Uwaga! Pozycje dodane do repozytorium OPEN między 21 września a 6 października zostaną opublikowane na stronie repozytorium po tym terminie.
OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23002 archived items

Recent Submissions

Item
Kompetencje cyfrowe w edukacji w kontekście proksemiki
(Wydawnictwo Uczelniane WSG, 2023-07-17) Mikulski, Kazimierz; Mikołajczyk, Joanna; Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy
Kompetencje cyfrowe to jeden z istotnych elementów szerszego zbioru, jakim są kompetencje kluczowe, stanowiące zbiór działań dotyczących ludzi, zwłaszcza nauczycieli i uczniów. Działania te zmierzają do realizowania celów organizacji, jaką jest ogólnie pojęta edukacja, i równocześnie do zaspokajania potrzeb i do rozwoju uczniów. Cel działania oświaty stanowi doprowadzenie do tego, aby szkoła (organizacja oświatowa) osiągnęła sukces, dzięki zaangażowaniu się i pracy zatrudnionych w niej pracowników – nauczycieli. Inaczej mówiąc: to działania związane z działalnością organizacji, jaką jest szkoła (pozyskiwaniem pracowników – nauczycieli, ich rozlokowaniem, motywowaniem), które mają kluczowe znaczenie dla jej przetrwania i rozwoju. Odpowiednie działania dotyczące zatrudnionych w oświacie nauczycieli (ale i ich samego zatrudniania) powodują rozwój ich kreatywności i zaangażowania się, co sprzyja uzyskaniu wyższej efektywności kształcenia.
Item
Tablica interaktywna w edukacji w kontekście proksemiki
(Wydawnictwo Uczelniane WSG, 2023-12-04) Mikulski, Kazimierz; Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy
Od wielu lat uczniowie widzą, że centralne miejsce sali lekcyjnej zajmuje tablica, kredowa, tradycyjna, czasem suchościeralna. Trudno byłoby wyobrazić sobie, że współcześnie stosowane technologie kształcenia mogą również naruszyć „utrwaloną” od wieków pozycję tradycyjnych tablic. To właśnie współczesna edukacja proponuje bardziej uniwersalne, a zarazem bogate w szerokie spektrum możliwości narzędzia, jakim są już od kilku lat tablice interaktywne, stosowane w szkołach pierwszego i drugiego stopnia. Tablica interaktywna to urządzenie, jak czytamy w literaturze przedmiotu, które przypomina znaną białą tablicę z możliwością współdziałania z podłączonym do niej komputerem oraz projektorem multimedialnym. Porównuje się ją do wielkiego monitora, który reaguje na dotyk. W zależności od technologii, w której tablica została wykonana, można używać specjalnego pióra albo każdego innego przedmiotu, w tym także własnej dłoni. Nauczyciel lub uczeń korzystający z tablicy mogą za jej pomocą obsługiwać dowolny program uruchomiony w komputerze. Interaktywna tablica najczęściej dysponuje też własnym specjalistycznym oprogramowaniem umożliwiającym przygotowanie zasobów do wykorzystania podczas wykładu, lekcji czy prezentacji.