Uwaga! Pozycje dodane do repozytorium OPEN między 21 września a 6 października zostaną opublikowane na stronie repozytorium po tym terminie.
OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23002 archived items

Recent Submissions

Item
Edukacja, rynek pracy – przestrzenie wspólnych potrzeb i celów
(EDUsfera. Ewa Jurczyk-Romanowska, 2020) Wawrzonek, Anna; Zakład Kształcenia Ustawicznego i Doradztwa Zawodowego, Wydział Studiów Edukacyjnych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Wprowadzenie. Żyjemy w świecie społecznych konstrukcji i rekonstrukcji, w świecie VUCA, w którym panują zmienność, niepewność, złożoność oraz niejednoznaczność otaczającej nas rzeczywistości. Tym samym generuje on zapotrzebowanie na integralny rozwój człowieka zaczynający się w rodzinie, a kontynuowany w zróżnicowanych przestrzeniach, w których poszczególne jednostki funkcjonują. W podążaniu za zmianami, których doświadczamy, warto wyeksponować dwie złożone sfery: edukację oraz rynek pracy, które – po rodzinie – powinny odgrywać jedną z istotniejszych ról w rozwoju człowieka. Cel. Celem niniejszego opracowania jest podzielenie się refleksjami dotyczącymi współzależności, które łączą edukację i rynek pracy. W odniesieniu do przemian społecznych, których częścią jesteśmy, szczególną uwagę chciałabym zwrócić na punkty styczne wskazanych przestrzeni oraz zaproponować ich postrzeganie przez pryzmat wspólnych potrzeb i celów, potraktować je jako system naczyń połączonych, w którym efektywność obu tych sfer zależy od realizacji podobnych założeń. Materiały i metody. Artykuł ma charakter przeglądowy, w którym wykorzystano metodę analizy oraz syntezy literatury i raportów. Wyniki. Analiza literatury skłania do wniosków, że rekonstrukcja podejścia do relacji edukacja – rynek pracy pozwoli spojrzeć na jednostkę w sposób bardziej holistyczny, integrujący różne role, w których funkcjonuje w ciągu życia. Zmieni sposób myślenia o edukacji, jako o procesie którego głównym celem jest przygotowywanie jednostek do funkcjonowania na rynku pracy, i otworzy szerszą perspektywę – rozwój i edukacja będą utożsamiane z jednostką w ogóle, a nie wyłącznie z jej rolami.
Item
Zdrowie dzieci i młodzieży jako produkt medialny? (analizy i refleksje)
(Wydawnictwo Naukowe EDUsfera, 2021) Kowalski, Mirosław; Wydział Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki, Uniwersytet Zielonogórski
Wprowadzenie. Wśród wielości reguł pedagogicznych i kanonów zasad zdrowotnych niejednokrotnie trudno dostrzec, jak bardzo edukacja zdrowotna pozrywała więzi pomiędzy pokoleniami, pomiędzy nauczycielami i uczniami, wizją ekranowej rzeczywistości zdrowotnej a realną perspektywą prozdrowotnej przyszłości. Wydaje się, że ani edukacja, ani wychowanie nie stworzyły z „idei wartości zdrowia” w pełni odpowiedzialnego przesłania dla bezpieczeństwa młodego pokolenia. Czy brak tego przesłania wynika z upadku humanizmu myślenia o zdrowiu i dla zdrowia w przyszłości? Cel. O nauczycielach napisano już bardzo wiele. Jak żadna inna grupa zawodowa są oni ciągle poddawani i rozliczani z efektów działań edukacyjnych. Rozliczają ich dyrektorzy szkół, uczniowie, społeczeństwo. Prezentowane rozważania próbują dać odpowiedź na pytania: czy nauczyciel – promotor zdrowia - powinien być przewodnikiem czy też tłumaczem (a może jednym i drugim), aby spełniał on wyobrażenia uczniów, a nie tylko np. pedeutologów. Materiały i metody. Wypowiedź ma charakter teoretyczny. Przy czym, jej konceptualizacja prowadzi do opracowania teorii edukacji zdrowotnej i nawiązuje do fenomenologii oraz idei praktyki w działaniu. Wyniki. Świadome kształtowanie postawy krytycznej może skutecznie przeciwdziałać powierzchowności, szerzeniu się konsumpcjonizmu zdrowotnego i degradacji kultury zdrowotnej. Aktywne analizowanie telewizyjnych obrazów zdrowotnych uzmysławia odbiorcy przewagę wartości zdrowia nad instrumentalną gonitwą o zdrowie będące towarem. Prowadzi do zrozumienia siebie i do zrozumienia drugiego człowieka poprzez odpowiedź na pytanie: Jaki obszar (czyj? właściwy dla kogo?) rzeczywistości zdrowotnej przedstawiają poszczególne telewizyjne teksty i obrazy o charakterze zdrowotnym? Wnioski. Ważne jest, aby nauczyciele współpracowali z pedagogami/psychologami, ponieważ treści programowe kształtują osobowość i tożsamość uczniów. Znajomość czynników wpływających na zdrowie powinna wpisywać się w program i proces kształcenia (edukacji zdrowotnej, wychowania zdrowotnego i socjalizacji).
Item
Edukacja w świecie VUCA. Szanse, wyzwania, zagrożenia.
(Wydawnictwo LIBRON, 2021) Kaźmierczak, Danuta; Ropski, Janusz; Wasiuta, Olga; Zakrzewski, Waldemar; Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie; Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim
W niniejszej monografii podjęto próbę identyfikacji głównych trendów kształtujących charakter obecnej i przyszłej edukacji. Prace badawcze zorganizowano wokół następujących problemów: – Jakim wyzwaniom i zagrożeniom musi sprostać współczesna edukacja? – Jakie są główne trendy w polityce doskonalenia kadr systemu bezpieczeństwa narodowego? – Jakie rozwiązania metodyczno-merytoryczne i organizacyjne powinny być wykorzystywane w procesie doskonalenia kadr systemu bezpieczeństwa narodowego?
Item
Edukacyjny aspekt głównych dokumentów planistycznych z zakresu zarządzania kryzysowego
(Szkoła Główna Służby Pożarniczej, 2021) Smoleński, Sylwester; Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi wJózefowie
W rozdziale omówione zostały dokumenty planistyczne z obszaru zarządzania kryzysowego. Wskazano ich podstawowe cele i funkcje. Dodatkowo zaprezentowano koncepcję, według której dokumenty planistyczne z zakresu zarządzania kryzysowego, w szczególności plany zarządzania kryzysowego, w ostatnim dziesięcioleciu nabierają coraz większego znaczenia edukacyjnego. W syntetyczny sposób przedstawiono wyniki badań własnych, przeprowadzonych w oparciu o pytanie: „Czy aktualnie obowiązujące plany zarządzania kryzysowego stanowią/mogą stanowić wartościowy materiał edukacyjny z obszaru postępowania w obliczu zagrożeń/sytuacji kryzysowych?”; oraz sformułowaną hipotezę, że: aktualnie obowiązujące plany zarządzania kryzysowego stanowią i mogą stanowić wartościowy materiał edukacyjny z obszaru postępowania w obliczu zagrożeń, różnego rodzaju sytuacji kryzysowych. W rozdziale przedstawiono ponadto autorskie propozycje definicji dokumentów planistycznych z obszaru zarządzania kryzysowego oraz katalogu głównych dokumentów planistycznych.
Item
Pedagogika religii w relacji do edukacji międzykulturowej
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, 2020) Lisica, Jarosław; Wyższa Szkoła Komunikacji Społecznej w Gdyni
Międzykulturowość stała się jednym z przejawów współczesnego, stechnicyzowanego świata i jak każdy złożony proces społeczny, z jednej strony niesie zjawiska korzystne, zaś z drugiej – może być źródłem wielu problemów oraz wątpliwości. Na czym polega zatem edukacja międzykulturowa? Jakie są jej konotacje i współzależności z pedagogiką religii? Wydaje się, że aby trafnie odpowiedzieć na tego typu pytania, w tym kontekście nie sposób odwołać się do myśli św. Jana Pawła II o globalizacji, który zauważa, że jest to zjawisko nowe, które trzeba poddać wnikliwej analizie, ponieważ jej cechą jest bardzo wyraźna dwuznaczność. Dlatego, w obecnych, coraz bardziej zróżnicowanych kulturowo społeczeństwach, kluczowym zadaniem staje się zapewnienie harmonijnych interakcji między ludźmi i grupami o zróżnicowanych tożsamościach kulturowych, a także wyzwolenie w nich chęci do wspólnego współegzystowania (Jan Paweł II, 2000, 3). Wobec takiego stanu rzeczy, edukacja nie można pozostać obojętna, dla której międzykulturowość staje się wyzwaniem. Kształcenie w wymiarze zróżnicowania kulturowego wymaga nie tylko formowania świadomych i twórczych członków wspólnoty narodowej czy światowej, ale także współtworzenia harmonijnej społeczności globalnej. W takim rozumieniu, edukacja międzykulturowa versus pedagogika religii dotyczą człowieka i jego licznych uwarunkowań, możliwości rozwoju i ograniczeń. Chcąc zatem dostrzec związki edukacji międzykulturowej z pedagogiką religii, należy najpierw sięgnąć do semiotyki terminologicznej tej pierwszej.