OPEN Repository
Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.
Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.
23397 archived items
Institutional Communities
- Loading...Police Academy in Szczytno [87]
- Loading...Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN [1]
- Loading...ICM UW [100]
- Loading...Instytut Badań Literackich PAN [186]
- Loading...Instytut Chemii Fizycznej PAN [202]
- Loading...Instytut Chemii Organicznej PAN [159]
- Loading...Jerzy Haber Institute of Catalysis and Surface Chemistry PAS [21]
- Loading...Instytut Paleobiologii PAN [3]
- Loading...Katedra Arabistyki i Islamistyki WO UW [131]
- Loading...Katedra Języków i Kultur Afryki WO UW [21]
- Loading...OBM UW [131]
- Loading...Uczelnia Łazarskiego [133]
- Loading...Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu [92]
- Loading...Wydawnictwo Naukowe PTG [349]
- Loading...Wydział Lingwistyki Stosowanej UW [48]
- Loading...Wydział Polonistyki UW [339]
Recent Submissions
Item
Kwantytatywne determinanty konkurencyjności wybranych spółek surowcowych i paliwowych z indeksu WIG 20
(Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2014) Firlej, Krzysztof; Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Item
Nowoczesne paradygmaty zarządzania jako element podnoszenia wartości spółek przemysłu spożywczego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 2014) Firlej, Krzysztof; Bargieł, Aleksandra; Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
W artykule poddano teoretycznym i analitycznym rozważaniom nowoczesne paradygmaty zarządzania, zakładając, że są one elementem kierunkującym funkcjonowanie spółek przemysłu spożywczego. W części teoretycznej zaprezentowano ewolucję i stan obecny paradygmatów zarządzania, które zbadano w aspekcie wykorzystania ich w procesie zarządzania spółkami przemysłu spożywczego. Sprawdzono, jak poszczególne paradygmaty zarządzania realizowane są w praktycznym procesie funkcjonowania spółek, zauważając, że właściwe ich wykorzystanie wpływa wymiernie na podnoszenie wartości firmy i zajmowanie przez nią coraz lepszej pozycji rynkowej. Analiza działań podejmowanych w tym obszarze potwierdziła, że badane spółki są mocno zainteresowane realizacją wszelkiego rodzaju działań skutecznie podnoszących ich wartość rynkową, śledzą na bieżąco badania naukowe, zachowania konkurencji i starają się przy ich pomocy realizować zamierzone cele.
Item
Knowledge transfer and diffusion of innovation as a source of competitiveness of food industry enterprises in Poland
(Foundation of the Cracow University of Economics Rakowicka 27, 31-510 Cracow, Poland, 2014) Firlej, Krzysztof; Żmija, Dariusz; Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Issues of the study come down to the attempt of the answer to a question: to what extent knowledge management and diffusion of innovation contributed to the raising level of competitiveness of food industry enterprises in Poland. Positive answer to the research problem may stem from the first years of membership of the European Union structures and transition of businesses to the next stages of development, using their strengths and all the opportunities that arise from the operation in a turbulent environment. The study covered the level of knowledge management funding in enterprises, the creation of innovative actions and results of measures of their performance and economic growth in the perspective of the company value. The purpose of this study was to determine the impact of knowledge management and diffusion of innovation on competitiveness improvement of the food industry enterprises in Poland. The aim paved the concept and operationalization of the research towards identification of the relationship between expenditures on knowledge management and diffusion of innovation and raising of competitiveness of food industry enterprises in Poland. The study of the relationships is also apparent from the fact that in the postaccession period there has been observed a continuous development of food industry enterprises and their recapitalization that led to a higher position in the local, national and international market. The essence of the validity of these studies is underscored by the widespread thesis of the detachment of rational consumption needs, which is referred to as consumerism.
Item
Cele i zakres innowacji w przedsiębiorstwach przemysłu spożywczego w Polsce
(Stowarzyszenie Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2014) Firlej, Krzysztof; Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Celem pracy było objaśnienie koncepcji i efektów podejmowania działalności innowacyjnej oraz rodzajów wdrażanych innowacji w przedsiębiorstwach przemysłu spożywczego. Zamiarem autora było przedstawienie relacji założeń teoretycznych proponowanych w literaturze przedmiotu w stosunku do osiągniętych wyników w badanych przedsiębiorstwach oraz dodatkowych efektów i korzyści wynikających z ich zastosowania. Wykorzystano kwestionariusz ankiety, a okres badania obejmował lata 2006-2011. Stwierdzono, że podstawowym rodzajem działalności innowacyjnej badanych przedsiębiorstw były innowacje produktowe, a następnie zmiany w organizacji pracy i wdrażanie nowych procedur funkcjonowania. Działania w większości dotyczyły innowacji wdrażanych na poziomie firmy.
Item
Analysis of the Factors Increasing the Competitiveness of the Food Industry Enterprises Results
(University of Hradec Kralove, Faculty of Informatics and Management, 2014) Firlej, Krzysztof; Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
The article presents a synthetic analysis of key factors influencing the competitiveness of enterprises of the food industry in Poland. Conclusions are the result of the study based on the analysis of 267 enterprises functioning in the food industry in Poland. It was found that in the period 2006-2011 the most important process influencing business was growing competitiveness in the market, followed by implementation of innovation and Poland membership in the European Union.
Browse by
Selected filters: