OPEN Repository
Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.
Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.
23704 archived items
Institutional Communities
- Loading...Police Academy in Szczytno [93]
- Loading...Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN [4]
- Loading...ICM UW [101]
- Loading...Instytut Badań Literackich PAN [186]
- Loading...Instytut Chemii Fizycznej PAN [244]
- Loading...Instytut Chemii Organicznej PAN [171]
- Loading...Jerzy Haber Institute of Catalysis and Surface Chemistry PAS [24]
- Loading...The Institute of Environmental Protection – National Research Institute [10]
- Loading...Instytut Paleobiologii PAN [3]
- Loading...Katedra Arabistyki i Islamistyki WO UW [131]
- Loading...Katedra Języków i Kultur Afryki WO UW [21]
- Loading...OBM UW [132]
- Loading...Uczelnia Łazarskiego [137]
- Loading...Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu [92]
- Loading...Wydawnictwo Naukowe PTG [360]
- Loading...Wydział Lingwistyki Stosowanej UW [48]
- Loading...Wydział Polonistyki UW [339]
Recent Submissions
Item
The Invisible Hand of Social Capital: Evidence from the Polish Labor Market
(Peter Lang, 2018) Pawlak, Mikołaj; Kotnarowski, Michał; Uniwersytet Warszawski; Polska Akademia Nauk
In the chapter, we demonstrate the conditions and effects of the invisible hand of social capital on the Polish labor market. The invisible hand of social capital is the effect of receiving unanticipated gains, thanks to the participation in social networks. It is another perspective on social inequalities. The empirical base for the study is quantitative survey data on representative sample of Polish employees who got a new job, in the July 2013–March 2015 period. The dataset allows analyzing various conditions of unsolicited social capital benefits and its consequences for the employees. According to the results of the study, a participation in the labor market improves the chances of receiving an unsolicited job offer, yet it is not improved by the size of the locality in which employee resides, human capital, and participation in religious practices. The invisible hand of social capital is correlated with larger income, better assessment of own material conditions, and better job satisfaction.
Item
Rola wizualnej i haptycznej percepcji w procesie poznawczym form plastycznego wyrazu
(Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu, 2018) Migdał, Anna M.; Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu
Podnosząc zagadnienie artystycznej interpretacji przedmiotów i przestrzeni, w zależności od percepcyjnych uwarunkowań, wypada zwrócić uwagę na kwestie teoretyczne odnoszące się do wizualnego postrzegania. Należy przede wszystkim zaznaczyć, że nie mamy do czynienia z niezmienną i daną nam raz na zawsze zdolnością. Wprost przeciwnie, chodzi tutaj o długi biologiczny rozwój, od czasów prymitywnych do współczesności. W tym ujęciu percepcja wizualna nie jest jedynie biernym odbiorem wzrokowym, ponieważ wszystkie wrażenia rejestrowane przez umysł są poddawane analizie porównawczej w odniesieniu do elementów należących do fizycznej rzeczywistości. Pod tym właśnie kątem staramy się zrozumieć ich wzajemne zależności. Z jednej strony pojawia się koncepcja fizjologicznego wizualnego odbioru, z drugiej strony musimy wziąć pod uwagę aktywne działanie intelektu. Mówimy zatem o wpływie umysłu na wizualne postrzeganie i o wpływie wizualnego postrzegania na umysł. Innymi słowy, pytania rodzą się w umyśle, ale to doświadczania wzrokowe i/lub dotykowe dają na nie odpowiedzi. Ponadto problematyka dotycząca rozwoju psychomotorycznego musi uwzględnić wszelkiego rodzaju inne działania w relacji do czucia dotykowego stymulowanego przez zmysły, a zwłaszcza przez wzrok. Definicja haptyczno- -kinetycznej percepcji stanowi bez wątpienia integralny element w relacji podmiot-przedmiot, jako rodzaj mind-game w sztuce op-artu czy w odniesieniu do koncepcji sztuki kinetycznej. W tym też świetle wyłaniają się ponownie dwa zasadnicze pytania. Czy sztuka wieku XXI-ego przedstawia nam się rzeczywiście jako nowoczesna? I czy jest możliwe doświadczenie pustej przestrzeni w sztuce współczesnej?
Item
Przeżywanie radości tworzenia - kilka słów o leczeniu sztuką
(Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu, 2018) Steliga, Anna; Uniwersytet Rzeszowski
Artykuł prezentuje role, jakie spełniać może sztuka i tworzenie w rozwoju psychofizycznym człowieka od najmłodszych lat jego życia. Sztuka może być również próbą wyjścia z osobistych problemów, formą komunikowania się z innymi, a także przynosić ukojenie przez samo obcowanie z nią. Tekst dodatkowo porusza sprawy związku medycyny i sztuki oraz ich wzajemnych relacji.
Item
Arteterapia i sztuka w terapii
(Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu, 2018) Bugajska-Bigos, Iwona; Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu
Artykuł pokazuje zastosowanie arteterapii i sztuki jako terapii uznanych za ważne źródła pomocy. W tekście zawarte zostały także opisy przeprowadzonych autorskich warsztatów z niepełnosprawnymi ludźmi. Projekty te oparto na arteterapii niedyrektywnej, co pozwoliło na wyzwolenie terapeutycznej roli sztuki w terapii i arteterapii. Podczas pracy z niepełnosprawnymi osobami obserwowano proces artystycznej kreacji i pojawiające wśród uczestników uczucia oraz reakcje. W artykule ujęto także finalne konkluzje i niezwykły przykład swoistej automatycznej kreacji sprowokowanej u podopiecznej w czasie jednego ze spotkań.
Item
Wychowanie przez sztukę w działalności Centrum Rzeźby Polskiej
(Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu, 2018) Ostrach, Zbigniew; Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu
Szkoła kładzie nacisk na zdobywanie wiedzy i umiejętności w kierunku naukowo-technicznym, ale nie zawsze docenia potrzeby rozwoju życia uczuciowego, wyobraźni i uzewnętrznienia swoich nastrojów. Można to jednak z powodzeniem robić na zajęciach pozaszkolnych, organizowanych w różnych centrach kultury. Jednym z nich jest Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Historyczna tradycja wiąże się tu ze współczesnością Ośrodka Pracy Twórczej Rzeźbiarzy, a przestrzeń starego, zabytkowego parku sprzyja skupieniu i wypoczynkowi. Oprócz działalności wystawienniczej Centrum prowadzi różne formy działalności edukacyjnej, skierowane zarówno dla uzdolnionej artystycznie młodzieży, jak i dzieci powszechnych szkół podstawowych, a nawet osób niepełnosprawnych. Niektóre elementy wychowania łączą się podczas prowadzonych zajęć z kształceniem poczucia piękna, ujawniającego się w różnych reakcjach człowieka na otoczenie.