OPEN Repository
Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.
Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.
24000 archived items
Institutional Communities
- Loading...Wydawnictwo Naukowe PTG [373]
- Loading...Wydział Polonistyki UW [342]
- Loading...Instytut Chemii Fizycznej PAN [246]
- Loading...Instytut Badań Literackich PAN [187]
- Loading...Instytut Chemii Organicznej PAN [174]
- Loading...Uczelnia Łazarskiego [149]
- Loading...OBM UW [132]
- Loading...Katedra Arabistyki i Islamistyki WO UW [131]
- Loading...ICM UW [102]
- Loading...Police Academy in Szczytno [100]
- Loading...Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu [92]
- Loading...Wydział Lingwistyki Stosowanej UW [48]
- Loading...Jerzy Haber Institute of Catalysis and Surface Chemistry PAS [25]
- Loading...Katedra Języków i Kultur Afryki WO UW [21]
- Loading...The Institute of Environmental Protection – National Research Institute [10]
- Loading...Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN [4]
- Loading...Instytut Paleobiologii PAN [3]
Recent Submissions
Item
Jakość życia rodzinnego małżonków posiadających dzieci i małżeństw bezdzietnych z wyboru
(Wydawnictwo Naukowe EDUsfera, 2024) Roszkowska, Agnieszka; Uniwersytet Bielsko-Bialski, Wydział Humanistyczno-Społeczny, Instytut Pedagogiki
Cel. Współcześnie obserwujemy liczne przemiany, którym podlega instytucja małżeństwa i rodziny (Kwak, 2012; Strawińska, 2019; Szymczak, 2022). Badacze, którzy oceniają kondycję współczesnych małżeństw i rodzin, podzielili się zasadniczo na przeciwstawne fronty. Jedni uważają, że obecnie mamy do czynienia z kryzysem małżeństwa i rodziny czy wręcz zanikiem tych instytucji, natomiast inni mówią jedynie o nieuniknionym procesie ich przemian. Systematycznie spada liczba osób, które zawierają związek małżeński, wzrasta natomiast liczba par rozwodzących się czy decydujących się na wybór alternatywnej formy życia, takiej jak kohabitacja czy życie w pojedynkę. Urodzenie dziecka jest kwestią świadomego wyboru, a nie obowiązku, co przyczynia się do wzrostu zjawiska odsuwania w czasie decyzji prokreacyjnych albo też całkowitej rezygnacji z potomstwa. Ciekawe zatem wydaje się w tym kontekście ustalenie wzajemnych oddziaływań pomiędzy motywacją do pozostania bezdzietnym a korzyściami i kosztami z posiadania dzieci u osób zawierających małżeństwo, a także określenie różnic w jakości związków pomiędzy małżeństwami posiadającymi potomstwo i małżeństwami bezdzietnymi z wyboru. Badania mają na celu dokonanie psychologicznej charakterystyki małżeństw bezdzietnych z wyboru przy równoczesnej próbie ich porównania z małżeństwami posiadającymi potomstwo. Analiza relacji pomiędzy małżeństwami posiadającymi potomstwo i małżeństwami bezdzietnymi z wyboru pozwoli na ocenę jakości związków tworzonych przez nie w wymiarach komunikacji małżeńskiej i stylów rozwiązywania konfliktów. Metody i materiały. Ankieta (przygotowana w dwóch wersjach – dla małżeństw z potomstwem oraz małżeństw bezdzietnych z wyboru), Kwestionariusz Dobranego Małżeństwa (KDM-2) M. Plopy, Kwestionariusz Komunikacji Małżeńskiej (KKM) M. Plopy. Wyniki i wnioski. Przeprowadzone badania wykazały istotne różnice.
Item
Asystentura rodziny – wsparcie społeczne rodzin z wieloma problemami
(Wydawnictwo Naukowe EDUsfera, 2024) Zawada, Anna; Uniwersytet Bielsko-Bialski, Wydział Humanistyczno-Społeczny, Instytut Pedagogiki
Wprowadzenie. Świat, w którym współcześnie żyjemy, ze względu na szybki rozwój technik informacyjnych i telekomunikacji stwarza człowiekowi bardzo dużo możliwości. Jednocześnie te szybkie zmiany dokonujące się w sferze współczesnego życia społecznego powodują nieprzejrzystość, a także niepewność sytuacji, w jakich ludziom przyszło funkcjonować. Wiele rodzin nie potrafi sobie poradzić z nowymi wyzwaniami i problemami. Niejednokrotnie taki stan rzeczy sprzyja zachowaniom ryzykownym. Szczególnie w trudnej sytuacji znajdują się rodziny niezaradne życiowo, niewydolne wychowawczo lub patologiczne. Zazwyczaj cechuje je niski poziom kultury pedagogicznej, nie są w stanie w sposób właściwy oddziaływać na rozwój, socjalizację i wychowanie swoich dzieci. Są też bezradne w wypełnianiu życiowych funkcji. Gdy poziom problemów przerasta możliwości rodziny, wówczas potrzebna jest pomoc z zewnątrz. Cel. Celem niniejszego artykułu jest próba zainicjowania dyskusji nad możliwymi działaniami podejmowanymi przez asystentów rodziny względem rodzin objętych wsparciem. W artykule scharakteryzowana została także osoba asystenta rodziny oraz jego działania i zakres zadań. To również próba zwrócenia uwagi na fakt, jak zróżnicowane w ponowoczesnym świecie są formy życia rodzinnego. Praca w tak zróżnicowanych środowiskach stanowi duże wyzwanie dla asystenta rodziny. Metody i materiały. Przegląd i krytyczna analiza literatury pedagogicznej i socjologicznej. Wyniki i wnioski. Z przeprowadzonych analiz wynika, że aktualnie asystowanie rodzinie z wieloma problemami stało się rozwiązaniem strukturalno-organizacyjnym wykorzystującym potencjał i zasoby beneficjenta. Niestandardowość zadań asystenta rodziny obliguje go natomiast do ustawicznego podnoszenia swoich kompetencji i doskonalenia metod pracy. Ważne jest też, aby realizując swoje zadania, asystent rodziny przejął na siebie rolę koordynatora działań innych służb społecznych pracujących na rzecz dzieci i rodziny.
Item
Sztuczna inteligencja wyzwaniem dla edukacji medialnej
(Wydawnictwo Naukowe EDUsfera, 2024) Nowicka, Ewa; Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki
Cel. Pojawienie się sztucznej inteligencji budzi z jednej strony duże zainteresowanie, ale z drugiej jednak rodzi wiele obaw i wątpliwości. Niewątpliwie elementy sztucznej inteligencji będą miały swój istotny udział w procesie kształcenia, uczenia się, zabawie i rozrywce dzieci i młodzieży. W obliczu tych zmian niezwykle ważne staje się budowanie odpowiedzialnej postawy wobec sztucznej inteligencji, jej twórczego i właściwego wykorzystania przez nauczycieli w szkole, ale także przez samych uczniów i rodziców. Opracowany artykuł ma na celu przedstawić znaczenie i rolę edukacji medialnej praktykowanej przez nauczycieli wobec rozwoju sztucznej inteligencji, która coraz częściej znajduje swoje zastosowanie w szeroko pojętej edukacji. Metody i materiały. W artykule zastosowano przegląd poglądów i założeń wyjaśniających znaczenie sztucznej inteligencji w edukacji. Podkreślono przekonania akcentujące potrzebę praktykowania edukacji medialnej wśród dzieci i młodzieży, która będzie pomocą w prawidłowym zastosowaniu sztucznej inteligencji w edukacji. Wyniki i wnioski. Każdego dnia pojawiają się nowe możliwości, zadania i rozwiązania zakładające wykorzystanie AI, które z powodzeniem można kreatywnie wykorzystać w szeroko pojętej edukacji. Jednak pojawiają się też nowe wątpliwości, ograniczenia i zagrożenia wynikające z nieumiejętnego korzystania ze sztucznej inteligencji w działaniach edukacyjnych. W tym miejscu niezwykle ważną i nową rolę ma do spełnienia edukacja medialna praktykowana przez nauczycieli, którzy mogą wyjaśniać i prezentować, w jaki sposób należy wykorzystywać w edukacji narzędzia i aplikacje oparte na sztucznej inteligencji.
Item
Rodzina w sytuacji diagnozy o zagrożeniu życia, niepełnosprawności dziecka
(Wydawnictwo Naukowe EDUsfera, 2024) Barłóg, Krystyna; Uniwersytet Rzeszowski
Wprowadzenie. Nagła, nieoczekiwana diagnoza dotycząca zagrożenia życia czy niepełnosprawności dziecka implikuje szczególnie trudne wyzwania, z którymi musi zmierzyć się cały system rodzinny, a zwłaszcza rodzice doświadczający trudnego dla nich rodzicielstwa. Cel. Celem badań była diagnoza przeżyć matek i ojców, którzy znaleźli się w traumatycznej dla nich sytuacji wynikającej z diagnozy o zagrożeniu życia czy niepełnosprawności własnego dziecka. Metody i materiały. W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, jako technikę zastosowano wywiad oraz kwestionariusze wywiadów w opracowaniu własnym, z ustalonymi kafeteriami odpowiedzi oraz z pytaniami otwartymi, tak aby respondenci swobodnie mogli wypowiadać się na temat swoich odczuć i emocji. Dodatkowo, jako pytanie otwarte, dla respondentów udostępniono możliwość wypowiedzenia się w wypracowaniu na temat „Moja rodzina”. Najbardziej charakterystyczne wypowiedzi wykorzystano w zaprezentowanym artykule. Badani rodzice posiadali dzieci o zagrożonym rozwoju. W badaniu wykorzystano również fragmenty kwestionariusza FACES IV Davida H. Olsona i Diane Gorall (2006), celem wskazania, jak ważne w tych rodzinach są istniejące więzi, jak ważna jest adaptacja rodziny do sytuacji trudnej czy satysfakcja z życia małżeńskiego. Wyniki. Badania wykazały, że nagła, trudna dla rodziców diagnoza dotycząca ich dziecka, zmieniła funkcjonowanie całego systemu rodzinnego, szczególnie rodziców, którzy w sytuacji bezradności doświadczają długoterminowego lęku i wchodzą w szczególnie trudny etap trajektorii cierpienia. Umiejętność radzenia sobie ze szczególnie trudnymi emocjami, stresem, umiejętność uzyskiwania wielospecjalistycznego wsparcia, wpływa na jakość relacji i więzi, na adaptację rodziny do trudnych wyzwań, a szczególnie na warunki rozwoju dziecka i funkcjonowania całego systemu rodzinnego.
Item
Rola i znaczenie dziadków w wychowaniu dziecka
(Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu, 2018) Muniak-Biernat, Agata; Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Celem artykułu jest ukazanie roli i znaczenia dziadków w procesie wychowania dziecka w kontekście funkcji kompensacyjnej względem ról rodzicielskich. Autorka szuka odpowiedzi na pytania: kim są i jakie znaczenie w życiu dziecka odgrywają dziadkowie oraz jak w świecie przepełnionym wiedzą pełnią funkcję inspiratorów do jej zdobywania. Mądrość życiowa cechująca osoby dojrzałe jest kluczowym determinantem w interakcjach międzypokoleniowych, gdzie cenniejsze niż więź ekonomiczna jest duchowe przywiązanie.
Browse by
Selected filters: