OPEN Repository
Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.
Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.
23704 archived items
Institutional Communities
- Loading...Police Academy in Szczytno [93]
- Loading...Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN [4]
- Loading...ICM UW [101]
- Loading...Instytut Badań Literackich PAN [186]
- Loading...Instytut Chemii Fizycznej PAN [244]
- Loading...Instytut Chemii Organicznej PAN [171]
- Loading...Jerzy Haber Institute of Catalysis and Surface Chemistry PAS [24]
- Loading...The Institute of Environmental Protection – National Research Institute [10]
- Loading...Instytut Paleobiologii PAN [3]
- Loading...Katedra Arabistyki i Islamistyki WO UW [131]
- Loading...Katedra Języków i Kultur Afryki WO UW [21]
- Loading...OBM UW [132]
- Loading...Uczelnia Łazarskiego [137]
- Loading...Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu [92]
- Loading...Wydawnictwo Naukowe PTG [360]
- Loading...Wydział Lingwistyki Stosowanej UW [48]
- Loading...Wydział Polonistyki UW [339]
Recent Submissions
Item
Sejm dzieci i młodzieży jako przykład edukacji obywatelskiej
(Wydawnictwo Naukowe WSG, 2018) Ziółkowski, Przemysław; Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy
Przemiany ustrojowe w Polsce na początku lat dziewięćdziesiątych zapoczątkowały także zmiany w szkolnictwie, a co się z tym wiąże – także z kształtowaniem i wychowywaniem młodego pokolenia dzieci i młodzieży. Powstawało wiele inicjatyw i przedsięwzięć zarówno państwowych, jak i lokalnych mających na celu rozwijanie postaw obywatelskich i prospołecznych u młodego pokolenia. Obok umocowanego w ustawie o systemie oświaty z 1991 roku samorządu uczniowskiego pojawił się trzy lata później Sejm Dzieci i Młodzieży. Inicjatywa popularyzująca wiedzę o parlamentaryzmie, ale także przełamująca panującą wówczas zasadę „dzieci i ryby głosu nie mają”. Niniejszy artykuł opisuje historię Sejmu Dzieci i Młodzieży oraz wskazuje, jakimi istotnymi tematami dla młodego pokolenia zajmował się SDiM i jaką rolę w edukacji odegrał.
Item
Młodzieżowa szkoła liderów – jako przykład dobrych praktyk w edukowaniu samorządów uczniowskich
(Wydawnictwo Naukowe WSG, 2018) Ziółkowski, Przemysław; Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy
Początek lat 90. XX wieku to szereg zmian, które w wyniku transformacji ustrojowej objęły niemal wszystkie obszary funkcjonowania polskiego społeczeństwa. Nie ominęły one także sfery edukacji. Jednym z priorytetów było kształtowanie w młodych pokoleniach postaw prospołecznych i proobywatelskich na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego oraz wspierania samorządności uczniowskiej, która została zapisania w nowej wówczas Ustawie z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty, a dokładnie w jej artykule 55. Brakowało jednak konsekwentnych i spójnych na poziomie systemowym działań, które stymulowałyby rozwój samorządów uczniowskich. W Bydgoszczy zrodził się wówczas pomysł stworzenia Młodzieżowej Szkoły Liderów, dedykowanej liderom szkolnych samorządów uczniowskich. Idea ta spotkała się z ogromnym zainteresowaniem młodzieży oraz uznaniem władz oświatowych na poziomie lokalnym i centralnym. Młodzieżowa Szkoła Liderów działa przez prawie dwadzieścia lat, kształtując kolejne pokolenia liderów szkolnych samorządów uczniowskich i odciskając znaczące piętno na to, co w ówczesnych czasach działo się w placówkach oświatowych województwa bydgoskiego, a po reformie samorządowej – kujawsko- -pomorskiego. Dziś wielu absolwentów Młodzieżowej Szkoły Liderów to osoby odgrywające znaczące role społeczne i pełniące eksponowane stanowiska, które z dużym sentymentem i szacunkiem odnoszą się do przygody i doświadczenia, jakie zdobyły w Młodzieżowej Szkole Liderów, której działalności poświęcony jest niniejszy tekst. Jej twórcą był zmarły w 2016 roku mgr Jan Hibner, któremu dedykowany jest ten numer czasopisma.
Item
Aktywność obywatelska młodzieży i seniorów na rzecz rozwoju regionalnego
(Wydawnictwo Naukowe WSG, 2018) Ziółkowski, Przemysław; Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy
Zgodnie z dyrektywą Europejskiej Karty Samorządu Terytorialnego kierowanie sprawami publicznymi powinno należeć do organów władzy, które są najbliżej obywatela, czyli rad gmin, wójtów, burmistrzów czy prezydentów miast, zwanych samorządami terytorialnymi. Społeczne skutki upodmiotowienia gmin, według tego dokumentu, są zdecydowanie pozytywne, bowiem uruchamiają inicjatywę oddolną i dynamiczny rozwój lokalnych społeczności1. Do przykładów tych inicjatyw należą powoływane od 2001 roku w Polsce Młodzieżowe Rady Gmin oraz powoływane od 2012 roku Gminne Rady Seniorów. Zarówno jedne jak i drugie są niewątpliwie wyrazem troski i zaangażowania mieszkańców i lokalnych włodarzy o sprawy rozwoju regionalnego. To również namacalny dowód funkcjonowania w Polsce społeczeństwa obywatelskiego
Browse by
Selected filters: