Uwaga! Pozycje dodane do repozytorium OPEN między 21 września a 6 października zostaną opublikowane na stronie repozytorium po tym terminie.
OPEN Repository
Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.
Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.
23002 archived items
Institutional Communities
- Loading...Police Academy in Szczytno [75]
- Loading...Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN [0]
- Loading...ICM UW [100]
- Loading...Instytut Badań Literackich PAN [186]
- Loading...Instytut Chemii Fizycznej PAN [181]
- Loading...Instytut Chemii Organicznej PAN [141]
- Loading...Jerzy Haber Institute of Catalysis and Surface Chemistry PAS [21]
- Loading...Instytut Paleobiologii PAN [3]
- Loading...Katedra Arabistyki i Islamistyki WO UW [131]
- Loading...Katedra Języków i Kultur Afryki WO UW [21]
- Loading...OBM UW [131]
- Loading...Uczelnia Łazarskiego [126]
- Loading...Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu [92]
- Loading...Wydawnictwo Naukowe PTG [291]
- Loading...Wydział Lingwistyki Stosowanej UW [48]
- Loading...Wydział Polonistyki UW [339]
Recent Submissions
Item
Dokumenty dotyczące etyczności pracowników akademickich
(Wydział Zamiejscowy Prawa i Nauk o Społeczeństwie KUL w Stalowej Woli, 2007) Nowakowski, Piotr T.; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Nowadays the opinions about erosion of academic ethos can be perceived in Poland. One of the responses to this problem is intensive activity of particular academic environments in defining ethical canons admitted as formally accepted in the environment. Author of the article describes the attempts of codifying the standards of academic teachers’ work that have rather all-Polish character. In the next step he refers to the set of norms established by local academic environments. Afterwards the arguments of opponents and advocates of documents under discussion are presented. Finally, the author – who rather appreciates the value of above mentioned undertakings – states that they are particularly useful for young scientists who are on the stage of forming their academic spine.
Item
Środowisko słowa a środowisko obrazu w mediach. Aspekt pedagogiczny
(Maternus Media, 2007) Nowakowski, Piotr T.; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II; Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Katowicach
Autor zestawia środowiska słowa i obrazu, rywalizujące ze sobą we współczesnej przestrzeni mediów, ilustrując to przykładami licznych eksperymentów poszerzających doznania odbiorców o wrażenia kinestetyczne czy zapachowe. Autor dostrzega jednocześnie wyraźną dominację ikonosfery i zachodzące na naszych oczach przejście od kultury czytelnictwa do – jak ją nazywa – kultury „oglądactwa”, wskazując na jednoznacznie negatywne skutki tego procesu.
Item
Etyczne aspekty przeprowadzania kolokwiów i egzaminów
(Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej imienia Kardynała Augusta Hlonda, 2008) Nowakowski, Piotr T.
The moment when student’s knowledge is verified belongs to the most important in relations between academic youth and teachers. This is why we should find a reply for some misuses in this sphere. Two thousand opinions of students were collected, using a questionnaire, in order to analyse the question of tests and exams. The following problems were indicated: inaccurate defining of requirements; changing the criteria of evaluation while performing exams or increasing the requirements at the stage of verification of written work; injustice of evaluation which is connected with lack of its objective criteria; permission to „crib”; not taking into consideration personal situation of students; unpunctuality and onerousness of exams; unpunctual and careless verification of written works; breaking the law (especially bribery and sexual molestation); disrespect and lack of kindness towards students. Definite postulates result from the above mentioned problems. They should be aimed at people responsible for organization and course of exams: defining clear rules referring to tests and exams; objectivism in verification of student’s knowledge; taking into consideration his/her personal situation; openness on fixing up the date of an exam together with students; punctual verification of written works and enabling students to check accuracy of received mark; honesty of academic teacher, his/her respect and kindness towards students. It depends on the attitude of academic teacher if the moment of verification of student’s knowledge is a confrontation or identification with the values of universitas. The dogma should be accepted that participants of the interaction, i.e. student and examiner, are equal in relation to the truth. Examiner can’t cause the situation when student treats the moment of verification of his/her knowledge as an affront to his/her dignity.
Item
Opcja fundamentalna w praktyce życia moralnego
(Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu, 2008-10-20) Torończak, Edward; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Teoria opcji fundamentalnej to jedno z ważniejszych zagadnień współczesnej teologii moralnej, ponieważ pozwala głębiej zrozumieć życie moralne człowieka. Choć zagadnienie to było szeroko prezentowane w literaturze światowej, to jednak na gruncie polskim nie zostało dotychczas w pełni opracowane. Ksiądz prof. Janusz Nagórny był jednym z pierwszych teologów moralistów, który podjął to zagadnienie, zwłaszcza w perspektywie biblijnej, w polskiej teologii moralnej. W niniejszym opracowaniu zostanie przedstawiony zarys aktualnej refleksji dotyczącej teorii opcji fundamentalnej, a także krytyka niektórych jej interpretacji w tzw. nowej teologii moralnej. Na kanwie tych rozważań zostanie zaprezentowany biblijny wkład Nagórnego w interpretację wyboru podstawowego człowieka. W ostatnim etapie zostanie nakreślona perspektywa dalszego rozwoju opcji fundamentalnej w refleksji teologicznomoralnej.
Item
Žoržeta Čolakova, Český surrealismus 30. let (recenzja)
(2000) Pająk, Patrycjusz; Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej, Wydział Polonistyki, Uniwersytet Warszawski
Browse by
Selected filters: