OPEN Repository

Welcome to OPEN - the Repository of Open Scientific Publications, run by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw, previously operating as the CeON Repository. The Repository enables Polish researchers from all fields to openly share their articles, books, conference materials, reports, doctoral theses, and other scientific texts.

Publications in the Repository are indexed by the most important search engines and aggregators and downloaded by users worldwide. We invite you to create an account, deposit your publications, and use the resources of the Repository.

23110 archived items

Recent Submissions

Item
Associations of the Hegelian Philosophy of Art with the Tradition of the Metaphysics of Light
(Uniwersytet Jagielloński, 2015) Tendera, Paulina; Uniwersytet Jagielloński
In this article I would like to present three main areas of my interest in the aesthetics of Georg F. W. Hegel which are associated, directly or indirectly, with the philosophical tradition of the metaphysics of light. First, I will introduce my interpretation of the concept, used by Hegel, of luminosity in art (here I present my own understanding of this phenomenon, as I refer it to all of the three types of art we can speak of within the framework of Lectures on Aesthetics; meanwhile, the traditional approach has been to apply this concept exclusively to romantic art, which, while correct, is only justified by the examination of art as a whole). Thus I propose here to examine the phenomenon of the luminosity of truth in symbolic, classical and romantic art. Next, I will present an understanding of the aesthetic experience of romantic works of art, an understanding which emerges from the concept of a work as a physical object of luminous truth and is fixed in the Platonic claritas theory of light, closely associated with the metaphysics of light. I will illustrate my reflections with several examples of romantic painting. Then, I will move on to the search for the meaning of the development of art. I see this meaning in the realisation of the principle of the luminosity of truth in art, and, in turn, this realisation in a specific element of representation in painting, namely that of the human eye, which Hegel defined as ‘the light of the eye’. This theme takes us back to the tradition of Platonic philosophy, in both its ancient and its mediaeval Christian forms, and acknowledges a close relationship with the aesthetics of Hegel and the European tradition of the metaphysics of light. It is worth establishing, before proceeding to Hegel’s aesthetics per se, the sense in which we understand the metaphysics of light here. Above all, the metaphysics of light is a narrower concept than the philosophy of light, because in actuality it is exclusively a metaphysical ontology. Light (usually claritas, sometimes lux) is understood here as divine light or light derived from first principles, e.g. from Plotinus’s concept of the One, and partakes of an intellectual rather than a sensual character; thus it actually has little in common, for example, with physical light. Consequently, observations on light in extraontological terms, such as goodness, (axiological) grace, knowledge, or (epistemological) enlightenment, are here secondary for us, since they concern not light itself, but the consequences of its existence (e.g. grace is a consequence of the existence of claritas). The primary issue is, however, to assume that claritas substantially derives from God, the Absolute, the Hegelian absolute spirit; its existence depends, therefore, on coparticipation (methexis), and not on its conformity with or resemblance (mimesis) to the first cause, e.g. within the meaning of St. Thomas Aquinas.
Item
OR – moc światła
(Uniwersytet Jagielloński, 2015-12) Tendera, Paulina; Rubiś, Wojciech; Uniwersytet Jagielloński
Artystyczny projekt „Moc Światła (OR)” zbiegł się ideowo z Festiwalem Kultury Żydowskiej „Warszawa Singera” (http://www.festiwalsingera.pl/). W tym roku festiwal zamknął koncert inauguracyjny amerykańskiego wokalisty Matisyahu, dlatego pisząc o projekcie, przywołujemy słowa jednego z jego utworów muzycznych. Pod kierownictwem artystycznym i dydaktycznym prof. Włodzimierza Szymańskiego artystki Nadia Issa, Maria Jankowska oraz Julia Karłowska wykonały cykl prac poświęconych pamięci Żydów warszawskich oraz odnoszących się do żydowskiej kultury religijnej. Wszystkie prace przedstawione w ramach projektu „Moc Światła (OR)” stanowią przykład współczesnej sztuki światła, posiadają też mocny związek z wielowiekową judeochrześcijańską tradycją metafizyki światła
Item
Sztuka z ducha natury. Kartezjusz wobec estetyki
(Uniwersytet Jagielloński, 2011) Sosnowski, Leszek; Uniwersytet Jagielloński
Konsekwencją zabsolutyzowanej teorii bytu jest odpowiadająca jej aksjologia, przyjmująca istnienie wartości absolutnej. Taka wartość jest wezwaniem i wyzwaniem zarazem: wezwaniem poznawczym i wyzwaniem artystycznym. Artysta każdorazowo odtwarza swoim dziełem epistemologiczną sytuację demiurga; różni ich tylko zakres mocy kreacyjnych: demiurg stwarza dosłownie, artysta symbolicznie.
Item
Ossowski o sztuce
(Uniwersytet Jagielloński, 2012) Tendera, Paulina; Uniwersytet Jagielloński
Bez wątpienia dokonania Stanisława Ossowskiego na polu socjologii sztuki czekały na systematyczne i całościowe opracowanie. Zadanie, które stało przed badaczami spuścizny socjologa, nie było łatwe ze względu na obszerność dzieł oraz szerokie spektrum zainteresowań naukowca. W czterech rozdziałach swojego opracowania Małgorzata Stępnik przed-stawia biografię naukową filozofa, ogólnie charakteryzuje jego twórczość, omawia teorię realizmu i ekspresji profesora, by wreszcie przejść do meritum, czyli do oryginalnej i przełomowej dla polskiej humanistyki koncepcji socjologii sztuki.
Item
Hybryda Sztuki. Mediations Biennale, Poznań 11.09-30.10.2010
(Uniwersytet Jagielloński, 2010) Tendera, Paulina; Uniwersytet Jagielloński
Tegoroczne Biennale Poznańskie odbyło się pod hasłem dwóch najważniejszych wystaw festiwalu: Beyond Mediations oraz Erased Walls (prezentowanej również w Berlinie i Bratysławie). „Mediations” to biennale sztuki dialogu, ale również (jeśli nie przede wszystkim) biennale granic nieprzekraczalnych. Kuratorami festiwalu byli Ryszard W. Kluszczyński, Tsutomu Mizusawa, Georgi Begun, Noam Broslovsky, Juraj Čarnỷ, Nika Kukhtina, Matthias Reichelt, Sławomir Sobczak, Roman Tratsiuk, Volha Maslouskaya, Marianne Wagner-Simon oraz Tomasz Wendland. Wybrali oni prace łącznie stu pięćdziesięciu artystów z całego świata, którzy w ośmiu punktach wystawienniczych Poznania skłaniali (a może czasem zmuszali?) do refleksji nad hybrydyczną naturą współczesnej kultury globalnej oraz nad mediacją, która odbywa się między elementami tej kultury.