OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23393 archived items

Recent Submissions

Item
Edukacja klasyczna dziś? Istota i geneza, struktura i metoda, cel
(Instytut Badań Edukacyjnych, 2022) Dłubacz, Włodzimierz F.; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
W artykule autor podejmuje zagadnienie pojmowania edukacji klasycznej i jej potrzeby we współczesnej kulturze. Przedstawia jej istotę i genezę, strukturę i metodę oraz cel. Określa edukację klasyczną jako program i proces nauczania oraz wychowania ucznia, nawiązujący do tradycji i mający na celu pełny rozwój ludzkiej natury. Autor kończy swe rozważania refleksją nad rolą filozofii w procesie edukacji.
Item
Przegląd teorii wartości
(Instytut Badań Edukacyjnych, 2024) Więckiewicz, Bogdan; Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie
Ludzka egzystencja oscyluje wokół wartości. Dla człowieka stanowią one wyznacznik „przepisu” na udane życie i zbiór zasad współżycia społecznego. Przyjęty system wartości wyznacza orientację życiową i wybory, a także stanowi istotną ochronę przed niepewnością i lękami związanymi z zawirowania współczesnego świata. Człowiek pozbawiony systemu i hierarchii wartości kieruje się często emocjami i instynktami.
Item
Człowiek – muzyka – Śląsk. Esej o ranie
(Uniwersytet Śląski, 2023) Kunce, Aleksandra; Uniwersytet Śląski
Artykuł (esej badawczy) pozwala zobaczyć śląską odmianę rany. Rzecz o Jorgu zostaje zakorzeniona w idei śląskiego zadomowienia, lecz także w śląskich odmianach niepokoju, dążenia i wzniosłości spoglądającej w nieskończoność. Odsłonięty zostaje dom jako niebagatelna konstrukcja kulturowa i metafizyczna, w której poraniony człowiek ćwiczy sobą powrót do domu i przepracowuje upadek. Towarzysząca figura Ōmy kryje wiedzę o ciążeniu tego, co absolutne, co w oddali, co nie powinno zawłaszczać życia i władać człowiekiem. W losie Jorga jest coś przerażająco symbolicznego, gdy „traci się” wraz z muzyką, wraz ze Śląskiem i tym, co ludzkie. Rzucenie się w objęcia sztuki i świata, chęć objęcia „wszystkiego”, pójście za tym, co rani, prowadzi do trudności w uzgodnieniu pasji i szaleńczego talentu z powściągliwością i precyzją domu, ale też z utrzymaniem człowieka przy życiu. Rachunek zapłacony przez człowieka jest przygniatający.
Item
Kultura w rozwoju społeczności lokalnej - analiza i ocena na przykładzie gminy Kamienica
(Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu, 2024) Tomczyk, Katarzyna; Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu
Kultura stanowi nieodłączny element ludzkiej egzystencji i jest obecna w różnych etapach życia człowieka, nierozerwalnie i stale wpływając na poszczególne jego aspekty. Jest zbiorem wielu wartości i norm, które mają stały wpływ na kształtowanie się istoty ludzkiej, jej tożsamości, zwyczajów i poczucia przynależności do zamieszkiwanego regionu. Dziedzictwo kulturowe pozostawione przez poprzednie pokolenia odgrywa kluczową rolę w rozwoju kultury, stanowiąc źródło wiedzy i inspiracji. To również szansa dla kolejnych pokoleń, umożliwiająca rozwój zarówno duchowy, jak też materialny, nie zapominając przy tym o pozostawionej kulturze i tradycji. Kultura i dziedzictwo kulturowe pozwalają na rozwój społeczno-gospodarczy, który prowadzi do bezustannego postępu społecznego.
Item
Kapitał sztuki
(Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu, 2019) Gąsienica-Szostak, Karol; Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu
W artykule poruszonych zostało kilka problemów nurtujących współcześnie ludzi, poczuwających się do odpowiedzialności za kwestie związane z budowaniem tożsamości kulturowej. Przedstawione zagadnienia balansują na styku edukacji artystycznej, sztuki i twórczości a roli instytucji, rozwiązań systemowych i ustroju kapitalistycznego. Ostatecznie, po ocenie potencjału zjawisk rozgrywających się w sztuce i określeniu go jako potencjału gotowego do wykorzystania, w tekście postawiono pytania o kondycję stanu aktualnego i o kierunek koniecznych zmian w najlepiej pojętym interesie społecznym.