OPEN Repository
Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.
Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.
23305 archived items
Institutional Communities
- Loading...Police Academy in Szczytno [85]
- Loading...Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN [1]
- Loading...ICM UW [100]
- Loading...Instytut Badań Literackich PAN [186]
- Loading...Instytut Chemii Fizycznej PAN [191]
- Loading...Instytut Chemii Organicznej PAN [155]
- Loading...Jerzy Haber Institute of Catalysis and Surface Chemistry PAS [21]
- Loading...Instytut Paleobiologii PAN [3]
- Loading...Katedra Arabistyki i Islamistyki WO UW [131]
- Loading...Katedra Języków i Kultur Afryki WO UW [21]
- Loading...OBM UW [131]
- Loading...Uczelnia Łazarskiego [132]
- Loading...Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu [92]
- Loading...Wydawnictwo Naukowe PTG [348]
- Loading...Wydział Lingwistyki Stosowanej UW [48]
- Loading...Wydział Polonistyki UW [339]
Recent Submissions
Item
Wychowanie seksualne młodzieży w świetle XIX-wiecznych poradników parenetycznych
(Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej, 2015) Szubert, Mateusz; Instytut Polonistyki i Kulturoznawstwa, Uniwersytet Opolski
Celem artykułu jest opis przemian obyczajów w kulturze XIX wieku. Analiza traktatów moralizatorskich i poradników wychowawczych, rozumianych jako ważne teksty kultury, pozwala prześledzić proces zmian zachodzących w tzw. pedagogice płciowej. Przełom XVIII i XIX wieku odczytać można jako wyraźny wzrost zainteresowań ludzką seksualnością na poziomie narracji parenetycznych. Dyskurs moralny sprzężony zostaje wówczas z dyskursem higienicznym. Z perspektywy historii kultury na szczególną uwagę zasługuje wzmożona popularność kategorii wstydu, rozumianego jako regulatora więzi społecznych (w tym rodzinnych). Przemiany intymności w kulturze XIX wieku to ważne i ciekawe świadectwo kształtowania się podwójnej moralności (jawnej i ukrytej) oraz funkcjonowania sprzecznych tendencji do tabuizowania i wypowiadania jednocześnie doświadczeń seksualnych. Strach przed społeczną dezaprobatą skutecznie organizował rytm życia codziennego. Skandalu i towarzyskiej kompromitacji obawiano się niemal na równi z utratą zdrowia czy groźbą nagłej śmierci. Druga połowa XIX wieku to właśnie okres gwałtownego wzrostu popularności poradników wychowawczych i towarzyskich. Wszelkie afekty i zachowania spontaniczne zaczynają uchodzić za niestosowne, w życiu społecznym zwyciężają bowiem mechanizmy i tendencje (samo)dyscyplinujące. Zwyczaje towarzyskie zostają poddane silnej presji otoczenia, eliminując tym samym z ich pejzażu indywidualne gesty i skłonności. Kultura XIX wieku stanowi niezwykle ciekawy rezerwuar wzorców małżeńskich i rodzicielskich. Edukacja dzieci i młodzieży ukierunkowana jest na naukę umiejętności odgrywania pożądanych ról społecznych: cnotliwych panien z dobrych domów czy, już mniej restrykcyjnie, wzorowych kawalerów, kandydatów na idealnych mężów i ojców. Teatralizacja życia codziennego w kulturze XIX wieku osiągnęła swoje apogeum. Jednocześnie trzeba podkreślić, że wciąż obowiązywało olbrzymie zróżnicowanie społeczne (stanowe); zasady dobrego wychowania, okazywanie kurtuazji w codziennych kontaktach dotyczyły tylko grup uprzywilejowanych, od pozostałych bowiem nikt nie oczekiwał znajomości etykiet
Item
Konfrontacja z aktywnym strzelcem
(Centrum Studiów nad Terroryzmem. Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, 2012-07) Małysa, Tobiasz; Centrum Studiów nad Terroryzmem
Item
Imigranci o wysokich kwalifikacjach na polskim rynku pracy. Raport z badań 2014-2015
(iSEE - Instytut Społeczno-Ekonomicznych Ekspertyz & Fundacja "Nasz Wybór", 2015) Konieczna-Sałamatin, Joanna; Uniwersytet Warszawski, Instytut Socjologii; Instytut Społeczno-Ekonomicznych Ekspertyz
Item
Metoda projektu edukacyjnego w procesie kształcenia
(Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, 2011) Torończak, Edward; Szpotowicz, Magdalena; Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
W ostatnim dziesięcioleciu międzynarodowe projekty edukacyjne stały się nowym zjawiskiem w wielu polskich szkołach, wzbudzając bardzo duże zainteresowanie nauczycieli i uczniów. Realizowane w szkołach projekty przyczyniły się do wprowadzania innowacji w procesie dydaktyczno-wychowawczym. Stały się również szkołą zdobywania przez uczniów różnorodnych kompetencji, niezbędnych do funkcjonowania na przyszłym rynku pracy. Uczniowie realizując projekty zdobywają nie tylko „twarde” oraz „miękkie” umiejętności zarządzania projektami, ale uczą się przede wszystkim pracy w zespole, która jest kluczem do rozwoju zawodowego. Skoro metoda projektu edukacyjnego ma przygotowywać uczniów do przyszłej pracy zawodowej w zespołach, to warto już na etapie szkolnym wprowadzać uczniów w tajniki najlepszych standardów zarządzania projektami. Wydaje się to bym bardziej aktualne, że menedżer projektu zaczął być postrzegany w Polsce, jako nowy atrakcyjny zawód dla wielu młodych ludzi.
Item
Czynnik ludzki w zarządzaniu wielopoziomowym a problemy polskiego sądownictwa cywilnego
(Wydawnictwo KUL, 2013) Machowicz, Kinga; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Governance to pojęcie związane z rządami prawa, procesami, za pomocą których zarządza się zasobami, artykułuje interesy i wykonuje władzę w społeczeństwie. Jest to również sposób wykonywania funkcji publicznych i korzystania z kompetencji regulacyjnych, a także instrument stabilizowania i stymulowania społeczeństwa oraz zarządzania politykami sektorowymi. Celem opracowania jest dokonanie analizy krajowego i tzw. obywatelskiego poziomu zarządzania polskim sądownictwem.
Browse by
Selected filters: