OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23297 archived items

Recent Submissions

Item
Życie na skraju - marginesy społeczne wielkiego miasta
(Wydawnictwo Societas Pars Mundi, 2014) Galor, Zbigniew; Goryńska-Bittner, Barbara; Kalinowski, Sławomir; Instytutu Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN
Publikacja ta powstała jako rezultat badań nad marginesami społecznymi miasta Poznania i stanowi całość złożoną z kilkudziesięciu opracowań pod wspólnym tytułem „Życie na skraju – marginesy społeczne wielkiego miasta”, proponując szerokie tematycznie spektrum marginalizacji społecznej, od perspektywy historycznej miasta Poznania, po współczesne problemy jego mieszkańców, funkcjonujących na marginesach różnych przestrzeni społecznych miasta. Zróżnicowany charakter publikacji wynika z międzyśrodowiskowego charakteru badań, łączącego w jeden zespół zarówno pracowników naukowych jak i praktyków, wywodzących się z poznańskich instytucji i organizacji pozarządowych, działających w obszarze społecznego wykluczenia.
Item
Finansowanie zakupu podręczników szkolnych w wybranych państwach
(Biuro Analiz Sejmowych, 2014) Dziewulak, Dobromir; Uniwersytet Warszawski
This paper addresses the issue of funding the purchase of school textbooks in selected European countries. The author first examines basic definitions and concepts relating to the above mentioned issue. Next, he provides brief information about the sources of funding and how they are made available to students in obligatory education in the following countries: Poland, Belgium, Croatia, Cyprus, Czech Republic, Finland, Germany, Greece, Island, Italy, the Netherlands, Spain and the United Kingdom
Item
Monitorowanie karier zawodowych absolwentów przez polskie uczelnie wyższe w świetle wyników badania Biura Analiz Sejmowych
(Biuro Analiz Sejmowych, 2014) Dziewulak, Dobromir; Grycuk, Adrian; Russel, Piotr; Wołodkiewicz-Donimirski, Zdzisław; Uniwersytet Warszawski; Biuro Analiz Sejmowych
The article presents the results of a study conducted by the Bureau of Research of the Chancellery of the Sejm between December 2013 and January 2014 in institutions of higher education. In 2011 obligatory monitoring of professional careers of graduates was introduced in Poland. The paper investigates, inter alia, from which year Polish universities started (or plan to start) such monitoring, what information is gathered, who receives the results of the monitoring and whether they are used to introduce changes to the universities’ curricula.
Item
System szkolny Irlandii
(Biuro Analiz Sejmowych, 2014) Dziewulak, Dobromir; Uniwersytet Warszawski
This article reviews the system of school education in Ireland. Topics addressed by the author include school administration, financing of education, organization of school system, special education and teacher education.
Item
Elity polityczne Białorusi wobec procesu transformacji systemowej w latach 1990-1994
(Białoruskie Towarzystwo Historyczne, 2014) Czachor, Rafał; Uczelnia Jana Wyżykowskiego
Gorbach­ev­’s­ liberalization of th­e commu­nis­t regime led­ to p­olitical op­p­os­ition in all th­e Sov­iet republics­. In s­p­ite of th­at, in Belaru­s­, as­ well as­ in Ru­s­s­ia and­ Ukraine, th­e trans­formation of th­e p­olitical s­ys­tem was­ controlled­ by th­e former commu­nis­t elite - no­menklatu­ra. Th­e new cond­itions - ­th­e d­emocratization and­ p­lu­ralis­m of pol­itical life - for­ced­ th­e commu­nis­ts­ to comp­ete with th­e national ­d­emocratic Belaru­s­ian Pop­ular Front, wh­ich­—in 1990—introd­u­ced­ its­ members­ to th­e Belaru­s­ian parliament, th­e Su­p­reme So­v­iet. Th­u­s­, political d­is­cou­rs­e in 199-0­4 was­ dominated by two antagonized­ p­arties­. It was­ h­amp­ered­ by weak p­olitical institutions­, wh­ich­ almos­t froze th­e proces­s­ of trans­formation. As­ a res­u­lt, th­e ambigu­ou­s­ attitu­d­e of th­e elites­ toward­ d­emocratization facilitated­ Alexan­d­er Lukas­h­enko’ s­ taking ov­er p­ower and­ establis­h­ing an au­th­oritarian regime.