OPEN Repository
Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.
Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.
23397 archived items
Institutional Communities
- Loading...Police Academy in Szczytno [87]
- Loading...Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN [1]
- Loading...ICM UW [100]
- Loading...Instytut Badań Literackich PAN [186]
- Loading...Instytut Chemii Fizycznej PAN [202]
- Loading...Instytut Chemii Organicznej PAN [159]
- Loading...Jerzy Haber Institute of Catalysis and Surface Chemistry PAS [21]
- Loading...Instytut Paleobiologii PAN [3]
- Loading...Katedra Arabistyki i Islamistyki WO UW [131]
- Loading...Katedra Języków i Kultur Afryki WO UW [21]
- Loading...OBM UW [131]
- Loading...Uczelnia Łazarskiego [133]
- Loading...Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu [92]
- Loading...Wydawnictwo Naukowe PTG [349]
- Loading...Wydział Lingwistyki Stosowanej UW [48]
- Loading...Wydział Polonistyki UW [339]
Recent Submissions
Item
Małe przestępstwa, wielkie literackie rozkosze. Intertekstualność w zbiorze opowiadań Andrei Camilleriego „Miesiąc z komisarzem Montalbano”
(Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2011) Olkusz, Ksenia; Olkusz, Wiesław; Ośrodek Badawczy Facta Ficta; Uniwersytet Opolski
Tradycyjne ukwalifikowanie powieści kryminalnej sytuowało ją w grupie gatunków reprezentujących literaturę popularną, a więc a priori drugorzędnych, nastawionych na dostarczanie rozrywki, w najlepszym wypadku realizujących funkcję kompensacyjną. Taki punkt widzenia ulega jednak coraz częściej zmianie, a próby nobilitowania roman criminel, w Polsce zauważalne już w latach 60. XX wieku (zob.: Zimand 1963: 89), w dużej mierze determinowane są faktem dynamicznego rozwoju, przekształcania i różnicowania się tego gatunku (począwszy od roman noir, poprzez roman victime, roman probleme, nouvelle policiere, do thrillerów włącznie).Owo coraz powszechniejsze igranie konwencjami gatunkowymi, bawienie się intertekstualnością jako próbę zabezpieczenia się przed negatywnymi skutkami homogenizacji kultury współczesnej dostrzec też można w zbiorze opowiadań "Miesiąc z komisarzem Montalbano" Andrei Camilleriego. Lektura 30 kunsztownych miniatur kryminalnych, pisanych - jak informuje ich autor - od początku grudnia 1996 do końca stycznia 1998 roku ujawnia znaczne zróżnicowanie stopnia jawności i wyrazistości sygnałów, dokumentujących więź między hipotekstem a hipertekstem (intertekstem, protoarchetekstem, tekstem odniesieniowym, pretekstem).
Item
Tajemnice żywych trupów. Motyw zombie we współczesnej fantastyce polskiej (rekonesans)
(Stowarzyszenie tutajteraz, 2011) Olkusz, Ksenia; Ośrodek Badawczy Facta Ficta
Wyczerpanie się formuły i stereotypowe traktowanie motywu zombie zaowocowało zapotrzebowaniem na realizację w konwencji pastiszu lub przynajmniej odmiennym sposobem wyzyskania tego toposu. W przypadku opowiadań Kaszyńskiego i Mroczek schemat poddany zostaje swoistej rekombinacji czy „renowacji” w perspektywie parodystycznej. Stąd w Przebudzeniu świat widziany jest oczami potwora, a w Tylko ciało nieudolność rzekomo doświadczonej wiedźmy staje się przyczyną jej przeobrażenia w monstrum (zresztą, co ważne, bohaterka przyjmuje informację o transformacji w wampira w zadziwiająco niefrasobliwy sposób). Z kolei Grzędowicz pokazuje motyw zombie w zupełnie innym oświetleniu, interpretując go w kontekście globalizacji i wykładając jako zagrożenie cywilizacyjne. Natomiast Greps powiela schemat zombie przede wszystkim w płaszczyźnie wizualnej, choć przyznać też trzeba, że monstra potraktowane zostały w Październikowej opowieści jako wątek poboczny. Służą one dopełnieniu wizerunku zła w ogóle, stanowiąc wykładnię dla pierwotnych lęków każdego człowieka.
Item
Niebezpieczne rozrywki. Motyw gry w zbiorze opowiadań „Sępy” Roberta Cichowlasa i Jacka M. Rostockiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2011) Olkusz, Ksenia; Ośrodek Badawczy Facta Ficta
Dzisiejszy styl życia warunkuje często potrzebę ucieczki od realności, co wiąże się niekiedy ze sferą zawodową, regułami istnienia determinowanymi kwestiami ekonomicznymi bądź konkretnym savoir vivre ’em danej grupy zawodowej. Teraźniejsza kultura determinuje zjawiska o rozmaitym charakterze, wpływając znacząco na percepcję sytuacji jednostki współistniejącej w tłumie. Opowieść grozy czy horror stają się niejednokrotnie rejestrem lęków i wątpliwości współczesnego człowieka, wykładając wprost niepokoje cywilizacyjne.Utrata kontroli nad własnym istnieniem pod wpływem zjawisk zewnętrznych jest motywem niezwykle pojemnym, oscylującym nie tylko wokół zagadnień egzystencjalnych, lecz także możliwym do zrealizowania jako temat literatury popularnej.Przykładem tego jest tom opowiadań "Sępy" Roberta Cichowlasa oraz Jacka M. Rostockiego.
Item
Makabryczne tryumfy mięsożerców. Motywy kanibalistyczne we współczesnej polskiej fantastyce grozy
(PRINTPAP, 2011) Olkusz, Ksenia; Ośrodek Badawczy Facta Ficta
Motyw antropofagii umożliwia autorom horrorów wyeksponowanie obcości monstrum, sygnalizując swoistą deprawację, obecność „ciemnej" strony rzeczywistości. Jako sprzeczny z moralnością i obyczajami zachodniej cywilizacji, kanibalizm staje się także formą transgresji, wpisując się w schematy konstrukcyjne świata przedstawionego. Wykroczenie to jest niekiedy podwójne, dotycząc w tym wypadku zarówno sfery cielesnej, jak i obszaru psychiki. To deformacja sposobu postrzegania świata, odwrócenie naturalnych potrzeb i ukierunkowanie ich na imperatyw pochłaniania ludzkiego ciała. Demoniczność czy bestialskość są w tym rozumieniu kwantyfikatorami przestrzeni nieokreślonej, niedostępnej człowiekowi. Niewytłumaczalność zła potęguje jedynie efekt grozy, stając się sygnałem owego rozdarcia, które narusza przestrzeń bezpieczną, bo kontrolowaną przez człowieka.
Item
Ci wspaniali samurajowie! Japońskie inspiracje w polskiej fantastyce na przykładzie opowiadania Roberta J. Szmidta „Mrok nad Tokyoramą”
(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011) Olkusz, Ksenia; Ośrodek Badawczy Facta Ficta; Pracownia Literatury i Kultury Popularnej oraz Nowych Mediów Wrocław
Browse by
Selected filters: