia „służą”, badano również ich powstawanie w kontekście istniejących bądź przyszłych celów Komitetu Praw Dziecka. (fragment)
Item
Przemoc w rodzinie
(Wydawnictwo Naukowe WSG, 2018) Kaniewska-Mackiewicz, Ewa; Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy
Dom to miejsce, w którym powinniśmy czuć się bezpiecznie, w którym otoczeni jesteśmy miłością, zrozumieniem, akceptacją, wybaczeniem. Miejsce, w którym wzrastamy i odpoczywamy. Niestety nie zawsze tak się dzieje. Skala przemocy w rodzinie, pomimo istniejących form pomocy, nadal stanowi istotny problem funkcjonowania rodziny. Celem nadrzędnym artykułu jest refleksja, iż nic nie usprawiedliwia przemocy, w jakiejkolwiek jej formie, wina leży zawsze po stronie sprawcy, zaś brak reakcji na przemoc sprawia, że stajemy się jej biernym kompanem. Każda osoba doświadczająca przemocy ma prawo do przeżywania i wyrażania swoich uczuć, do gniewu, rozpaczy, bólu. Ma też niezbywalne prawo do ochrony najważniejszego atrybutu człowieka – życia
Item
Rola zabawy w rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku w wieku przedszkolnym
(Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2015) Konieczna, Iwona; Czerwińska, Kornelia; Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
Browse by
Selected filters: