Uwaga! Pozycje dodane do repozytorium OPEN między 21 września a 6 października zostaną opublikowane na stronie repozytorium po tym terminie.
OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23002 archived items

Recent Submissions

Item
Inklinacja systemów sztucznej inteligencji na ataki adwersyjne w logistyce humanitarnej
(Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu, 2024) Kabała, Mikołaj; Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
W niniejszym artykule skoncentrowano się na analizie inklinacji systemów sztucznej inteli- gencji używanych w pomocy humanitarnej, na ataki adwersyjne. Celem analizy było wskaza- nie istotnych słabości w systemach sztucznej inteligencji za pomocą studium przypadku i jego symulacji cyberataków. Osiągnięty został niemały progres w pojmowaniu adwersyjnych mani- pulacji danych i ich implikacji na ustalenia logistyczne, hipotetycznie dążąc do przekierowania wsparcia z obszarów dotkniętych katastrofą. Metodologia badań obejmuje kompilację testów bezpieczeństwa w kontekście cyberataków na sztuczne sieci neuronowe, a także interpretację pozyskanych danych poprzez wykonanie kodu źródłowego programu aplikacji w języku Py- thon Python. Subsydiarnie wykorzystuje również dane z ogólnodostępnych i globalnych map OpenStreetMap, przy wykorzystaniu dwóch algorytmów, co uwydatnia holistyczne spojrzenie na tematykę problemu. Wyniki badań podkreślają pilną potrzebę opracowania efektywnych metod obronnych ze względu na istotną inklinację systemów sztucznej inteligencji, nie tyl- ko ograniczając się do trwającego konfliktu w Ukrainie, ale także biorąc pod uwagę aspekt globalny. Odnosi się to do specyficznych form ataków adwersyjnych, które w ekstremalnych przypadkach mogą powodować nie tylko nieefektywną relokację zasobów, ale przede wszyst- kim opóźnienia w dostawach humanitarnych. Opracowane wnioski z analizy otwierają pola poszukiwań odpowiedzi na wzmocnienie odporności realnych systemów i zarazem receptę efektywnej pomocy dla ludzi potrzebujących. Niniejsze badanie wskazuje na nowe perspekty- wy w kontekście systemów bezpieczeństwa sztucznej inteligencji oraz pomocy humanitarnej, ukazując praktyczne eksplikacje dla wzmocnienia szeroko rozumianej odporności na wszelkie formy manipulacji, co jest istotne dla zapewnienia efektywnego wsparcia miejscowej ludności.
Item
Rodzina w kalejdoskopie współczesnych przemian
(Wydawnictwo Naukowe EDUSfera, 2022) Smyła, Joanna; Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Cel. Artykuł dotyczy przemian współczesnej rodziny związanych z wyłanianiem się epoki ponowoczesności. Na wstępie uzasadniono konieczność interdyscyplinarnego podejścia do badań nad rodziną. W dalszej części artykułu ukazano przemiany współczesnego świata i rodziny, obejmujące zarówno nowe sposoby jej defi niowania i funkcjonowania, jak i przemiany struktury i wzorów życia rodzinnego. Materiały i metoda. Analiza tekstu. Wyniki. Obserwowane obecnie przemiany rodziny generują potrzebę wielowymiarowego i wieloaspektowego podejścia badawczego względem niej. Istotne staje się współdziałanie różnych dyscyplin naukowych w celu dokonywania wieloaspektowych analiz funkcjonowania współczesnej rodziny.
Item
Przesunięcie socjalizacyjne dzieci i młodzieży we współczesnej rodzinie polskiej
(Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej, 2014) Forma, Paulina; Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Zmiany w funkcjonowaniu rodziny stanowią współcześnie ważny problem społeczny, zwłaszcza iż wyraźne są tendencje wzrostowe negatywnych zjawisk, takich jak: rozwody, długoterminowe wyjazdy, rozbicie więzi rodzinnych. Odnosząc je dodatkowo do zmian cywilizacyjnych i kulturowych można wnioskować, iż przyczyniają się one także do przesunięcia socjalizacyjnego, o którym pisali m.in. Neil Postman, Zbigniew Kwieciński, Zbyszko Melosik, Bogusław Śliwerski. Źle funkcjonująca rodzina, jej nieprawidłowa/ niepełna struktura wskazuje na jej destrukcyjność wychowawczą i rodzicielską. Dlatego też środowiska te charakteryzowane są coraz częściej jako niewydolne wychowawczo i niezaspokajające podstawowych potrzeb socjalizowanego pokolenia. Niniejszy tekst stanowi próbę teoretycznego opisu zmian w funkcjonowaniu rodziny w kontekście dokonującego się przesunięcia socjalizacyjnego.
Item
Czesław Wycech jako kreator polityki oświatowo-wychowawczej
(Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej, 2014) Chmielewski, Witold; Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Czesław Wycech, jako minister oświaty w Tymczasowym Rządzie Jedności Narodowej, podjął szereg inicjatyw mających na celu usprawnienie organizacji funkcjonowania oświaty w powojennej Polsce. Wiele uwagi poświęcił ukształtowaniu podziału terytorialnego administracji szkolnej. Postawił sobie za cel doprowadzenie do pełnej realizacji obowiązku szkolnego. Poprawił strukturę szkolnictwa powszechnego, zniósł trzystopniową organizację tych szkół i ustanowił klasy jednoroczne. Wprowadził do szkół powszechnych przejściowe programy nauczania o zmienionej częściowo treści. Przystąpił do działań zmierzających do zwiększenia liczby szkół średnich i zawodowych oraz upowszechnienia wychowania przedszkolnego. Podjął próbę uspołecznienia zarządzania oświatą na szczeblu gmin i powiatów. Wystąpił z ważnymi inicjatywami ustawodawczymi, zmierzającymi do kompleksowego zreformowania polskiego systemu oświaty i wychowania. Dążył do uruchomienia w sprzyjających warunkach ósmej klasy szkoły powszechnej. Doskonalił system edukacji kształcenia nauczycieli. Pragnął wychować młode pokolenie Polaków na miarę współczesnych potrzeb.
Item
Polski system medialny w procesie zmian. Tom 1
(Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, 2021) Kępa-Mętra, Jolanta; Ciszek, Przemysław; Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach