Uwaga! Pozycje dodane do repozytorium OPEN między 21 września a 6 października zostaną opublikowane na stronie repozytorium po tym terminie.
OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

22994 archived items

Recent Submissions

Item
Pomiar efektywności kształcenia i produktywności publicznych szkół wyższych za pomocą nieparametrycznej metody DEA i indeksu Malmquista
(Wyższa Szkoła Zarządzania „Edukacja”, Wrocław, 2015) Brzezicki, Łukasz; Wolszczak-Derlacz, Joanna; Uniwersytet Gdański; Politechnika Gdańska
W artykule przedstawiono ocenę efektywności działalności dydaktycznej prowadzonej przez publiczne szkoły wyższe (50 szkół wyższych w okresie 2009−2012) wraz z pomiarem zmian produktywności w czasie. Wskaźniki efektywności zostały obliczone za pomocą nieparametrycznej metody DEA, a zmiany produktywności za pomocą indeksu Malmquista. Za nakłady działalności uczelni przyjęto: wartość przychodów z działalności dydaktycznej, liczbę nauczycieli akademickich oraz liczbę pozostałych pracowników uczelni. Wyniki działalności uczelni, w zależności od modelu były mierzone liczbą absolwentów przeliczeniowych, wartością wskaźnika preferencji pracodawców lub obiema miarami naraz. Rezultaty wskazują, że badane uczelnie charakteryzowały się zarówno w aspekcie ilościowym, jak i odnośnie spełnienia oczekiwań pracodawców relatywnie niską efektywnością dydaktyczną, jakkolwiek w analizowanym okresie następowała poprawa produktywności uczelni.
Item
Pomiar produktywności działalności dydaktycznej polskich uczelni technicznych
(Instytut Nauk Ekonomicznych PAN, 2017) Brzezicki, Łukasz; Rusielik, Robert; Urząd Statystyczny w Gdańsku; Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Celem podjętych badań było oszacowanie poziomu zmian produktywności 18 wyższych szkół technicznych w zakresie działalności dydaktycznej w latach 2010–2015 za pomocą indeksu Malmquista. Do badania wykorzystano nieradialny indeks Malmquista SBM oraz nieradialny indeks Malmquista SBM z niepożądanymi efektami. W celach porównawczych badania zostały przeprowadzone dla dwóch alternatywnych zestawień zmiennych, różniących się jedynie włączeniem bądź wyłączeniem danych w zakresie liczby pozostałych pracowników. Badania wykazały, że uwzględnienie w modelu niepożądanych efektów skutkuje zmianami poziomu wskaźników produktywności, ale w większości przypadków nie powoduje zmiany oceny prowadzonej działalności dydaktycznej. Ponadto wykazano, że największy wzrost produktywności wystąpił w uczelniach „średnich”, natomiast spadek produktywności zaobserwowano w uczelniach „małych”.
Item
Efektywność dwuetapowego procesu dydaktycznego w publicznych uczelniach technicznych
(Instytut Nauk Ekonomicznych PAN, 2017) Brzezicki, Łukasz; Pietrzak, Piotr; Urząd Statystyczny w Gdańsku; Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Celem niniejszego artykułu jest oszacowanie efektywności dwóch etapów (tj. pierwszy - kształcenia studentów, a drugi - kończenia edukacji przez absolwentów) zachodzących w procesie dydaktycznym w publicznych uczelniach technicznych. Przedstawiono ocenę efektywności działalności dydaktycznej 18 publicznych wyższych szkól technicznych w latach 2014-2015 za pomocą metody DEA. W badaniu wykorzystano model relacyjny DEA, zakładający z jednej strony istnienie zależności między dwoma etapami w całym procesie dydaktycznym, a z drugiej uwzględniający produkty pośrednie, będące łącznikiem między poszczególnymi etapami. Wynik procesu dydaktycznego byl mierzony liczbą absolwentów, a za nakłady przyjęto liczbę nauczycieli akademickich, pozostałych pracowników niebędących nauczycielami akademickimi oraz ogólną wartość przychodów dydaktycznych. Natomiast za wynik pierwszego etapu, będącego jednocześnie nakładem drugiego etapu, przyjęto liczbę studentów (wynik/naklad pośredni). W artykule oszacowano zarówno efektywność pierwszego i drugiego etapu, jak i całkowitą efektywność. Uzyskane wyniki wskazują, z jednej strony, że ogólna efektywność uczelni technicznych jest niska, a z drugiej, że występują różnice w efektywności między etapami procesu kształcenia. Nawet jeżeli ogólna działalność dydaktyczna szkól wyższych została uznana za nieefektywną, to w kilku przypadkach jej poszczególne etapy okazały się efektywne.
Item
Produktywność dydaktyczna publicznych uniwersytetów w latach 2010–2015
(Instytut Badań Edukacyjnych, 2018) Brzezicki, Łukasz; Pietrzak, Piotr; Urząd Statystyczny w Gdańsku; Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Celem podjętych badań było określenie zmian w produktywności publicznych uniwersytetów w zakresie działalności dydaktycznej. W badaniu wykorzystano nieradialny indeks Malmquista SBM zorientowany na wyniki. W analizach uwzględniono 18 uczelni będących pod nadzorem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W latach 2010–2015 przeciętna wartość indeksu Malmquista wynosiła 0,90, co wskazuje na pogorszenie produktywności uniwersytetów. Zmiany w zakresie efektywności technicznej nie miały wpływu na wysokość indeksu, ponieważ ich średnia w analizowanym okresie oscylowała wokół jedności. Głównym czynnikiem spadku produktywności uczelni były zmiany postępu technologicznego, które kształtowały się przeciętnie na poziomie 0,85.
Item
Pomiar efektywności i (nie-)skuteczności pośredniej studiów w polskim publicznym szkolnictwie wyższym
(Politechnika Śląska, 2018) Brzezicki, Łukasz; Urząd Statystyczny w Gdańsku
W artykule oszacowano efektywności studiów w 52 polskich szkołach wyższych latach 2014-2015 za pomocą modelu hybrydowego (łączącego podejście radialne nieradialne) z niepożądanymi efektami należącego do nieparametrycznej metody DEA. również oceny skuteczności studiów w latach 2012-2015. Wyniki badania i nieskuteczności studiów przedstawiono dla poszczególnych 52 uczelni oraz grup szkolnictwa wyższego. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie charakteryzowała najwyższym poziomem ogólnej skuteczności studiów uwzględniając cykl 3-letni w latach 2014 i 2013-2015. Natomiast uniwersytety były najskuteczniejsze spośród pięciu grup szkolnictwa wyższego. Największy poziom nieskuteczności studiów w przypadku grupy szkół rolniczych w latach 2012-2014 i technicznych w latach 2015. W pełni efektywnych uczelni było 17 w 2014, a 15 w 2015 roku. Najlepszą relacją do efektywności w latach 2014-2015 charakteryzowała się Szkoła Główna w Warszawie, a najgorszą Politechnika Łódzka. Natomiast najlepszy stosunek do skuteczności odnotowano w uczelniach ekonomicznych, a najgorszy rolniczych.