OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

22962 archived items

Recent Submissions

Item
Osobowość autorytarna i jej wrogowie: Wilhelm Reich, Theodor W. Adorno, Alice Miller i Klaus Theweleit
(Wydawnictwo Naukowe ChAT, 2019) Szumlewicz, Katarzyna; Uniwersytet Warszawski
Esej zawiera rekonstrukcję i krytyczną interpretację czterech teorii na temat osobowości autorytarnej, związanych z analizą faszyzmu. Pierwsza pochodzi z napisanej jeszcze przed II wojną światową Psychologii mas wobec faszyzmu Wilhelma Reicha, a druga ze słynnej Osobowości autorytarnej Th eodora W. Adorno. Trzecia została ukazana w słynnym Zniewolonym dzieciństwie Alice Miller, zaś czwarta – w przełomowych Męskich fantazjach Klausa Theweleita. Tylko jedna z tych pozycji – autorstwa Miller – odnosi się bezpośrednio do pedagogiki. W eseju pod kątem wychowania analizowane są natomiast wszystkie wymienione publikacje. Pytania, jakie stawia esej, brzmią następująco: czym jest osobowość autorytarna? Jakie czynniki wychowawcze sprzyjają jej kształtowaniu, a jakie temu przeciwdziałają? Teorie są ukazane w odniesieniu do siebie nawzajem. Część ich wniosków jest zbieżnych, część wchodzi w spór. Przyjęta metoda dialektyczna pozwala między innymi zobaczyć, jak twierdzenia Adorno są stawiane „z głowy na nogi” przez ustalenia Miller i Theweleita, który z kolei kontynuuje myśl Reicha. Z rekonstrukcji dialogu między teoriami rodzą się nowe pytania, dotyczące roli osobowości autorytarnej w czasach współczesnych.
Item
W kierunku rozwoju polityki rodzinnej w Polsce
(Dom Wydawniczy Elipsa, 2017) Durasiewicz, Arkadiusz; Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawie
Publikacja zawiera szczegółowe wprowadzenie w problematykę rodziny oraz politykę rodzinną. W książce poruszony został wątek historyczny dotyczący rozwoju polityki na rzecz rodzin na przestrzeni wieków, przedstawione są również ideologie i koncepcje polityki rodzinnej w świetle polskich badaczy zjawiska. Szczegółowo zostały omówione pieniężne i rzeczowe świadczenia rodzinne obowiązujące w Polsce (polityka explicite), nowe uwarunkowania instytucjonalno-prawne w zakresie polityki rodzinnej w Polsce i niedawno wprowadzone instrumenty na rzecz rodzin. Nowością jest wyodrębnienie polityki rodzinnej w kluczowych dokumentach strategicznych dla Polski (strategia długookresowa i średniookresowa). Autor publikacji przedstawił w sposób kompleksowy instrumentarium polityki na rzecz rodzin (ekonomiczne, instytucjonalne, prawne), w podziale na poszczególne kraje UE i modele polityki rodzinnej. Zaprezentował również autorskie koncepcyjne modele „trójkąta kierunków rozwoju polityki rodzinnej oraz gwiazdy kierunków rozwoju polityki na rzecz rodzin według modeli polityki rodzinnej” Książka szczegółowo opisuje system polityki rodzinnej i jej rolę w kształtowaniu bezpośredniego wsparcia, wyzwania stojące przed polityką rodzinną i nowe rozwiązania w tym zakresie funkcjonujące w wybranych krajach UE – jako wnioski i implikacje dla Polski. Publikacja kierowana jest przede wszystkim do pracowników naukowych, praktyków, pracowników socjalnych i studentów, którzy dzięki niej mogą poszerzyć wiedzę na temat funkcjonowania polityki rodzinnej w Polsce oraz państwach członkowskich UE.
Item
Współczesne wyzwania dla prorozwojowej polityki rodzinnej w Polsce
(Oficyna wydawnicza SGH, 2016) Zaborowska, Agnieszka; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Przedmiotem analizy, który został podjęty w artykule jest współczesna rodzina i pożądane działania państwa na rzecz rodzin we współczesnej Polsce. Polityka (pro)rodzinna państwa jest kluczem pomyślnego i spójnego rozwoju. To od polityki rodzinnej zależy rozwój, nie tylko, społeczny czy demograficzny, ale również gospodarczy i finansowy danego kraju. Przemyślana i strategiczna polityka rodzinna jest tym filarem państwa, który zapewnia bezpieczeństwo społeczne i znacznie ułatwia funkcjonowanie swoim obywatelom. W krajach, w których polityka rodzinna spełnia oczekiwania społeczne, obywatelom żyje się lepiej, a ich postawy są bardziej prorodzinne i propaństwowe. Zaspokojone potrzeby w sferze działań prorodzinnych, bezpośrednio przekładają się na społeczne i zawodowe funkcjonowanie, co z kolei przynosi wymierne efekty w rozwoju danego kraju. Ocena polityki rodzinnej zawsze należy do obywateli, a jej kierunek powinien uwzględniać zmieniające się potrzeby społeczne i płynną społeczną rzeczywistość. Celem artykułu jest diagnoza współczesnych warunków funkcjonowania rodziny. W celu prezentacji tematu przedstawione zostały zmiany społeczne dotyczące rodziny oraz przeprowadzone badania sondażowe na temat potrzeb społecznych wśród studentów i rodziców dzieci do lat trzech. Analiza przemian życia rodzinnego uwzględnia dane z ostatnich 25 lat. Natomiast badania na temat potrzeb społecznych i kierunków zmian polityki rodzinnej pochodzą z 2 ostatnich lat i stanowią badania własne autorki. Artykuł prezentuje stanowisko, iż polityka rodzinna w Polsce niedostatecznie koncentruje się na tworzeniu warunków do powstawania i rozwoju rodzin. Czy jakieś działania ze strony państwa są w stanie to zmienić? Jaki kształt i kierunek powinna obrać współczesna polityka rodzinna w Polsce? Prezentowany artykuł będzie próbą odpowiedzi na te, jakże aktualne, pytania.
Item
Kilka uwag na temat zakresu konstytucyjnej ochrony rodziny
(Wydawnictwo C.H. Beck, 2016) Siostrzonek-Sergiel, Adrianna; Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej
Przedmiotem rozważań poniższego opracowania jest zakres konstytucyjnej zasady ochrony rodziny. Zdaniem autorki ochrona ta powinna przejawiać się szczególności w trzech obszarach: obszarze autonomii informacyjnej rodziny (rozumianej jako możliwości sprawowania kontroli na pewnymi informacjami dotyczącymi życia rodzinnego, np. informacjami dotyczącymi więzi uczuciowych, czy więzi ekonomicznych), obszarze autonomii decyzyjnej (rozumianej jako swobody podejmowania decyzji dotyczących życia rodziny), a także obszarze trwałości rodziny (poprzez zagwarantowanie, że nikt nie będzie wkraczał w stosunki wewnętrzne rodziny które mogłyby zachwiać trwałością rodziny, poprzez np. zmuszanie do zrobienia czegoś wbrew innemu członkowi rodziny, czy przez różnicowanie sytuacji prawnej jej członków). Tak rozumianą ochroną konstytucyjną objęci powinny być jej członkowie bez względu na istnienie pomiędzy nimi powiązań formalnoprawnych, a zatem w skład rodziny będą wchodziły dzieci przyjęte na wychowanie bez nawiązywania węzłów prawnych (np. dzieci drugiego małżonka), jak również związki konkubenckie. Zastrzec jednak należy, że wszelkie prawne mechanizmy służące ochronie rodziny w tym szerokim znaczeniu powinny być tak skonstruowane, aby nie zniechęcały do zawierania małżeństw. Zatem przy wspieraniu osób samotnie wychowujących dzieci należy brać pod uwagę nie tyle stan cywilny osoby samotnie wychowującej dziecko lecz przede wszystkim stan faktyczny, tj. rzeczywiste samotne sprawowanie pieczy nad dzieckiem.