OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23221 archived items

Recent Submissions

Item
Rola innowacji pedagogicznych w szkole
(Wydawnictwo Naukowe WSG, 2022-06) Ziółkowski, Przemysław; Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy
Niniejszy artykuł koncentruje się wokół zjawiska innowacji pedagogicznych i ich roli w funkcjonowaniu szkoły. W tekście wyjaśniono pojęcie innowacji pedagogicznych, jego pochodzenie i znaczenie. Przedstawiono również typologię innowacji oraz procedury projektowania i realizacji innowacji pedagogicznych w szkołach. Wskazano również zadania dyrektora szkoły w zakresie tworzenia warunków do twórczego funkcjonowania i działalności innowacyjnej oraz przedstawiono wady i zalety innowacji pedagogicznych.
Item
Problematyka jakości życia w dyskursie nauk społecznych
(WydawnIctwo Naukowe WSG, 2021) Kaniewska-Mackiewicz, Ewa; Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy
Artykuł porusza problematykę dotyczącą obszaru jakości życia, postrzeganego z kontekstu wybranych nauk społecznych. Autor tekstu przytacza terminologię przedmiotu, ukazuje istotę edukacji do wartości kształtujących dobrą jakość życia człowieka, społeczeństwa. Zachęca także do refleksji nad czynnikami istotnymi w towarzyszeniu człowiekowi w budowaniu satysfakcjonującej dla niego i innych osób jakości życia.
Item
Kompetencje dyrektora istotne w zarządzaniu placówką oświatową
(Wydawnictwo Naukowe WSG, 2021) Kaniewska-Mackiewicz, Ewa; Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy
W artykule przedstawiono kompetencje dyrektora placówki oświatowej, które są niezbędne do sprawnego i skutecznego zarządzania nią. Autorka zwraca uwagę na umiejętności twarde, takie jak wiedza i kompetencje, umiejętności miękkie należące do kompetencji społecznych oraz predyspozycje osobowościowe dyrektora szkoły. Okazuje się, że wiedza specjalistyczna nie wystarczy do zbudowania zespołu i zarządzania nim czy osiągnięcia celów wymaganych dla powodzenia danej placówki edukacyjnej
Item
Licea profilowane – sukces czy porażka?
(Wydawnictwo Naukowe WSG, 2021) Ziółkowski, Przemysław; Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy
Tematem niniejszego artykułu jest określenie korzyści czy niepowodzeń wynikających z reformy szkolnictwa, w myśl której w miejsce liceów zawodowych powstały licea profilowane jako rodzaj szkoły ponadgimnazjalnej. Analizie na potrzeby artykułu podlegały wszystkie rodzaje liceów profilowanych, jakie powstały w północnej Polsce po reformie szkolnictwa w Polsce po 1999 roku w porównaniu z innymi typami szkół średnich. Badania dokonano na podstawie wyników egzaminów maturalnych upowszechnionych przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Gdańsku. Po przeprowadzeniu analizy każdej ze szkół wyniki badań zostały przedstawione w postaci wykresów, na podstawie których wyciągnięto stosowne wnioski. Autor ma nadzieję, że otrzymane wyniki analiz przeprowadzonych reform posłużą w przyszłości do ewentualnego przeprowadzania innych reform oświaty
Item
Edukacja w powiecie bydgoskim w latach 2016–2019
(Wydawnictwo Naukowe WSG, 2021) Ziółkowski, Przemysław; Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy
W artykule podjęto próbę charakterystyki oświaty w powiecie bydgoskim w latach 2016–2019, na poziomie szkół ponadpodstawowych. Przedstawiono zadania jednostki samorządu terytorialnego, jaką jest powiat w kontekście edukacji. W materiale scharakteryzowano powiat bydgoski. Zaprezentowano ujęcie podziału administracyjnego, położenia oraz podstawowe dane statystyczne, takie jak: przyrost naturalny, struktura ludności i bezrobocie. Następnie zobrazowano zarządzanie oświatą w powiecie bydgoskim, które realizowane jest poprzez Powiatowe Centrum Zarządzania Oświatą w Koronowie. Centrum stanowi jednostkę organizacyjną, przy pomocy której powiat realizuje zadania oświatowe i bezpośrednio zajmuje się prowadzeniem szkół i realizacją zadań oświatowych, co zapewnia efektywne funkcjonowanie, sprawne działanie i prawidłowe wykonywania zadań oświatowych. Omówiona została także struktura organizacyjna szkół. Analizie poddano zmieniającą się liczbę oddziałów w szkołach, liczbę uczniów, etatów nauczycieli, administracji i obsługi szkół. Opisano zdawalność egzaminów zewnętrznych przez uczniów szkół prowadzonych przez powiat bydgoski w porównaniu ze średnią zdawalnością w województwie kujawsko-pomorskim oraz najczęściej wybierane zawody przez absolwentów szkół. Na zakończenie ogólnej charakterystyce poddano budżet powiatu bydgoskiego, którego 17% ogółu wydatków stanowią wydatki na oświatę i wychowanie. Zilustrowana została struktura wydatków powiatu bydgoskiego w zależności od dochodów, subwencji oświatowej i wydatków na oświatę i wychowanie. W niniejszym artykule zawarto ocenę wybranych i – zdaniem autora – kluczowych aspektów zarządzania oświatą przez powiat bydgoski w latach 2016–2019.