OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

22936 archived items

Recent Submissions

Item
Koncepcja sztuki w klasycznym konfucjanizmie
(Jagiellonian University, 2014) Mazur, Rafał; Jagiellonian University
From time immemorial, art and philosophy have been tightly bound to each other. In the opinion of many art researchers, it is really hard to find any historical text about Chinese art which would not be about the artistic practice of Chinese philosophers, because art was one of their philosophical practices. These two spheres of human activity have been intimately bound together since the times of the most important Chinese philosopher – Confucius. In the article I present the Confucian concept of art as developed in the classical (ancient) period of Chinese philosophy.
Item
"Przezroczysty umysł - umysł mędrca". Daoistyczne źródło praktyki pracy z umysłem w wewnętrznych stylach walki, na przykładzie Taijiquan Chen.
(Uniwersytet Jagielloński, Wydawnictwo Nowa Strona, 2014) Mazur, Rafał; Uniwersytet Jagielloński; Jagiellonian University
Niezbędnym elementem w każdej dalekowschodniej sztuce walki jest, obok umiejętności fizycznych, odpowiedni stan umysły. Co więcej, w systemach zwanych „wewnętrznymi” - neijia (内家) – które opierają się na kontrolowaniu przepływu qi 气, jest on kluczowym elementem praktyki. Chińczycy specyficzną współpracę między ciałem a umysłem (uwagą), określają mianem „umiejętności użycia qi”. W Taijiquan Chen trening umysłu postępuje równocześnie z treningiem ciała, faktycznie zaś, oba te aspekty działania są nierozłączne. Adept nie osiągnie w trakcie treningu „przezroczystego umysłu” bez odpowiedniej postawy/struktury ciała, oraz nie jest możliwe osiągnięcie odpowiedniej struktury ciała bez odpowiedniego stanu umysłu. Jakkolwiek fizyczne aspekty sztuk walki, wydają się być dosyć zrozumiałe dla ludzi Zachodu, tak aspekt odpowiedniej „postawy” umysłu, odpowiedniego stanu umysłu, dla wielu nadal pozostaje tajemnicą, a sztuki walki są rozumiane jako systemy wyłącznie ruchowe, czysto fizyczne. Chciałbym przedstawić na czym polega rola pracy z umysłem w systemie Taijiquan Chen, co oznacza „przezroczysty umysł” oraz jakie znaczenie ma taki stan umysłu w sztuce walki. Następnie chciałbym wykazać filozoficzne, daoistyczne źródła praktyki osiągania stanu umysłu, zwanego „przezroczystym umysłem”, odwołując się do daoistycznej strategii działania zawartej już w starożytnych, klasycznych pismach filozofii daoistycznej – Daodejing i Nanhuazhenjing.
Item
Gŭqín (古琴) – muzyczny instrument filozofów. W jaki sposób gra na gu qin i słuchanie muzyki na nim wykonywanej prowadzi do mądrości?
(Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 2013) Mazur, Rafał; Uniwersytet Jagielloński
Gŭqín, starożytny, chiński instrument strunowy sam w sobie jest zjawiskiem niezwykłym. Prawdopodobnie jest najstarszym instrumentem solowym, zachowanym do naszych czasów w formie nie zmienionej, co najmniej od 2500 lat. Wraz z upływem czasu instrument i muzyka na nim wykonywana obrosły w symbolikę nadającą sztuce gry na gŭqín wymiar kosmologiczny i filozoficzny. Gŭqín stał się jednym z atrybutów chińskiego mędrca-filozofa, a zrozumienie znaczenia instrumentu stało się obowiązkowym elementem wykształcenia człowieka szlachetnego. Wokół instrumentu wyrosła ideologia/filozofia czyniąca z niego symbol elegancji, wyrafinowania, delikatności i piękna. Jak i również mądrości.
Item
Muzyka swobodnie improwizowana – sztuka performatywna par excellence
(Wydawnictwo LIBRON, 2013) Mazur, Rafał; Uniwersytet Jagielloński; Jagiellonian University
W artykule „W kierunku etyki improwizacji” napisanym w 1971, Cornelius Cardew, brytyjski kompozytor awangardowy zainteresowany improwizacją, zaproponował „bycie muzyką” jako modus działania improwizatorów, w odróżnieniu od „tworzenia muzyki” charakteryzującego „profesjonalnych muzyków”. Oznacza on rodzaj działania twórczego w materii dźwiękowej, wyczerpujący się w performatyce, z założenia rezygnujący z wszelkich ustaleń, dotyczących zarówno samego działania jak i jego efektu – utworu muzycznego. Jednak radykalna improwizacja swobodna/spontaniczna jest nie tylko rodzajem techniki/metody twórczej, alternatywnej dla kompozycji – to sposób komunikacji, metoda duchowego rozwoju, rodzaj praktyki i filozofii życia.
Item
Koncepcja sztuki w klasycznym daoizmie
(Towarzystwo Doktorantów UJ, 2013) Mazur, Rafał; Uniwersytet Jagielloński; Jagiellonian University
Koncepcje sztuki wypracowane na Dalekiego Wschodu nie są bynajmniej tak jednorodne, jak się wydaje z perspektywy Europy. Za to na pewno są znacznie się różniące od wypracowanych na „Starym Kontynencie”. W kulturach kręgu konfucjańskiego, najbardziej wpływową jest koncepcja wypracowana w środowisku wenren – konfucjańskich urzędników-filozofów, którzy działalność artystyczną rozumieli jako kontynuację swej praktyki filozoficznej. Wbrew obiegowym, mocno zakorzenionym na Zachodzie opiniom o antagonizmie tradycyjnych szkół filozoficznych – daoizmu i konfucjanizmu, daoizm miał bardzo mocny wpływ na wykształcenie się, zarówno oblicza współczesnej nauki konfucjańskiej jak i na konfucjańskie pojęcie sztuki. W artykule opiszę pojęcie sztuki zawarte w klasycznych księgach daoizmu, jak i podstawy tej filozofii. Niezaprzeczalnie wpłynęła ona na rozwój kultury w Chinach i na Dalekim Wschodzie, oddziałując równie mocno na konfucjanizm, co na buddyzm, czego efektem chińska szkoła chan, znana w Japonii pod nazwą zen. Warto przy tym zauważyć, że tak jak w innych chińskich szkołach filozoficznych, w klasycznym daoizmie sztuka nie ogranicza się do dziedzin artystycznych w rozumieniu europejskim, lecz odnosi się do wszelkiej ludzkiej aktywności. Jest strategią działania, przekraczającą rzemiosło, prowadzącą ku mądrości. Jest działalnością mędrców.