OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

22946 archived items

Recent Submissions

Item
Młodzież a cyfrowe kompetencje operacyjne - na podstawie modelu dostępu do nowych mediów Jana van Dijka
(2018) Jasiewcz, Justyna; Jupowicz-Ginalska, Anna; Kisilowska, Małgorzata; Waszkiewicz-Raviv, Alicja; Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii, Uniwersytet Warszawski
W artykule przedstawiono wyniki cząstkowe projektu „Kompetencje cyfrowe młodzieży – badanie biometryczne”. Omówione dane zostały pozyskane techniką obserwacji bezpośredniej nieuczestniczącej, dotyczące kompetencji operacyjnych i formalnych z modelu kompetencji cyfrowych Jana van Dijka. Badania jakościowe przeprowadzono na grupach polskich licealistów i studentów. Uzyskane wyniki pozwalają stwierdzić, że respondenci sprawnie korzystają ze sprzętu i oprogramowania oraz nawigują w narzędziach systemowych i internecie. Nie potwierdzono natomiast wysokiej sprawności w tworzeniu sieciowych komunikatów konwergencyjnych. Zwrócono też uwagę na celowość stosowania triangulacji metod w badaniach kompetencji cyfrowych, pozwalających na uzyskanie danych różnego typu i precyzyjną analizę badanego problemu
Item
Visual Code Across Borders. Visual Communication as the Answer to Intercultural Management Dilemmas
(De Gruyter Open, 2015-12) Waszkiewicz-Raviv, Alicja; Uniwersytet Warszawski
The paper focuses on the visual communication channel and it’s practical implications to the intercultural management practice. Introducing theoretical framework provides arguments for the increasing role of the pictures in the image economy, where esthetics and visual branding are the core elements. Two main fields of business applications of visual channels are drawn in the article: external consumers communication and internal organizational communication. Author’s definition of visual marketing communication (VMC) is provided and the semiotic approach is recommended for the culturally rooted customer communication that increases consumption globally, while information design and infographics are the visual messages suggested for the second field, which is internal, employees communication management.
Item
Edukacja medialna w świetle debaty nad tożsamością nauki o mediach. Dotychczasowe paradygmaty a neuropoznawcza ścieżka metodologiczna
(Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW, 2015) Waszkiewicz-Raviv, Alicja; Uniwersytet Warszawski
W świetle toczącej się debaty na temat zakresów nauki o mediach, w artykule zaproponowano zwrócenie baczniejszej uwagi na istotne pole badawcze, jakim jest edukacja medialna. W pracy przytoczono polskie i zagraniczne definicje tego pojęcia, z podkreśleniem jego wieloaspektowości oraz przedstawiono ewolucję terminu, wraz ze wskazaniem możliwych analiz empirycznych. Usytuowaniu edukacji medialnej w ramach trzech tradycji analiz medialnych towarzyszą przykłady zróżnicowanych badań naukowych z tego zakresu. Przedstawiono także sugestie metodologiczne, a mianowicie kognitywistykę i rozwijające się badania nad mózgiem oraz zaproponowano autorską definicję neuroedukacji medialnej. Opierając się na teoriach medioznawczych oraz psychologii poznania społecznego, podjęto także próbę umiejscowienia tego pola badawczego w ramach paradygmatów holistycznych integrujących zmienne pochodzenia fizjologicznego ze zmiennymi społecznymi.
Item
Analiza rezultatów badań wizerunku uczelni w odniesieniu do teorii public relations
(Wydawnictwo ASPRA, 2011) Waszkiewicz-Raviv, Alicja; Uniwersytet Warszawski
Praca przedstawia wyniki badania wizerunku polkich uczelni i jednej zagranicznej w oparciu o paradygmat konstruktywistyczny. Przedstawia także rekomendacje działań PR dla danych wymiarów wizerunku uczelni.
Item
Analizy transmedialnego obrazu "zwykłej uczennicy" w ramach edukacji medialnej. Czy ona musi mieć wszystko fioletowo-różowe?
(Wydawnictwo KUL, 2015) Waszkiewicz-Raviv, Alicja; Uniwersytet Warszawski
Edukacja medialna jest terminem coraz częściej przykuwającym uwagę medioznawców, zwłaszcza badających fenomen mediosfery przesyconej komunikatami wizualnymi. To jakie kompetencje posiadają odbiorcy, a zwłaszcza dzieci i nastolatki w kontakcie z licznymi przekazami wydaje się istotnym obszarem badań. Kim jest transmedialny idol z produkcji serialu argentyńskiego, który wyprodukowała firma Disneya i następnie rozpropagowała licznymi kanałami zintegrowanej komunikacji marketingowej? Zwykłą dziewczyną z przedmieścia czy produktem medialnym? Przewodnik w postaci kwestionariusza z pytaniami do analizy reprezentacji może być narzędziem odmagicznienia obrazu. Artykuł koncentruje się na ikonosferze mediów, wskazuje jedną z zasad rządzących percepcją wizualną oraz prezentuje narzędzie do analizy obrazu „zwykłej nastolatki” z serialu „Violetta”, które może być wykorzystane do analiz w ramach edukacji medialnej.