Uwaga! 23 stycznia 2025 r., między godziną 12.00 a 12:10, serwis może być niedostępny ze względu na prace serwisowe. Za utrudnienia przepraszamy.
OPEN Repository
Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.
Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.
23441 archived items
Institutional Communities
- Loading...Police Academy in Szczytno [87]
- Loading...Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN [1]
- Loading...ICM UW [101]
- Loading...Instytut Badań Literackich PAN [186]
- Loading...Instytut Chemii Fizycznej PAN [219]
- Loading...Instytut Chemii Organicznej PAN [163]
- Loading...Jerzy Haber Institute of Catalysis and Surface Chemistry PAS [21]
- Loading...Instytut Paleobiologii PAN [3]
- Loading...Katedra Arabistyki i Islamistyki WO UW [131]
- Loading...Katedra Języków i Kultur Afryki WO UW [21]
- Loading...OBM UW [131]
- Loading...Uczelnia Łazarskiego [133]
- Loading...Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu [92]
- Loading...Wydawnictwo Naukowe PTG [349]
- Loading...Wydział Lingwistyki Stosowanej UW [48]
- Loading...Wydział Polonistyki UW [339]
Recent Submissions
Item
Trójkąt Weimarski po rozszerzeniu UE – niewykorzystany instrument polskiej polityki zagranicznej?
(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu., 2010) Wyligała, Helena; Dolnośląska Szkoła Wyższa
Po rozszerzeniu Unii Europejskiej oczekiwano, że Polska stanie się znaczącym kreatorem polityki europejskiej we Wspólnocie, równorzędnym partnerem dla Niemiec i Francji. Miało się to przełożyć na wzmożoną aktywność Polski w Trójkącie Weimarskim. Nowe projekty weimarskie miały stanowić nowy rdzeń dla UE, a tym samym zapoczątkować proces integracji europejskiej. Jednak w ciągu pięciu lat członkostwa Polski w UE międzyrządowa inicjatywa weimarska straciła na znaczeniu, mimo zapewnień dyplomatów o jej pożytecznym charakterze. Rozkwitły natomiast trójstronne przedsięwzięcia w sferze społecznej, kulturowej i regionalnej. W artykule przeanalizowano zewnętrzne i wewnętrzne czynniki wpływające na działalność Trójkąta Weimarskiego. Omówiono niewykorzystane mechanizmy działania Trójkąta oraz potencjalne pola współpracy. Dokonano tego na tle rozważań dotyczących zmiany priorytetów polskiej polityki zagranicznej po 2004 roku oraz poszukiwania przez Berlin i Paryż strategicznych partnerów w rozszerzonej UE. W zakończeniu przedstawiono odpowiedź na pytanie, czy Trójkąt Weimarski może nadal znajdować się w arsenale instrumentów polskiej dyplomacji i jakie przesłanki mogą zwiastować jego odrodzenie w najbliższej przyszłości.
Item
Współpraca francusko-brytyjska w dziedzinie obrony i bezpieczeństwa i jej implikacje dla europejskiego i euroatlantyckiego bezpieczeństwa
(Wydawnictwo Akademii Obrony Narodowej, 2012) Helnarska, Karolina Julia; Akademia Obrony Narodowej
The current changing strategic environment requires a more effective European Union's common security and defence policy. France and the UK are determined to play a leading part in this new context and joint their efforts in this area. In November 2010 these two countries signed an agreement to cooperate in many important fields such as capabilities, industry, operations, intelligence and in de-fence programmes. New treaty on defence and nuclear joint working with France marked a "new chapter" in a long history of defence co-operation with the UK. The French and UK agreed to develop the Combined Joint Expeditionary Force (CJEF): an early entry force capable of facing multiple threats up to the highest intensity, available for bilateral, NATO, European Union, United Nations or other opera¬tions. The nuclear treaty establishes a joint Technology Development Centre in the UK testing nuclear explosion simulation and another facility in France that will model performance of nuclear warheads and materials to ensure long-term viability, security and safety.
Item
Kształtowanie i monitorowanie Strategii Bezpieczeństwa Wewnętrznego Unii Europejskiej
(Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, 2014) Wyligała, Helena; Dolnośląska Szkoła Wyższa
Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie wniosków płynących z przeglądów Strategii Bezpieczeństwa Wewnętrznego Unii Europejskiej dokonanych w 2011 i 2013 r. W badaniu wykorzystano przede wszystkim metodę krytycznej analizy dokumentów źródłowych wydanych przez instytucje unijne. W opracowaniu przedstawione zostały metody i środki unijne, za pomocą których dokonuje się pogłębienia kooperacji w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, jak też obszary, w których jest ona planowana. Wiedza uzyskana z niniejszej analizy pozwala ocenić, iż w dziedzinie spraw wewnętrznych zachodzi od kilku lat intensywny proces uwspólnotowiania, w którym czołową rolę odgrywają unijne instytucje. Mimo faktu, iż proces implementacji Strategii po stronie państw członkowskich jest częściowo opóźniony, to nowa perspektywa finansowa na lata 2014-2020 pozwala mieć nadzieję na kontynuację dynamiki rozwoju polityki wewnętrznej UE.
Item
Strategiczny rozwój narzędzi polityki migracyjnej UE w obliczu kryzysu migracyjnego
(Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, 2016) Wyligała, Helena; Dolnośląska Szkoła Wyższa
Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie ewolucji instrumentów polityki migracyjnej UE po 1999 r. i na tej podstawie dokonanie analizy jej skuteczności i estymacji kierunków rozwoju w obliczu kryzysu migracyjnego z 2015 r. Metodologia zastosowana w pracy obejmuje przede wszystkim krytyczną analizę materiałów źródłowych oraz analizę instytucjonalną ujętą w ramy chronologiczne. Dzięki syntezie informacji z dokumentów strategicznych i danych statystycznych możliwe było przestawienie całościowego zasobu narzędzi polityki migracyjnej Unii Europejskiej. Postępująca instytucjonalizacja i mnogość nowych instrumentów powinny prowadzić do profesjonalizacji zarządzania procesami migracyjnymi w państwach członkowskich i samej UE, lecz mimo to zasób ten okazał się niewystarczający do opanowania kryzysu migracyjnego. Problemy praktycznego wdrażania przepisów w ramach Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości stały się zaś wyraźnym zwiastunem niestabilności przyjętych rozwiązań, a tym samym problemów w polityce migracyjnej UE. W obliczu dalszego rozwoju napiętej sytuacji migracyjnej wyłaniają się trzy możliwe scenariusze rozwoju polityki migracyjnej: zacieśnienie integracji w celu osiągnięcia skuteczności starych i nowo wprowadzonych narzędzi polityki, rozpad więzi w obliczu partykularnych interesów państw i nacisku ich opinii publicznej, a także zróżnicowanie zaangażowania państw członkowskich w proces integracji.
Item
Cybersecurity in the European Union
(Fundacja Niepodległości, 2019) Wołyniec, Jakub; Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Because of the asymmetric nature of cyber threats and the dynamics of their evolution, there is a tendency for a growing role of security cooperation activities in cyberspace through joint efforts of states and non-state actors in international relations. New challenges and threats caused by the global pandemic are linked with an increased internet activity. The recent spread of fake news related to COVID-19 illness caused by SARS-CoV-2 coronavirus might be seen as part of sharp power disinformation strategy applied by state actors. International organisations serve as a forum for discussion to disseminate and analyse knowledge about cybersecurity and the effects of cyber threats, they are at the same time creators of common principles of prevention, legal and institutional solutions, and are complementary to the activities of states in this field. By adopting the regional level of analysis as its methodological perspective, the article shows a natural evolution of cybersecurity means from the time of the 1990s and early 2000s when the focus was set on computer and cyberspace as a tool of serious and organised crime, through the stage when computer crime was endangering cyberspace of the EU Member States, to the period when finally the EU objectives were to achieve an open, safe and secure cyberspace keeping in mind the importance of raising awareness and acquiring skills and knowledge how to avoid or face cyber threats. At the early stages of establishing the EU cybersecurity policy, the documents focused on definitions and identifications of threats and trends. Later stages included organising institutional and legal framework, and setting up specialised institutions, centres and teams. Not only did the understanding of cyber-related issues changed but also the response of the EU to cyber threats. The transition is from the soft law instruments (recommendations) such as guidelines, communications, declarations, roadmaps, actions plans, and strategies towards more hard law instruments (obligations) such as directives and other legislative acts. The character of directives has also changed – from directives on cyber-related issues to those characterised as cyber-oriented, each being more ambitious than the previous one. The complete appraisal of the effectiveness of the EU cyber security policy is impeded by a specific nature of cyberspace and its security, as well as problems with gathering appropriate data.
Browse by
Selected filters: