OPEN Repository
Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.
Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.
22946 archived items
Institutional Communities
- Loading...Police Academy in Szczytno [75]
- Loading...Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN [0]
- Loading...ICM UW [101]
- Loading...Instytut Badań Literackich PAN [186]
- Loading...Instytut Chemii Fizycznej PAN [181]
- Loading...Instytut Chemii Organicznej PAN [132]
- Loading...Jerzy Haber Institute of Catalysis and Surface Chemistry PAS [21]
- Loading...Instytut Paleobiologii PAN [2]
- Loading...Katedra Arabistyki i Islamistyki WO UW [131]
- Loading...Katedra Języków i Kultur Afryki WO UW [21]
- Loading...OBM UW [131]
- Loading...Uczelnia Łazarskiego [126]
- Loading...Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu [92]
- Loading...Wydawnictwo Naukowe PTG [291]
- Loading...Wydział Lingwistyki Stosowanej UW [48]
- Loading...Wydział Polonistyki UW [339]
Recent Submissions
Item
Suwerenność narodowa. Próba interpretacji filozoficznej
(Fundacja Servire Veritati, Instytut Edukacji Narodowej, 2012) Tarasiewicz, Paweł; Katedra Filozofii KUL
Suwerenność w sensie nowożytnym jawi się jako forma zwierzchniej władzy absolutnej, nieustającej, świętej i oddzielonej. Aplikacja tak pojętej suwerenności do narodu generuje dwie konsekwencje, które wydają się eliminować możliwość akceptacji suwerenności narodowej. Po pierwsze bowiem, zmusza ona do przyjęcia koncepcji narodu opartej na fałszywym prymacie społeczeństwa nad jednostką. Po drugie, przypisuje narodowi suwerenność błędnie zinterpretowaną, najpierw jako cechę jego transcendencji, a następnie na sposób dobra materialnego. Związek suwerenności i narodu jest jednak możliwy w świetle interpretacji personalistycznej. Suwerenność narodu jawi się tu jako jego cecha, której źródłem jest suwerenność ludzkiej osoby, a zwieńczeniem suwerenność państwa. Podstawowym walorem suwerenności narodowej jest to, że stanowi ona naturalne przedłużenie indywidualnej suwerenności człowieka, będąc gwarancją jego osobowego rozwoju.
Item
Specyfika Polaków jako narodu
(Fundacja Servire Veritati, Instytut Edukacji Narodowej, 2011) Tarasiewicz, Paweł; Katedra Filozofii KUL
Jakim narodem są współcześni Polacy? Z przeprowadzonych analiz wynika, że nie wszyscy Polacy identyfikują się aktualnie wokół kultury narodowej. Wydaje się, że znaczna ich część ciągle znajduje się na rozdrożu, z którego roztaczają się aż trzy różne perspektywy. Każda z nich może wprawdzie pozwolić im na zachowanie polskości, lecz nie zawsze będzie to polskość typu narodowego. Jeżeli bowiem bezkrytycznie opowiedzą się za propozycją nowej tożsamości postkonwencjonalnej, to tym samym będą zmuszeni wyrzec się polskiej tożsamości narodowej, a swoją polskość zredukować do poziomu kultury ludowej. Opowiadając się z kolei za tradycją narodową, muszą mieć się na baczności, żeby nie wejść na drogę uproszczonych rozwiązań nacjonalistycznych, które z reguły uwłaczają nie tylko przedstawicielom innych narodów, lecz także samym Polakom, godnym przecież tego, żeby posiadać status człowieka-osoby we własnym narodzie. Jedynie perspektywa klasycznej tradycji narodowej wydaje się być adekwatną szansą na zachowanie narodowej tożsamości współczesnych Polaków. Z perspektywą tą łączy się jednak konieczność przywrócenia im historycznej pamięci, by z jej pomocą skuteczniej mogli uczyć się być Polakami.
Item
Rodzina a naród
(Fundacja Servire Veritati, Instytut Edukacji Narodowej, 2010) Tarasiewicz, Paweł; Katedra Filozofii KUL
Analiza życia rodzinnego z perspektywy realistycznej ukazuje jego ścisły związek z realizacją dobra zarówno indywidualnego człowieka, jak i całego narodu. Z przeprowadzonych rozważń wynika, że człowiek do rozwoju swej spotencjalizowanej natury wymaga właściwych warunków. Warunki takie znajduje on najpierw w rodzinie. Rodzina, w celu realizacji najwyższego po ludzku dobra, dobra osobowego, przyjmuje formę społecznie wyemancypowanej wspólnoty, zbudowanej na gruncie dobrowolnego, monogamicznego, heteroseksualnego i nierozerwalnego związku małżeńskiego. W kontekście związków rodziny z narodem na szczególną uwagę zasługuje jej emancypacja, która świadczy nie tylko o tym, że we wspólnocie rodzinnej każdy jej członek posiada status bytu osobowego i prawo do posiadania majątku, lecz również o tym, że sama rodzina jest właściwym podmiotem życia społecznego. Społeczność rodzinna, upowszechniając ostateczny cel swojego istnienia oraz solidaryzm w sposobie jego realizacji przyczynia się do ukształtowania narodu: wspólnoty, którą łączy z rodziną ten sam cel i solidarne współdziałanie na drodze do jego urzeczywistnienia.
Item
Szanse patriotyzmu w „globalnej wiosce”
(Fundacja Servire Veritati, Instytut Edukacji Narodowej, 2008) Tarasiewicz, Paweł; Katedra Filozofii KUL
Przeprowadzone rozważania pozwalają zasadnie mówić o szansach patriotyzmu w kontekście globalizacji pod warunkiem zdemaskowania różnych patriotyzmów, odkrycia istoty prawdziwego patriotyzmu i odpowiadającej mu ojczyzny, oraz określenia podstawowych zasad funkcjonowania społeczeństw pro-patriotycznych. Za patriotyzm autentyczny może zostać uznany jedynie ten, który nie zakłada żadnej redukcjonistycznej wizji bytu ludzkiego, lecz w pełni respektuje prawdę o człowieku jako osobie. Specyfika właściwego patriotyzmu polega więc na jego genetycznym związku z cywilizacją personalistyczną, dzięki której posiada on też swój adekwatny przedmiot: ojczyznę. Patriotyzm ten jawi się zatem jako stała dyspozycja (cnota) do należnej (sprawiedliwej, wdzięcznej) miłości wobec tych wszystkich i tego wszystkiego, co stanowi niezbędny kontekst integralnego doskonalenia osoby ludzkiej. Wynika z tego, że przedmiotem prawdziwego patriotyzmu (ojczyzną) jest przede wszystkim naród (rodzina rodzin), następnie ziemia, którą on zamieszkuje, oraz kultura, którą tworzy, i która stanowi jego wkład do kultury ogólnoludzkiej. Tym samym pro-patriotyczny charakter życia zbiorowego w pierwszym rzędzie zależy od poszanowania zarówno społecznego statusu każdego człowieka jako osoby, jak i każdej wspólnoty narodowej wraz z jej dorobkiem.
Item
Naród wobec rewolucji
(Fundacja Servire Veritati, Instytut Edukacji Narodowej, 2007) Tarasiewicz, Paweł; Katedra Filozofii KUL
The article undertakes an attempt of answering following questions: Is the nation a society of persons or that of citizens? What is revolution? What arguments are there which advocate revolution, and which oppose revolution?
Browse by
Selected filters: