OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23704 archived items

Recent Submissions

Item
Wiedźmin – bohater masowej wyobraźni
(Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej "Trickster", 2015) Dudziński, Robert; Flamma, Adam; Kowalczyk, Kamila; Płoszaj, Joanna; Uniwersytet Wrocławski
Na tom "Wiedźmin – bohater masowej wyobraźni" składa się dziewięć tekstów, analizujących różne aspekty funkcjonowania świata stworzonego przez Andrzeja Sapkowskiego w "Sadze o Wiedźminie". Pierwszych pięć artykułów skupia się na literaturze – ich przedmiotem jest m.in. intertekstualność w cyklu wiedźmińskim; obecne w nim nawiązania do mitologii słowiańskiej; jego wymiar etyczny; a także kwestie inność, obcości i rasizmu. Pozostałe teksty zajmują się m.in. filmową i serialową adaptacją "Sagi o Wiedźminie"; grą RPG "Wiedźmin: Gra Wyobraźni"; ironią w grach komputerowych "Wiedźmin" i "Wiedźmin 2: Zabójcy królów"; a także recepcją wiedźmińskiej marki w Czechach.
Item
Sfilmuję ci bajeczkę… Pornograficzne adaptacje baśni na przykładzie Czerwonego Kapturka
(Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej "Trickster", 2015) Kowalczyk, Kamila; Uniwersytet Wrocławski
Poniższy artykuł ma na celu odczytanie i zinterpretowanie mechanizmów adaptowania tekstu kultury tradycyjnej – baśni – na potrzeby kina pornograficznego oraz wyjaśnienie, w jakim celu powstają tego rodzaju produkcje. Autorka ukazuje ponadto przykłady baśniowych renarracji w różnych tekstach kultury, co stanowi dowód tego, że baśń jest utworem, który może być opowiedziany na wiele sposobów, konwencji i stylistyk. Zwraca uwagę również na to, iż obecność treści pornograficznych w baśniach nie jest pomysłem kultury współczesnej, bowiem elementy te są nieodłącznym składnikiem kultury słowa, a co za tym idzie, również kultury tradycyjnej. Pornograficzne adaptacje baśni mogą zatem stanowić przykład specyficznego powrotu do baśniowych – niecenzurowanych i nieułagodzonych – narracji.
Item
„Powariowali ci filmowcy” – aktorskie adaptacje komiksów o Asteriksie
(Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej "Trickster", 2015) Dudziński, Robert; Uniwersytet Wrocławski
Artykuł stanowi próbę analizy czterech wyprodukowanych do tej pory aktorskich adaptacji komiksów o Asteriksie: Asteriks i Obeliks kontra Cezar (Astérix et Obélix contre César, reż. C. Zidi, Francja–Niemcy–Włochy 1999), Asteriks i Obeliks: Misja Kleopatra (Astérix & Obélix: Mission Cléopâtre, reż. A. Chabat, Francja–Niemcy 2002), Asteriks na olimpiadzie (Astérix aux jeux olympiques, reż. F. Forestier, T. Langmann, Belgia–Francja–Hiszpania–Niemcy–Włochy 2008) i Asteriks i Obeliks: W służbie Jej Królewskiej Mości (Astérix et Obélix: Au Service de Sa Majesté, reż. L. Tirard, Francja–Hiszpania–Węgry–Włochy 2012). Autor wskazuje, że produkcje te stanowią w istocie próbę przeszczepienia na grunt europejski zasad i reguł wypracowanych we współczesnym Hollywood. Z jednej strony reguły te dotyczą produkcyjno-marketingowego aspektu filmów, a więc sposobu jego promocji i dystrybucji. Z drugiej strony filmy te na poziomie formalnym i fabularnym wyraźnie nawiązują zarówno do Kina Nowej Przygody, jak i współczesnych familijnych animowanych blockbusterów. Wymienione adaptacje stanowią więc próbę włączenia elementów zaczerpniętych z komiksowego oryginału w formułę wywodzącą się ze współczesnego kina hollywoodzkiego.