OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23305 archived items

Recent Submissions

Item
Jaka jest religijność Amerykanów?
(2010-06-30) Nowakowski, Piotr Tomasz; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Religijność Amerykanów jest bardzo stabilna i dość zaskakująca w różnorodności swych przekonań i praktyk – wynika z Baylor Religion Survey, najbardziej rozległych badań, które kiedykolwiek przeprowadzono na gruncie amerykańskiego religioznawstwa. Zostały one omówione w książce pt. What Americans Really Believe: New Findings from the Baylor Surveys of Religion (Baylor University Press, Waco 2008) autorstwa Rodneya Starka, uznanego profesora nauk społecznych pracującego w Uniwersytecie Baylor, oraz jego 18 współpracowników. W badaniach uczestniczyło 1648 dorosłych respondentów wybranych losowo z obszaru całego kraju; odnieśli się oni do ponad 350 punktów zawartych w kwestionariuszu stworzonym przez Institute for Studies of Religion (ISR). Badania przeprowadził Instytut Gallupa jesienią 2007 roku. Uzyskane dane ujęto w czterech częściach książki: „Congregations” (Wyznania), „Beliefs and Practices” (Wierzenia i praktyki), „Atheism and Irreligion” (Ateizm i niereligijność) oraz „The Public Square” (Przestrzeń publiczna).
Item
Funkcja edukacyjno-kulturalna bibliotek w społeczności lokalnej
(Instytut Technologii Eksploatacji – PIB, Radom, 2010) Borowska, Barbara; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
W społeczności lokalnej szkoły i biblioteki publiczne aktywnie współpracują i w trosce o swoich użytkowników tworzą społeczeństwo wiedzy. Główna misja tych bibliotek, czyli pośrednictwo w komunikacji publicznej i wynikające z niej klasyczne funkcje m.in. informacyjne, edukacyjne i kulturalne, jest wciąż aktualna. Dominującą rolę odgrywa funkcja informacyjna, a zwłaszcza w lokalnych bibliotekach funkcja edukacyjno-kulturalna. Biblioteki szkolne są również traktowane jako specyficzne biblioteki środowiskowe. Artykuł jest efektem badań, które prowadzono w latach 2005-2008 w Polsce w regionie radomskim i we Francji w regionie Île-de-France, m.in. przeprowadzono wywiady z nauczycielami bibliotek szkolnych oraz z pracownikami bibliotek publicznych na obszarze prowadzonych badań. Na terenie badań w regionie radomskim w 2005 roku znajdowało się 6 bibliotek publicznych i 2 pedagogiczne, z kolei w regionie Île-de-France mieściło się 23 biblioteki miejskie i 3 biblioteki centralne, które – jak wynikało z wypowiedzi respondentów – były dosyć często i chętnie odwiedzane przez licealistów.
Item
Skarga o uchylenie wyroku sądu polubownego (cz. I)
(Krajowa Izba Radców Prawnych, 2010-02) Kała, Dariusz P.; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
W artykule poruszono kwestię charakteru prawnego skargi, jej funkcjonowania w ujęciu historycznym, legitymacji do wniesienia skargi, terminu wniesienia skargi, wymogów formalnych skargi oraz jurysdykcji krajowej i właściowości sądu do wniesienia skargi.
Item
Aborcja w wybranych programach i podręcznikach do nauczania religii
(Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2010) Mazur, Piotr; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Item
European Social Work – State of the Art and Future Challenges
(Instytut Pedagogiki, Wydział Nauk Społecznych KUL Jana Pawła II : Wydawnictwo GAUDIUM, 2010-01-01) Nowak, Marian; Domagała-Zyśk, Ewa; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II