OPEN Repository
Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.
Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.
23297 archived items
Institutional Communities
- Loading...Police Academy in Szczytno [85]
- Loading...Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN [1]
- Loading...ICM UW [100]
- Loading...Instytut Badań Literackich PAN [186]
- Loading...Instytut Chemii Fizycznej PAN [187]
- Loading...Instytut Chemii Organicznej PAN [153]
- Loading...Jerzy Haber Institute of Catalysis and Surface Chemistry PAS [21]
- Loading...Instytut Paleobiologii PAN [3]
- Loading...Katedra Arabistyki i Islamistyki WO UW [131]
- Loading...Katedra Języków i Kultur Afryki WO UW [21]
- Loading...OBM UW [131]
- Loading...Uczelnia Łazarskiego [132]
- Loading...Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu [92]
- Loading...Wydawnictwo Naukowe PTG [348]
- Loading...Wydział Lingwistyki Stosowanej UW [48]
- Loading...Wydział Polonistyki UW [339]
Recent Submissions
Item
Możliwości wykorzystania wojskowych sieci informatycznych w celu prowadzenia badań społecznych w resorcie obrony narodowej
(Akademia Obrony Narodowej, 2013-03-13) Bogdański, Andrzej; Zelichowski, Artur; Akademia Sztuki Wojennej
Artykuł podejmuje kwestię prowadzenia badań społecznych realizowanych z wykorzystaniem interaktywnych usług wojskowych sieci informatycznych, które w najbliższym czasie obejmą swoim zasięgiem całe Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej. Badania w sieci mogą być prowadzone z wykorzystaniem szerokiego wachlarza technik i metod: ankietowanie, wywiady, eksperymenty, badanie dokumentów. Badacze szukający nowych metod prowadzenia badań społecznych powinni potraktować pocztę elektroniczną, fora, komunikatory, wideokonferencję jako alternatywę dla tradycyjnych sposobów gromadzenia opinii i informacji. Autorzy pragną omówić wady i zalety wynikające z prowadzenia badań online z wykorzystaniem wojskowych sieci informatycznych oraz zaprezentować narzędzia, aplikacje, których zastosowanie może ułatwić proces badawczy.
Item
Edukacja romskiej mniejszości etnicznej w Polsce na tle uwarunkowań społeczno- ekonomicznych
(Polskie Twarzystwo Geograficzne, 2013) Świętek, Agnieszka; Instytut Geografii, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie
Przedmiotem artykułu jest edukacja Romów w Polsce, będąca najważniejszym warunkiem poprawy sytuacji społeczno-ekonomicznej tej mniejszości etnicznej w Polsce. Określenia stanu edukacji dokonano analizując trzy elementy. Pierwszym jest organizacja szkolnictwa romskiego, opartego na klasach integracyjnych polsko-romskich i wspieranego działaniami „Programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce”. W drugiej części określono poziom edukacji dzieci romskich w Polsce na podstawie analizy wybranych wskaźników edukacyjnych. Poziom ten okazał się niski. W trzeciej części określono uwarunkowania społeczne i ekonomiczne, determinujące stan edukacji romskich dzieci w Polsce, korzystając z literatury, wyników badań innych autorów oraz badań własnych wśród dzieci polskich i romskich.
Item
Ocena miast województwa świętokrzyskiego pod względem potencjału przedsiębiorczości i atrakcyjności gospodarczej w latach 2004–2013
(Polskie Towarzystwo Geograficzne, 2013) Brambert, Patryk; Instytut Geografii, Zakład Badań Regionalnych i Gospodarki Przestrzennej, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Rozwój społeczno-gospodarczy jest rezultatem wielu powiązanych ze sobą uwarunkowań. Poziom rozwoju każdego układu terytorialnego stanowi m.in. odzwierciedlenie stanu jego konkurencyjności, na co w głównej mierze wpływają zachodzące w jego obrębie procesy przedsiębiorczości. One determinują funkcje obszaru i możliwości kreowania nowoczesnego systemu gospodarki. W artykule przeprowadzono ocenę potencjału przedsiębiorczości i atrakcyjności gospodarczej miast regionu świętokrzyskiego przy pomocy miernika syntetycznego. Podstawą były wskaźniki obrazujące dynamikę liczby przedsiębiorstw, natężenie i poziom przedsiębiorczości.
Item
Źródła wiedzy geograficznej i środki dydaktyczne – wyniki badań kompetencji nauczycieli geografii
(Polskie Towarzystwo Geograficzne, 2013) Osuch, Wiktor; Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Dydaktyki Geografii
Artykuł prezentuje wyniki kompleksowej oceny kompetencji czynnych nauczycieli geografii – opiekunów studenckich praktyk zawodowych, a zwłaszcza oceny kompetencji nauczycieli w zakresie wyboru i zastosowania źródeł wiedzy geograficznej i środków dydaktycznych na lekcjach geografii. Do badań kompetencji dydaktycznych zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, a w nim metodę ankietową. Narzędziem badawczym był kwestionariusz ankiety, który zawierał zarówno pytania otwarte jak i zamknięte, dotyczące prowadzonej przez nauczyciela lekcji. Szczególnie istotnym w procesie nauczania/ uczenia się geografii powinna być ocena wyboru i zastosowania źródeł wiedzy geograficznej i środków dydaktycznych przez nauczycieli na lekcjach geografii.
Item
Zróżnicowanie przestrzenne wykorzystania funduszy programu rolnośrodowiskowego PROW 2007–2013 w Polsce
(Polskie Towarzystwo Geograficzne, 2013) Hoffmann, Robert; Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej UAM
Działania w programie rolnośrodowiskowym PROW 2007–2013 miały na celu promowanie systemów produkcji rolniczej prowadzonych w sposób zgodny z wymogami ochrony środowiska przyrodniczego oraz ochrony i kształtowania krajobrazu rolniczego. Program rolnośrodowiskowy składał się z dziewięciu pakietów i realizowany był na terenie całego kraju. W Polsce w 2010 r. w ramach wszystkich pakietów zrealizowano 100,2 tys. wniosków, co stanowiło 6,4% ogółu gospodarstw rolnych, natomiast przeciętna zrealizowana płatność, przypadająca na jeden wniosek, wynosiła 7,2 tys. zł. Poziom aktywności rolników w układzie powiatów był zróżnicowany przestrzennie. Najwięcej powiatów należało do grupy o niskim poziomie aktywności i dotyczyło to województw północnej i środkowej części Polski, a bardzo wysoki poziom aktywności rolników odnotowano w powiatach położonych wzdłuż wschodniej granicy kraju. Odmienny układ przestrzenny powiatów wystąpił w przypadku poziomu absorpcji środków finansowych pakietów programu rolnośrodowiskowego w stosunku do poziomu aktywności rolników. Występujące pomiędzy województwami zróżnicowanie stopnia wdrażania poszczególnych pakietów zależy od możliwości, jakie stwarzają ich odmienne warunki środowiska przyrodniczego oraz od umiejętności i świadomości rolników.