OPEN Repository
Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.
Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.
23297 archived items
Institutional Communities
- Loading...Police Academy in Szczytno [85]
- Loading...Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN [1]
- Loading...ICM UW [100]
- Loading...Instytut Badań Literackich PAN [186]
- Loading...Instytut Chemii Fizycznej PAN [187]
- Loading...Instytut Chemii Organicznej PAN [153]
- Loading...Jerzy Haber Institute of Catalysis and Surface Chemistry PAS [21]
- Loading...Instytut Paleobiologii PAN [3]
- Loading...Katedra Arabistyki i Islamistyki WO UW [131]
- Loading...Katedra Języków i Kultur Afryki WO UW [21]
- Loading...OBM UW [131]
- Loading...Uczelnia Łazarskiego [132]
- Loading...Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu [92]
- Loading...Wydawnictwo Naukowe PTG [348]
- Loading...Wydział Lingwistyki Stosowanej UW [48]
- Loading...Wydział Polonistyki UW [339]
Recent Submissions
Item
Metoda projektu edukacyjnego w procesie kształcenia
(Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, 2011) Torończak, Edward; Szpotowicz, Magdalena; Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
W ostatnim dziesięcioleciu międzynarodowe projekty edukacyjne stały się nowym zjawiskiem w wielu polskich szkołach, wzbudzając bardzo duże zainteresowanie nauczycieli i uczniów. Realizowane w szkołach projekty przyczyniły się do wprowadzania innowacji w procesie dydaktyczno-wychowawczym. Stały się również szkołą zdobywania przez uczniów różnorodnych kompetencji, niezbędnych do funkcjonowania na przyszłym rynku pracy. Uczniowie realizując projekty zdobywają nie tylko „twarde” oraz „miękkie” umiejętności zarządzania projektami, ale uczą się przede wszystkim pracy w zespole, która jest kluczem do rozwoju zawodowego. Skoro metoda projektu edukacyjnego ma przygotowywać uczniów do przyszłej pracy zawodowej w zespołach, to warto już na etapie szkolnym wprowadzać uczniów w tajniki najlepszych standardów zarządzania projektami. Wydaje się to bym bardziej aktualne, że menedżer projektu zaczął być postrzegany w Polsce, jako nowy atrakcyjny zawód dla wielu młodych ludzi.
Item
Wybrane problemy systemów wyborczych
(Wydawnictwo Sejmowe, 2011) Dobromir Dziewulak; Uniwersytet Warszawski
(D.Dziewulak) Wprowadzenie; (Ł.Żołądek) Przymus wyborczy. Geneza, praktyka funkcjonowania, argumenty za i przeciw; (A.Żukowski) Z problematyki depozytów wyborczych na świecie; (B.Michalak) Mieszane systemy wyborcze na przykładzie Włoch i Rosji. Ordynacja doskonała czy niespełnione nadzieje?; (M.Czakowska, P.Raźny) Konstrukcja prawna komitetu wyborczego w kontekście zasady równych szans wyborczych; (J.Zbieranek) Alternatywne procedury głosowania w Polsce na tle państw Unii Europejskiej; (M.Czakowski) E voting na przykładzie Estonii i Brazylii.
Item
Udostępnianie dokumentacji medycznej zmarłego pacjenta w wybranych państwach Unii Europejskiej
(Biuro Analiz Sejmowych, 2011) Dziewulak, Dobromir; Uniwersytet Warszawski
This article attempts to review the disclosure of information about deceased patients to their family members, on the basis of the legal regulations, procedures and established practices in 21 selected EU member states.
Item
Kształcenie dzieci i młodzieży w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego w wybranych krajach Unii Europejskiej
(Biuro Analiz Sejmowych, 2011) Dziewulak, Dobromir; Uniwersytet Warszawski
Road safety education for young and older children in selected EU countries. This paper reviews the issue of provision of road safety education to young and older children in selected European Union countries. It contains a comparative analysis of road safety education programs implemented in Poland, Austria, Estonia, Finland, Greece, Spain, Latvia, Germany, Sweden, Italy and the United Kingdom. A brief description of education management systems in individual countries and an overview of the principles of implementing school programs are also to be found in this paper.
Item
Koncepcja etnicznej izby wyższej w dwuizbowym parlamencie w państwie afrykańskim (część I)
(Polskie Towarzystwo Afrykanistyczne, 2011) Trzciński, Krzysztof; Uniwersytet Warszawski
W artykule tym analizuję koncepcję etnicznej izby wyższej jako części bikameralnej (dwuizbowej) legislatury w państwie afrykańskim. Mianem etnicznej określam izbę parlamentu, której skład byłby tworzony w oparciu o istniejącą różnorodność etniczną. Autorem takiej koncepcji jest wybitny nigeryjski politolog Claude Ake (1939–1996), według którego dla budowy trwałej demokracji w państwie afrykańskim konieczne jest wzmocnienie roli władzy ustawodawczej kosztem poważnego uszczuplenia prerogatyw przypisanych urzędowi prezydenckiemu. Ake był również zwolennikiem uznania i wzmocnienia znaczenia zbiorowości etnicznych oraz poszerzenia ich praw w państwie afrykańskim. Artykuł składa się z dwóch części. W pierwszej przedstawiam szczegóły koncepcji etnicznej izby wyższej. Uzupełniam je przemyśleniami pochodzącego z Sierra Leone filozofa George’a M. Carewa, które wydają się użyteczne w analizie myśli Akego. Ponadto prezentuję przypadek Izby Federacji, która stanowi ważną część istniejącego w Etiopii systemu federalizmu etnicznego. Kazus ten jest bliski propozycji Akego. W części tej ukazuję również koncepcyjne podobieństwa do systemu etiopskiego zawarte w myśli nigeryjskiego filozofa Ifeanyiego A. Menkitiego, która wskazuje, jakie skutki może przynieść funkcjonowanie federalizmu etnicznego. Jego rozważania można też uznać za uzupełniające poglądy Akego.