OPEN Repository
Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.
Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.
24002 archived items
Institutional Communities
- Loading...Wydawnictwo Naukowe PTG [373]
- Loading...Wydział Polonistyki UW [342]
- Loading...Instytut Chemii Fizycznej PAN [246]
- Loading...Instytut Badań Literackich PAN [187]
- Loading...Instytut Chemii Organicznej PAN [174]
- Loading...Uczelnia Łazarskiego [149]
- Loading...OBM UW [132]
- Loading...Katedra Arabistyki i Islamistyki WO UW [131]
- Loading...ICM UW [102]
- Loading...Police Academy in Szczytno [100]
- Loading...Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu [92]
- Loading...Wydział Lingwistyki Stosowanej UW [48]
- Loading...Jerzy Haber Institute of Catalysis and Surface Chemistry PAS [25]
- Loading...Katedra Języków i Kultur Afryki WO UW [21]
- Loading...The Institute of Environmental Protection – National Research Institute [10]
- Loading...Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN [4]
- Loading...Instytut Paleobiologii PAN [3]
Recent Submissions
Item
Dziecko w spektrum autyzmu. Aktualne badania i refleksje naukowe
(Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2024-12) Całek, Grzegorz; Uniwersytet Warszawski, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych
Na monografię składają się teksty bardzo zróżnicowane tematycznie, prezentujące badania i refleksje naukowe dotyczące dzieci ze spektrum autyzmu z perspektywy wielu dyscyplin naukowych: pedagogiki, psychologii, socjologii, prawa oraz architektury.
Item
Jakość życia rodzinnego małżonków posiadających dzieci i małżeństw bezdzietnych z wyboru
(Wydawnictwo Naukowe EDUsfera, 2024) Roszkowska, Agnieszka; Uniwersytet Bielsko-Bialski, Wydział Humanistyczno-Społeczny, Instytut Pedagogiki
Cel. Współcześnie obserwujemy liczne przemiany, którym podlega instytucja małżeństwa i rodziny (Kwak, 2012; Strawińska, 2019; Szymczak, 2022). Badacze, którzy oceniają kondycję współczesnych małżeństw i rodzin, podzielili się zasadniczo na przeciwstawne fronty. Jedni uważają, że obecnie mamy do czynienia z kryzysem małżeństwa i rodziny czy wręcz zanikiem tych instytucji, natomiast inni mówią jedynie o nieuniknionym procesie ich przemian. Systematycznie spada liczba osób, które zawierają związek małżeński, wzrasta natomiast liczba par rozwodzących się czy decydujących się na wybór alternatywnej formy życia, takiej jak kohabitacja czy życie w pojedynkę. Urodzenie dziecka jest kwestią świadomego wyboru, a nie obowiązku, co przyczynia się do wzrostu zjawiska odsuwania w czasie decyzji prokreacyjnych albo też całkowitej rezygnacji z potomstwa. Ciekawe zatem wydaje się w tym kontekście ustalenie wzajemnych oddziaływań pomiędzy motywacją do pozostania bezdzietnym a korzyściami i kosztami z posiadania dzieci u osób zawierających małżeństwo, a także określenie różnic w jakości związków pomiędzy małżeństwami posiadającymi potomstwo i małżeństwami bezdzietnymi z wyboru. Badania mają na celu dokonanie psychologicznej charakterystyki małżeństw bezdzietnych z wyboru przy równoczesnej próbie ich porównania z małżeństwami posiadającymi potomstwo. Analiza relacji pomiędzy małżeństwami posiadającymi potomstwo i małżeństwami bezdzietnymi z wyboru pozwoli na ocenę jakości związków tworzonych przez nie w wymiarach komunikacji małżeńskiej i stylów rozwiązywania konfliktów. Metody i materiały. Ankieta (przygotowana w dwóch wersjach – dla małżeństw z potomstwem oraz małżeństw bezdzietnych z wyboru), Kwestionariusz Dobranego Małżeństwa (KDM-2) M. Plopy, Kwestionariusz Komunikacji Małżeńskiej (KKM) M. Plopy. Wyniki i wnioski. Przeprowadzone badania wykazały istotne różnice.
Item
Działalność Szkoły Sobotniej Przedmiotów Ojczystych im. K. Chodkiewicza przy Polskiej Wspólnocie Katolickiej w Croydon-Crystal Palace w latach 1950–2010
(Wydawnictwo Naukowe EDUsfera, 2024) Zamecka-Zalas, Olga; Akademia Piotrkowska w Piotrkowie Trybunalskim, Instytut Pedagogiki
Wprowadzenie. Celem artykułu jest przybliżenie 60-letniej historii Szkoły Sobotniej Przedmiotów Ojczystych im. K. Chodkiewicza w Croydon – Crystal Palace. Problematyka badawcza artykułu obejmuje działalność dydaktyczno-wychowawczą szkoły oraz rolę rodziców i nauczycieli w zakresie wychowania ojczystego dzieci i młodzieży, która miała wpływ na kształtowanie się społeczności polskiej na emigracji. Cel. Celem artykułu jest zaprezentowanie historii Szkoły Sobotniej Przedmiotów Ojczystych im. K. Chodkiewicza przy Polskiej Wspólnocie Katolickiej w Croydon – Crystal Palace w latach 1950–2010 oraz jej działalności dydaktyczno-wychowawczej na przestrzeni 60 lat, roli nauczycieli i rodziców w wychowaniu dzieci w polskiej kulturze i tradycji. Metody i materiały. W celu realizacji problemu badawczego zastosowano metodę analizy dokumentów oraz metodę analizy i krytyki piśmiennictwa. Wyniki. Rezultatem przeprowadzonych badań jest przedstawienie historii oraz form i metod działalności dydaktyczno-wychowawczej Szkoły Sobotniej Przedmiotów Ojczystych K. Chodkiewicza przy Polskiej Wspólnocie Katolickiej w Croydon – Crystal Palace w latach 1950–2010, m.in. takich jak: zarządzanie i kierownictwo placówką, organizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego, współpraca ze środowiskiem rodzinnym i społecznym. Wnioski. Polska Szkoła Przedmiotów Ojczystych im. K. Chodkiewicza przy Polskiej Wspólnocie Katolickiej w Croydon – Crystal Palace w latach 1950–2010 kształtowała tożsamość narodową dzieci i młodzieży polskiej na emigracji, kultywowała polskie tradycje, przekazywała dziedzictwo kulturowe i religijne, wdrażając do uczestnictwa w obchodach świąt narodowych i kościelnych itp. Nauczyciele z zaangażowaniem wykonywali swoją pracę dydaktyczno-wychowawczą, zarówno w formie zajęć lekcyjnych, jak i pozalekcyjnych, zachęcając uczniów do uczestnictwa w różnego rodzaju konkursach, wystawach i akademiach, zespołach tanecznych czy harcerstwie. Ponadto szkoła od samego początku ścisłe współpracowała z Komitetem Rodzicielskim i parafią, którzy wspierali pracę nauczycieli, pomagając w kierowaniu placówką.
Item
Asystentura rodziny – wsparcie społeczne rodzin z wieloma problemami
(Wydawnictwo Naukowe EDUsfera, 2024) Zawada, Anna; Uniwersytet Bielsko-Bialski, Wydział Humanistyczno-Społeczny, Instytut Pedagogiki
Wprowadzenie. Świat, w którym współcześnie żyjemy, ze względu na szybki rozwój technik informacyjnych i telekomunikacji stwarza człowiekowi bardzo dużo możliwości. Jednocześnie te szybkie zmiany dokonujące się w sferze współczesnego życia społecznego powodują nieprzejrzystość, a także niepewność sytuacji, w jakich ludziom przyszło funkcjonować. Wiele rodzin nie potrafi sobie poradzić z nowymi wyzwaniami i problemami. Niejednokrotnie taki stan rzeczy sprzyja zachowaniom ryzykownym. Szczególnie w trudnej sytuacji znajdują się rodziny niezaradne życiowo, niewydolne wychowawczo lub patologiczne. Zazwyczaj cechuje je niski poziom kultury pedagogicznej, nie są w stanie w sposób właściwy oddziaływać na rozwój, socjalizację i wychowanie swoich dzieci. Są też bezradne w wypełnianiu życiowych funkcji. Gdy poziom problemów przerasta możliwości rodziny, wówczas potrzebna jest pomoc z zewnątrz. Cel. Celem niniejszego artykułu jest próba zainicjowania dyskusji nad możliwymi działaniami podejmowanymi przez asystentów rodziny względem rodzin objętych wsparciem. W artykule scharakteryzowana została także osoba asystenta rodziny oraz jego działania i zakres zadań. To również próba zwrócenia uwagi na fakt, jak zróżnicowane w ponowoczesnym świecie są formy życia rodzinnego. Praca w tak zróżnicowanych środowiskach stanowi duże wyzwanie dla asystenta rodziny. Metody i materiały. Przegląd i krytyczna analiza literatury pedagogicznej i socjologicznej. Wyniki i wnioski. Z przeprowadzonych analiz wynika, że aktualnie asystowanie rodzinie z wieloma problemami stało się rozwiązaniem strukturalno-organizacyjnym wykorzystującym potencjał i zasoby beneficjenta. Niestandardowość zadań asystenta rodziny obliguje go natomiast do ustawicznego podnoszenia swoich kompetencji i doskonalenia metod pracy. Ważne jest też, aby realizując swoje zadania, asystent rodziny przejął na siebie rolę koordynatora działań innych służb społecznych pracujących na rzecz dzieci i rodziny.
Item
Zabawy dzieci w spektrum autyzmu – z perspektywy doświadczeń matek
(Wydawnictwo Naukowe EDUsfera, 2024) Stein-Szała, Katarzyna; Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki; Gabinet Neurospektrum, Zielona Góra
Cel. Celem opracowania jest omówienie specyfiki aktywności zabawowej dzieci w spektrum autyzmu opisanej w literaturze przedmiotu, ukazanie z perspektywy doświadczeń matek zabaw dzieci autystycznych, a także zasygnalizowanie zasadności wykorzystania zabawy w procesie wspomagania ich rozwoju. Metody i materiały. Badania zrealizowano z wykorzystaniem wywiadu o semistrukturalizowanym charakterze. W badaniach wzięło udział 14 kobiet w wieku pomiędzy 25. a 54. rokiem życia, których dzieci miały orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na spektrum autyzmu. Uzyskane wyniki badań opracowano zgodnie z założeniami perspektywy fenomenograficznej. Wyniki i wnioski. Z badań wyłania się obraz specyficznej zabawy dzieci ze spektrum autyzmu, która znacznie różni się od aktywności zabawowej dzieci neurotypowych. Analiza i interpretacja materiału badawczego pozwoliła wyróżnić następujące kategorie aktywności zabawowej podejmowanej w domu przez dziecko w spektrum autyzmu oraz jego rodziców, a także rodzeństwo: (1) zabawy na niby – wymagają interwencji ze strony dorosłego, (2) zabawy manipulacyjne bardziej niż konstrukcyjne, (3) zabawy schematyczne – reguły trudne do zrozumienia przez rodziców, (4) zabawy w relacji – upragniony kontakt rodziców z dzieckiem, (5) zabawy ruchowe – wspólnie spędzony z dzieckiem czas. Dzieci ze spektrum autyzmu bawią się w specyficzny – autystyczny – sposób. Wyniki badań uzasadniają potrzebę uwrażliwienia rodziców na ich zaangażowanie w wyzwalanie u dzieci w spektrum autyzmu czynności zabawowych. Zabawa, zgodnie z naturalistyczno-rozwojowo-behawioralnym podejściem, powinna być wykorzystywana w procesie wspomagania rozwoju dzieci w spektrum autyzmu. W niej przejawia się rozwój dzieci, ponadto jest ona czynnikiem ich rozwoju.
Browse by
Selected filters: