Uwaga! Pozycje dodane do repozytorium OPEN między 21 września a 6 października zostaną opublikowane na stronie repozytorium po tym terminie.
OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23002 archived items

Recent Submissions

Item
Przemoc w rodzinie
(Wydawnictwo Naukowe WSG, 2018) Kaniewska-Mackiewicz, Ewa; Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy
Dom to miejsce, w którym powinniśmy czuć się bezpiecznie, w którym otoczeni jesteśmy miłością, zrozumieniem, akceptacją, wybaczeniem. Miejsce, w którym wzrastamy i odpoczywamy. Niestety nie zawsze tak się dzieje. Skala przemocy w rodzinie, pomimo istniejących form pomocy, nadal stanowi istotny problem funkcjonowania rodziny. Celem nadrzędnym artykułu jest refleksja, iż nic nie usprawiedliwia przemocy, w jakiejkolwiek jej formie, wina leży zawsze po stronie sprawcy, zaś brak reakcji na przemoc sprawia, że stajemy się jej biernym kompanem. Każda osoba doświadczająca przemocy ma prawo do przeżywania i wyrażania swoich uczuć, do gniewu, rozpaczy, bólu. Ma też niezbywalne prawo do ochrony najważniejszego atrybutu człowieka – życia
Item
Dzieci w kulturze cyfrowej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2013) Hussein, Bougsiaa; Cackowska, Małgorzata; Kopciewicz, Lucyna; Uniwersytet Gdański
Głównym celem prezentowanego artykułu jest przekazanie wiedzy o potencjale edukacyjnym kultury cyfrowej, infrastruktury m-learningowej i jej treści edukacyjnych w obszarze wczesnej edukacji. Tekst prezentuje wzorce uczenia się, poznania i działania dzieci w ramach nauki i socjalizacji tak i w rodzinie, jak i w szkole oraz gotowości nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej do uwzględniania podstaw edukacji cyfrowej w ich praktykach zawodowych. Wyniki badań są niezwykle istotne dla pedagogiki wczesnej edukacji, innowacyjnej pedagogiki, cyfrowego nauczania i socjologii edukacji w Polsce.
Item
Ku miłości dojrzałej
(Wydawnictwo UKSW - Warszawa, 2003) Szyran, Jerzy
Współczesny świat zdewaluował pojęcie ludzkiej miłości, nie tylko w odniesieniu do drugiej płci, ale już u jej źródła, jakim jest rodzina. Każdy człowiek, by jego życie przebiegało w sposób zgodny z odwiecznym planem Stwórcy, rodzi się w pełnej rodzinie, gdzie wzrasta w otoczeniu miłości, ucząc się tym samym, co oznacza „kochać". Wyuczone w ten sposób postawy przenosi do swego środowiska rówieśniczego, gdzie doświadcza pierwszych porywów serca, aż w końcu staje przed wyborem jedynej, konkretnej osoby, z którą pragnie dzielić wszystkie trudy dalszego życia.
Item
„Bezprizorni” – wszystkie dzieci są nasze?
(Wydawnictwo UKSW Warszawa, 2005) Pawłowicz, Jacek Jan
Jeszcze kilka lat temu na całym świecie hucznie obchodzono Międzynarodowy Dzień Dziecka (1 czerwca) pod hasłem: wszystkie dzieci są nasze. Organizowano festyny, zabawy, rozdawano prezenty, organizowano zbiórki na domy dziecka itp. Co pozostało z tamtych czasów? Czy rzeczywiście wzięliśmy sobie do serca hasło, że wszystkie dzieci są nasze? Jeśli tak, to skąd wziął się problem „berprizornych” – dzieci ulicy? Jest to już problem nie tylko Brazylii, Ameryki Łacińskiej czy krajów afrykańskich, ale stał się poważnym problemem moralnym krajów Europy środkowo-wschodniej w tym także i Polski.