OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

22962 archived items

Recent Submissions

Item
Wykaz publikacji w języku polskim poświęconych zarządzaniu i organizacji bibliotek (w wyborze)
(Wydawnictwo SBP, 2021) Maćkiewicz, Katarzyna; Wojciechowska, Maja; Uniwersytet Gdański
Item
Zarządzanie zmianami w bibliotece
(Wydawnictwo SBP, 2006) Wojciechowska, Maja; Ateneum - Szkoła Wyższa
Item
Zarządzanie informacją o polskich czasopismach otwartych
(Wydawnictwo SBP, 2019) Pamuła-Cieślak, Natalia; Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Item
Przyczynek do jakości zarządzania informacją i wiedzą w bibliotece akademickiej drugiej dekady XXI wieku
(Wydawnictwo SBP, 2017) Materska, Katarzyna; Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Dane, informacja i wiedza – wykorzystywane w zarządzaniu biblioteką akademicką – mogą stać się cennym zasobem, jak i produktem działań kadry zarządzającej. Ich świadome gromadzenie, przetwarzanie i kreowanie służyć powinno wykorzystaniu ich w realizacji wysoko stawianych celów nakierowanych na ustawiczne doskonalenie komunikacji naukowej i poszukiwanie najlepszych rozwiązań służących użytkownikom. Autorka – z perspektywy teoretyka i praktyka - próbuje dociec w czym przejawia się jakościowe podejście do zarządzania danymi, informacją i wiedzą w bibliotece akademickiej drugiej dekady XXI wieku, kwestionuje część utartych teorii i schematów, stawia prowokujące do przemyśleń pytania. Znajdziemy tu elementy deskryptywnego, jak i wartościującego ujęcia jakości, obecnego we współczesnym bibliotekarstwie naukowym, widzianego z perspektywy kadry zarządzającej bibliotek.
Item
Architektura informacji polskich internetowych serwisów edukacyjnych
(Wydawnictwo SBP, 2013) Osiński, Zbigniew; Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Polskie internetowe serwisy edukacyjne tworzone są przez różnorodne podmioty. Te, które można uznać za bardziej oficjalne, związane z konkretnymi urzędami, instytucjami i organizacjami, oparte są najczęściej o architekturę informacji i inżynierię użyteczności zgodną z zasadami opracowanymi przez ekspertów. Większy profesjonalizm cechuje wykonanie stron urzędów centralnych, a najwięcej niedociągnięć znajdujemy w serwisach fundacji. Jednakże, przyjmowane rozwiązania pochodzą głownie z Internetu pierwszej generacji. Nastawione są na przekaz informacji od właściciela serwisu do użytkownika. Rzadko natrafia się na witrynę pozwalającą na interakcję, na współtworzenie treści przez użytkowników, zawierającą rozwiązania z nurtu Web 2.0. Wnioskując z charakteru architektury informacji i rodzaju zawartości, można domniemywać, że badane serwisy edukacyjne stworzone zostały bardziej z myślą o dostarczaniu informacji nauczycielom i urzędnikom oświatowym, niż wspieraniu młodych ludzi w procesie edukacji.