OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23034 archived items

Recent Submissions

Item
Kompetencje cyfrowe w edukacji w kontekście proksemiki
(Wydawnictwo Uczelniane WSG, 2023-07-17) Mikulski, Kazimierz; Mikołajczyk, Joanna; Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy
Kompetencje cyfrowe to jeden z istotnych elementów szerszego zbioru, jakim są kompetencje kluczowe, stanowiące zbiór działań dotyczących ludzi, zwłaszcza nauczycieli i uczniów. Działania te zmierzają do realizowania celów organizacji, jaką jest ogólnie pojęta edukacja, i równocześnie do zaspokajania potrzeb i do rozwoju uczniów. Cel działania oświaty stanowi doprowadzenie do tego, aby szkoła (organizacja oświatowa) osiągnęła sukces, dzięki zaangażowaniu się i pracy zatrudnionych w niej pracowników – nauczycieli. Inaczej mówiąc: to działania związane z działalnością organizacji, jaką jest szkoła (pozyskiwaniem pracowników – nauczycieli, ich rozlokowaniem, motywowaniem), które mają kluczowe znaczenie dla jej przetrwania i rozwoju. Odpowiednie działania dotyczące zatrudnionych w oświacie nauczycieli (ale i ich samego zatrudniania) powodują rozwój ich kreatywności i zaangażowania się, co sprzyja uzyskaniu wyższej efektywności kształcenia.
Item
Tablica interaktywna w edukacji w kontekście proksemiki
(Wydawnictwo Uczelniane WSG, 2023-12-04) Mikulski, Kazimierz; Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy
Od wielu lat uczniowie widzą, że centralne miejsce sali lekcyjnej zajmuje tablica, kredowa, tradycyjna, czasem suchościeralna. Trudno byłoby wyobrazić sobie, że współcześnie stosowane technologie kształcenia mogą również naruszyć „utrwaloną” od wieków pozycję tradycyjnych tablic. To właśnie współczesna edukacja proponuje bardziej uniwersalne, a zarazem bogate w szerokie spektrum możliwości narzędzia, jakim są już od kilku lat tablice interaktywne, stosowane w szkołach pierwszego i drugiego stopnia. Tablica interaktywna to urządzenie, jak czytamy w literaturze przedmiotu, które przypomina znaną białą tablicę z możliwością współdziałania z podłączonym do niej komputerem oraz projektorem multimedialnym. Porównuje się ją do wielkiego monitora, który reaguje na dotyk. W zależności od technologii, w której tablica została wykonana, można używać specjalnego pióra albo każdego innego przedmiotu, w tym także własnej dłoni. Nauczyciel lub uczeń korzystający z tablicy mogą za jej pomocą obsługiwać dowolny program uruchomiony w komputerze. Interaktywna tablica najczęściej dysponuje też własnym specjalistycznym oprogramowaniem umożliwiającym przygotowanie zasobów do wykorzystania podczas wykładu, lekcji czy prezentacji.
Item
Reforming education in the information and communication society
(Wydawnictwo Uczelniane WSG, 2016) Moskalik, Gennadìj Fedorovič
Actualization of culture-created functions related to science and modern interpretation of hermeneutics determine the fundamental reorientation of the educational paradigm to the hermeneutic one, which implies that modern education should evolve towards humanization which is understood as building relationships involved in the educational process on the basis of mutual respect. Under such conditions, the main purpose of education is the development of the individual learner, and intensification of his (her) cognitive and spiritual activity. Instead of inductive and deductive inferences and generalizations, instead of typing and summarizing a multiplicity there is a need for a special type of generalizations - mereological generalizations and conclusions based on distinguishing the extraordinary and the original in the subject, its idealization and transferring the properties from a part to the whole.
Item
Społeczne zakorzenienie andragogiki na przykładzie Niemiec
(Wydawnictwo Uczelniane WSG, 2016) Solarczyk-Szwec, Hanna; Uniwersytet Mikołaja Kopernka w Toruniu
W niniejszym artykule dokonuję analizy rozwoju praktyki edukacji dorosłych w Niemczech na przestrzeni prawie 200 lat, który w efekcie doprowadził do ukonstytuowania się w Europie akademickiej dyscypliny naukowej pod postacią andragogiki w latach 70. XX w. Przyjmując za kryterium periodyzacji dominującą w danym okresie grupę uczestników o specyficznych oczekiwaniach, można w niemieckiej edukacji dorosłych wyróżnić następujące okresy: kształcenie robotników (1830–1870), kształcenie ludu (1870–1945), kształcenie dorosłych (1945–1970), kształcenie dalsze (1970–1995), kształcenie dorosłych / dalsze jako element kształcenia całożyciowego (współcześnie). W artykule dokonano charakterystyki wymienionych okresów w odpowiedzi na następujące pytania: „Czyim interesom służy edukacja dorosłych?”, „Czyje potrzeby w rzeczywistości zaspakaja?”, „Jakie związki zachodzą między polityką, praktyką edukacji dorosłych i andragogiką?”.