OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23414 archived items

Recent Submissions

Item
Kompetencje cyfrowe w edukacji w kontekście proksemiki
(Wydawnictwo Uczelniane WSG, 2023-07-17) Mikulski, Kazimierz; Mikołajczyk, Joanna; Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy
Kompetencje cyfrowe to jeden z istotnych elementów szerszego zbioru, jakim są kompetencje kluczowe, stanowiące zbiór działań dotyczących ludzi, zwłaszcza nauczycieli i uczniów. Działania te zmierzają do realizowania celów organizacji, jaką jest ogólnie pojęta edukacja, i równocześnie do zaspokajania potrzeb i do rozwoju uczniów. Cel działania oświaty stanowi doprowadzenie do tego, aby szkoła (organizacja oświatowa) osiągnęła sukces, dzięki zaangażowaniu się i pracy zatrudnionych w niej pracowników – nauczycieli. Inaczej mówiąc: to działania związane z działalnością organizacji, jaką jest szkoła (pozyskiwaniem pracowników – nauczycieli, ich rozlokowaniem, motywowaniem), które mają kluczowe znaczenie dla jej przetrwania i rozwoju. Odpowiednie działania dotyczące zatrudnionych w oświacie nauczycieli (ale i ich samego zatrudniania) powodują rozwój ich kreatywności i zaangażowania się, co sprzyja uzyskaniu wyższej efektywności kształcenia.
Item
Realizacja kompetencji cyfrowych w procesie kształcenia w kontekście proksemiki w czasie pandemii – kilka uwag
(Wydawnictwo Naukowe WSG, 2022-06) Królikowski, Tomasz; Mikołajczyk, Joanna; Mikulski, Kazimierz; Politechnika Koszalińska; Zespół Szkolno-Przedszkolny w Godziszewie; Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy
Wcześniejsze badanie z zakresu realizacji elementów informatyki w kontekście proksemiki skierowano do nauczycieli we wszystkich typach szkół dla dzieci i młodzieży, wskazały na ciekawe relacje między podmiotami w edukacji oraz ich wpływ na efekty kształcenia w kontekście proksemiki. Otrzymane odpowiedzi pozwoliły opracować wnioski, do wykorzystania zarówno przez nauczycieli, jak i przez producentów środków dydaktycznych. Na podstawie wcześniejszych analiz przeprowadzonych badań stwierdzono, że potrzebne są działania badawcze w jednym z najbardziej aktualnych obszarów, czyli temacie kompetencji cyfrowych w edukacji szkolnej, także w kontekście proksemiki. Badanie przeprowadzono, ale w okresie pandemii. Wyniki stanowią ciekawy materiał do dalszych dociekań relacji interpersonalnych w kontekście proksemiki w odmiennych warunkach czasowo-przestrzennych. We współczesnej szkole, mimo trudności związanych z pandemią, należy tak działać, by stała się ona miejscem, w którym uczniowie dobrze się czują, pomagają sobie oraz darzą szacunkiem i zaufa niem nauczycieli. Powinno się dołożyć wszelkich starań, by kształtować właściwe relacje pomiędzy poszczególnymi ich podmiotami. W badaniu wskazane zostało, jakie dystanse są najczęściej przyj mowane w trakcie kształcenia kompetencji cyfrowych. Problemy z edukacją podczas COVID-19 analizowane są w wielu czasopismach naukowych, które wskazano na końcu bibliografii.
Item
Realizacja edukacji przyrodniczej i matematycznej – kilka spostrzeżeń
(Wydawnictwo Naukowe WSG, 2021) Królikowski, Tomasz; Mikołajczyk, Joanna; Mikulski, Kazimierz; Politechnika Koszalińska; Zespół Szkolno-Przedszkolny w Godziszewie; Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy
Niniejszy artykuł zawiera rozważania na temat tego, czy można realizować zagadnienie dotyczące przyrody i matematyki w edukacji, czy realizacja ta może mieć miejsce już w wieku przedszkolnym oraz jak realizować zajęcia przyrodnicze i matematyczne, korzystając z dostępnych pomocy dydaktycznych. Autorzy stawiają następującą hipotezę: realizację edukacji przyrodniczej w połączeniu z edukacją matematyczną można rozpocząć u dzieci przedszkolnych (3–4 lata), wykorzystując dostępne środki dydaktyczne w postaci zabaw lub gier oraz innych elementów technicznych. W treści artykułu podawane są argumenty na popieracie tej hipotezy oraz przykłady środków dydaktycznych do jej realizacji.
Item
Badania w obszarze doskonalenia umiejętności nauczycieli w zakresie robotyki i kompetencji cyfrowych w edukacji
(Wydawnictwo Naukowe WSG, 2020) Mikołajczyk, Joanna; Królikowski, Tomasz; Mikulski, Kazimierz; Politechnika Koszalińska; Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy
Badania związane z proksemiką realizowane w latach 2018–2020 na zajęciach, na których stosowano technologię informacyjno-komunikacyjną (TIK, ang. ICT), oraz nauczanie elementów robotyki w trakcie realizacji programowania i kompetencji cyfrowych, także w kontekście proksemiki, umożliwiają dokonanie analizy zagadnień występujących w badaniu i ujętych w opracowaniach. W efekcie przeprowadzonej analizy danych uzyskanych z badań można stwierdzić, iż nauczyciele przede wszystkim uczestniczyli w formach doskonalenia związanych z elementami robotyki i kompetencji cyfrowych w edukacji, wskazali na znaczący udział w warsztatach oraz w konferencjach, a także na wewnątrzszkolne doskonalenie i kursy.